Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bygga ett eget bokningssystem

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-10-01, 23:22 #1
gramatik gramatik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
gramatik gramatik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
Standard Bygga ett eget bokningssystem

Jag tänkte bygga ett eget bokningssystem för en frisörsalong. Men frågan är bara var ska jag börja?

Eftersom mina egna kunskaper är, minst sagt, väldigt begränsade så tänkte jag ta hjälp från UpWork. Men vilket språk ska man börja bygga det i?
Till en början är det inga fakturaprogram eller bokföringssystem som behöver kopplas på. Bara en enkel kalender som visar lediga dagar/tider, behandlingar, frisörer och som kan skicka mailpåminnelser.

Senast redigerad av gramatik den 2016-10-01 klockan 23:24
gramatik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-01, 23:26 #2
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Jag har aldrig tagit mig för att testa WooCommerce Bookings, men det ska vara vettigt.
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-01, 23:38 #3
gramatik gramatik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
gramatik gramatik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av Kay Visa inlägg
Jag har aldrig tagit mig för att testa WooCommerce Bookings, men det ska vara vettigt.

Tack för tipset! Men är det inte bättre att börja från grunden istället, just eftersom jag ändå kommer behöva ändra på det mesta i deras variant?
Jag tänker mig något mer åt bokadirekt.se eller timecenter.se hållet.

Förstår att dem lagt ner tusentals timmar på att utveckla sina system. Men man måste ju börja nånstans.
gramatik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-02, 00:01 #4
Kays avatar
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Kay Kay är inte uppkopplad
Medlem
Kays avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 292
Det är klart det är uppfriskande att börja med blankt papper. Jag har själv givit mig in på den biten och börjat skissa på en MVP gällande bostadsuthyrning likt AirBnB på Rentify.se. I dagsläget bara enkel uträkning av antal dagar & personer, samt att det går att boka direkt med kortbetalning eller att det skickas en förfrågan innan. Inte så långt kommet, men nära på körbart.
Kay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-03, 22:12 #5
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
Vad har du för budget ?
webtigerteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-04, 10:04 #6
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Har också byggt ett som är klart och kan hantera frisörsalonger (eller vad som helst). Det är inte lite timmar om det ska vara relativt komplett, ner på detaljnivåerna. Jag är ju som tar var kodare själv, så kostnaden är ju 0 kr i tid (man tar dock från annat...) och servrar etc för driften som du också måste hantera om du ska leverera en SaaS lösning.

Kan inte rekommendera att bygga ett bokningssystem, one off, bara för att du känner för det mot 1 kund. Underhållet i efterhand, och att du inte känner dig helt hundra med kodning = risk för ta mycket av din tid och pengar.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-04, 15:42 #7
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tänker du bygga ett bokningssystem för att sälja b2b eller är det bara ett uppdrag för en enstaka kund? Det senare kommer du aldrig kunna motivera tids- och kostnadsmässigt. Det finns redan flera sådana system som är billigare att använda.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-04, 23:16 #8
gramatik gramatik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
gramatik gramatik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av webtigerteam Visa inlägg
Vad har du för budget ?
Upp till 100k till att börja med kan jag tänka mig. För att få ett fungerade system med basic funktioner. Räcker det måntro?


Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Har också byggt ett som är klart och kan hantera frisörsalonger (eller vad som helst). Det är inte lite timmar om det ska vara relativt komplett, ner på detaljnivåerna. Jag är ju som tar var kodare själv, så kostnaden är ju 0 kr i tid (man tar dock från annat...) och servrar etc för driften som du också måste hantera om du ska leverera en SaaS lösning.

Kan inte rekommendera att bygga ett bokningssystem, one off, bara för att du känner för det mot 1 kund. Underhållet i efterhand, och att du inte känner dig helt hundra med kodning = risk för ta mycket av din tid och pengar.
Hur många timmar skulle du uppskatta att du lagt ner?
Jag håller med om att det skulle vara galet att bygga det för en enstaka kund. Men det är till mitt egna företag som jag tänkt bygga det och sen på sikt sälja vidare tjänsten till andra företag.


Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Tänker du bygga ett bokningssystem för att sälja b2b eller är det bara ett uppdrag för en enstaka kund? Det senare kommer du aldrig kunna motivera tids- och kostnadsmässigt. Det finns redan flera sådana system som är billigare att använda.
I första hand till min egna firma, för att därefter sälja b2b när jag känner mig nöjd med funktionaliteten. Det finns många bra system i dagsläget som är väldigt billiga. Men problemet är att de saknar möjlighet till att ta fram rapporter och statistik. + en mängd funktioner som jag saknar.
gramatik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-05, 08:55 #9
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
webtigerteam webtigerteam är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 30
Att fundera på utvecklings-språk är att börja i fel ända. Många tror att det bara är att snickra ihop ett system så strömmar kunderna in.

Fortsätt leta efter redan existerande system, om du hittar ett som fungerar lär det ta många år innan du har betalt dem hundra tusen. Men om du inte hittar något så har du stenkoll på dina konkurrenter om du skulle utveckla ett eget.

Om det lutar mot att du ska utveckla ett eget och sälja b2b så ska du redan då, innan utvecklingen sätter igång, skaffa dig några kunder, så kallade beta-testare, så att du snabbt kan få feedback.
Du har redan en stor fördel med att du kan branschen, och vet vilka funktioner som behövs.
Men även om du kan använda systemet till din egen verksamhet så måste du även räkna på tiden som du skulle kunna lägga på att utveckla din verksamhet i stället för systemet. Plus kostnaden för utveckling mm.

Frisör-salonger är en liten marknad ... Om du skulle kunna hitta hundra kunder på din ort så har du råd med en utvecklare på deltid. Så nätverka med andra företagare på orten som kan ha nytta av ett boknings-system, kolla vad de använder i dag, vilka funktioner de saknar etc.
Om det visar sig att det finns noll intresse så har du sparat mycket tid och pengar.
webtigerteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-10-05, 09:24 #10
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av gramatik Visa inlägg
Hur många timmar skulle du uppskatta att du lagt ner?
Jag håller med om att det skulle vara galet att bygga det för en enstaka kund. Men det är till mitt egna företag som jag tänkt bygga det och sen på sikt sälja vidare tjänsten till andra företag.
Jag estimerar någonstans mellan 2-3000 timmar över senaste 4-5 åren (med rewrites). Vad det är idag är stabilt nog och det finns några som använder det i verkligheten så att säga. Men det är inget jag själv säljer aktivt då jag inte är säljare själv, även även inte har tiden. Det är mer viktigt att du kan sälja vad du byggt, än att du tycker du är en grym kodare som kan bygga nått jättebra. Förr kunde man väl förlita sig på att en bra produkt säljer sig självt, men idag är konkurrensen så hård att du måste investera i det antingen själv eller ta in någon som hjälper dig, då oftast mot en kostnad.

Om du vill kan du höra av dig angående om joina mig är i ett läge där jag vore öppen för det och du slipper lägga ofantligt med tid på att koda och göra om alla misstag andra och även jag gjort. PHP är det i backend i mitt fall, finns bokningsapp för Android och iOS, och allt är uppsatt vad gäller servermiljöer. Finslipning av funktioner (t.ex detaljerade användbara rapporter som du nämnde) och sälj är det som är kvar för mig, men även det som kan ta mest tid. Dock där man tjänar stålarna till slut.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017