Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Känner Google av "vikten" av ett nyckelord?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-24, 16:52 #1
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 157
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 157
Standard Känner Google av "vikten" av ett nyckelord?

Om vi låtsas att jag har en en restaurang (märkligt exempel) och jag vill att folk som söker på "falukorv med ketchup" ska komma till min sida. Kan då Google förstå att det är falukorven som är det viktiga i sökfrasen?

Om inte, så bör jag således fokusera på "med ketchup" och inte falukorv.

Adresser bör alltså blir www.medketchup.se/falukorv eftersom jag kanske även säljer makaroner och köttfärssås.

Om jag inte vill sätta upp en sida för respektive sökord - borde inte medketchup.se vara det bäst valda domännamnet?

Det problem jag ser är att ingen söker på "med ketchup" - utan det finns alltid en koppling till något annat livsmedel.

Men om jag fokuserar på att hamna högt upp på "med ketchup" så borde jag väl således hamna relativt högt upp på samtliga varianter som slutar "med ketchup"? (makaroner med ketchup, korv med ketchup, reinfeldt med ketchup)

Tänker jag helt fel? Hjälp mig att reda ut detta!
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-24, 20:54 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
Om vi låtsas att jag har en en restaurang (märkligt exempel) och jag vill att folk som söker på "falukorv med ketchup" ska komma till min sida. Kan då Google förstå att det är falukorven som är det viktiga i sökfrasen?
Borde väl räcka med att betona ordet falukorv för att google ska förstå att det ordet är lite viktigare än 'med ketchup'.
"falukorv med ketchup" - strong
"falukorv med ketchup" - underline
"falukorv med ketchup" - italic
"falukorv med ketchup" - hyperlink

o.s.v.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-25, 01:56 #3
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Domänen/URL:en är en viktig del i SEO när det gäller naturliga inlänkar. T.ex där länktexten är "www.medketchup.se/falukorv" så kommer Google dela upp den i orden
"www, medketchup, se, falukorv". Om medketchup känns igen av som två ord av Google kommer detta "ord" att delas upp i "med, ketchup".

Tänk på att domänen i sig inte ger någon sökordsrelevans (vad jag vet), utan att den ger fördelen av att ge värde åt sökord i länktexter. T.ex om bloggar länkar med texten "www.medketchup.se/falukorv".

Vil du alltså optimera frasen "Falukorv med ketchup" så borde domänen falukorvmedketchup.se vara optimal. Alternativt falukorv.medketchup.se. Utöver länktexter är det viktigt att dessa fraser återfinns i rubriker och text på sajten. Ju mer exakt destå bättre tror jag. "Falukorv med ketchup" är alltså bättre än "Falukorv med lök och ketchup".
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 13:14 #4
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 157
Henkutt Henkutt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 157
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Vil du alltså optimera frasen "Falukorv med ketchup" så borde domänen falukorvmedketchup.se vara optimal. Alternativt falukorv.medketchup.se. Utöver länktexter är det viktigt att dessa fraser återfinns i rubriker och text på sajten. Ju mer exakt destå bättre tror jag. "Falukorv med ketchup" är alltså bättre än "Falukorv med lök och ketchup".
För att summera:

falukorv.medketchup.com är bättre än medketchup.com/falukorv ?
Henkutt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 13:47 #5
beeimages beeimages är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 65
beeimages beeimages är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 65
Citat:
Ursprungligen postat av Henkutt Visa inlägg
För att summera:

falukorv.medketchup.com är bättre än medketchup.com/falukorv ?
Nu är ju inte jag direkt proffs på det här men räknas inte varje subdomän som en egen sida? Borde det inte vara bättre med kataloger (/) istället för subdomäner?

MVH billy
beeimages är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 17:46 #6
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av beeimages Visa inlägg
Nu är ju inte jag direkt proffs på det här men räknas inte varje subdomän som en egen sida? Borde det inte vara bättre med kataloger (/) istället för subdomäner?
MVH billy
Jo det är sant, men om det bara är en fras som ska optimeras så kan ju hela sajten lika gärna ligga på en subdomän. Vet faktiskt inte hur kinkiga Google är om ordföljden är annorlunda. Det borde ju påverka.

Som jag sa tidigare krävs det länkar till alla varianter av "xxxxxx med ketchup"-URL:er för att dessa ska optimeras (likadant gäller katalogalternativet). Eller rättare sagt, endast de varianter som får exerna inlänkar kommer ranka bätte.

Om man inte får naturliga inlänkar utan bara konstruerar egna länkbyten kan man lika gärna ha adessen: vilkendomänsomhelst.se/vilkensidasomhelst.html
Använder man sedan fraserna "Falukorv med ketchup" i både länktexter, title, rubriktaggar och text så kommer det nog funka lika bra.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-26, 20:05 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
och den här tråden rankar #1 på "falukorv med ketchup"
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 04:22 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
och den här tråden rankar #1 på "falukorv med ketchup"
HAHA! (detta måste jag skriva för att WN tycker att HAHA! var för lite)


EDIT: Det visar ju att WN har en hel del trust och att domäner och kataloger inte spelar någon större roll. Skaffa bra länktexter på era länkar eller en sajt som Google gillar så toppar ni sökresultaten.

Senast redigerad av kw_wasabi den 2009-09-27 klockan 04:25
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 13:05 #9
forngrens avatar
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
forngren forngren är inte uppkopplad
Flitig postare
forngrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 382
www.medketchup.se/falukorv-med-ketchup?
forngren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 12:02 #10
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Nej en katalogstruktur är mycket bättre än att använda subdomäner. Trust är kopplat till domänen (webbplatsen) och varje ny subdomän får således jobba med ny trust.

Av just den anledningen kommer en länk med ankartext "makaroner" till medketchup.se/makroner också ge fördel till medketchup.se/falukorv.

En länk till en webbplats berättar i första hand att sidan länken pekar till har information av värde som är värt att länka till. Men ju fler länkar en webbplats får, ju mer kommer Google förutsätta att de andra sidorna som ännu inte har några inlänkar också är betydelsefulla, precis som på WN Nu är länkar bara ett sätt att bygga trust, men samma gäller oavsett anledning. Subdämner kommer inte kunna glida på att en annan subdomän får många inlänkar.

Domännamn innehållande nyckelord ger klara fördelar framför domäner som saknar detta. Jag tänker framförallt på:
  • Även om inte nyckelordet existerar i text, så kommer Google ändå att presentera webbplatsen i sökresultatet pågrund av att nyckelordet finns i domännamnet
  • Om du jobbar frekvent med att bygga länkar, är risken mindre att du hamnar i ett filter om nyckelordet existerar i domännamnet. Det är alltså inte lika troligt att en domännamn utan nyckelordet bara får inlänkar med nyckelordet.
  • Naturliga inlänkar innehåller i många fall webbplatsens namn. Om ditt viktigaste nyckelord är domännamnet, eller en del av det, kommer du också att ranka naturligt bättre pågrund av detta.
  • En sista fördel är hur adressen skrivs ut i sökresultatet. WN's URL:er är inte helt användarvänliga.

Eftersom inte "med ketchup" är ett nyceklord du anser viktigt, så bör du heller inte registera domänen som det
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017