Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad gör man då varor försvinner på posten

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-08, 16:23 #1
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Det här har säkert disktuerats tidigare, men hittade tyvärr inget när jag sökte.

Vad gör man då en kund meddelar att hon inte fått sin beställda vara, fem dagar efter de att den borde levererats.

Ska man skicka ut en ny vara direkt eller bör man vänta på att posten ska "utreda" det först vilket tar cirka en månad och sällan ger något resultat...

Varan är skickad med brev, så den går tyvärr inte att spåra.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 19:02 #2
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Om du har sändkvitto så har jag för mig att det är postens sak att ersätt MOTTAGAREN, dvs inte dig. Det är mottagaren som ska reklamera hos posten. Så var det åtminstone förut, jag vet inte om detta stämmer fortfarande.
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 21:00 #3
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Det är väl bara vid rek. post som man kan få någon ersättning från posten?
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 21:37 #4
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Citat:
Originally posted by vco-systems@Jun 8 2005, 21:00
Det är väl bara vid rek. post som man kan få någon ersättning från posten?
Tror du har rätt för dig. Posten ersätter inte något som skickas som "brev". Varför skicka varor som brev över huvud taget?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 21:43 #5
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Vargen Vargen är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 37
Men vad gäller egentligen vid försvunnen vara skickat som brev? Du som säljare kan egentligen aldrig bevisa att du skickat kuvertet (om du inte videofilmar dig själv när du lägger det på lådan) men samtidigt så kan ju inte köparen bevisa motsatsen. Bägge kan vara falska mot varandra...
Jag har skrivit i mina köpevillkor att jag inte kan ta något ansvar för försvunna brevförsändelser. Inte hänt än så länge men dagen det händer så vill man ju inte heller bråka/förlora en kund om det.
Vargen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-08, 23:47 #6
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 169
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av vco-systems
Det är väl bara vid rek. post som man kan få någon ersättning från posten?
Tror du har rätt för dig. Posten ersätter inte något som skickas som "brev". Varför skicka varor som brev över huvud taget?
Man skickar som brev eftersom det är billigt såklart. Alla de stora som har små varor skickar med brev, Ginza, CDON o.s.v.

---------------------------------------------

Problemet är att om man skickar ut en ny vara direkt kan ju kunden ljuga.

De flessta ljuger väl förstås inte, men det finns ju en hel del där ute som försöker luras. Jag ser tillexempel i mitt fakturasystem kunder som försöker fejka sina personummer och när inte det fungerar försöker de med barnens istället o.s.v.

Men eftersom det inte finns några bevis är man väl så illa tvungen att lita på kunden och skicka ut en ny vara?
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-14, 07:08 #7
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Vi har endast blivit av med innehållet i ett brev på 1,5 år. Då ändrade vi våra villkor, så kunden kan själv välja om de vill ha billigare oförsäkrad frakt eller dyrare försäkrad frakt. Den försäkrade är alltså rek:ade brev. Förvalt är försäkrad frakt, men många väljer bort det på egen risk.

Dock är det som någon sa här, Posten tar inget ansvar för att brev du har lagt på låda eller lämnat in på postkontor verkligen kommer fram. Inte ens brevpostförskott är försäkrat trots att du har inlämningskvitto. Då måste du har PF+REK för att Posten skall ersätta. (Posten ersätter PF-beloppet om de lämnar ut paketet utan ta betalt, men om paketet försvinner ersätter de ej om du inte hade REK).

När det gäller eftersök på Posten, så är de fruktansvärt dåliga. Du anmäler, de skickar ett meddelande till postcentralen om att du saknar en produkt. Du har beskrivit hur produkten ser ut. I vårat fall anmälde både vi och kunden att kuvertet kom fram tomt. Trots att vi ringde Posten, skrev i våran anmälan att produkterna skulle tillbaka till oss (vi sände ersättningsprodukter till kund) så hittade Posten 1 av 5 likadana produkter och sände till kunden. Det är vad kunden säger. Posten hade ingen notering om de hade hittat något, vad, hur många etc. De gör inte heller en andra eller tredje sökning. Jag förklarade om de har hittat 1 utav 5, så borde logiskt sett de andra fyra finnas där också. "titta en gång till", men nä, det gjorde de inte.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-15, 00:09 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Försvinner ett brev så är det väl högst troligt att någon på posten har stulit det. Jag skulle göra en polisanmälan varje gång ett brev försvinner.

Utskickad vara skulle jag skicka ut igen under förutsättning att mottagern har gjort en reklamation hos posten och sedan visat något bevis på det till mig.

Sedan är det en fråga om hur mycket varan kostar. Är det mindre belopp skulle jag inte hålla på och tramsa med kunden utan skicka en ny vara. Det lönar sig nog i längden. Kunden beställer igen. Ingen ny vara och det kommer ingen mer beställningen och förmodligen inga heller från kundens vänner och släktingar.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-15, 00:53 #9
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
naredi naredi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Inlägg: 286
Jag har aldrig blivit av med ett brev och då har jag skickat många hundra stycken.
Jag läste någonstans att posten slarvar bort över en procent av alla brev. I så fall har jag haft väldigt tur

För övrigt så skulle jag står jag för kostnaden om jag skickat varorna. Vid returer gäller det tvärt om.
naredi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017