Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tips på nytt projekt?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-10-24, 16:28 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker inte du behöver låta dig slås ner av lunarmys negativa kommentarer. Däremot kan det vara bra att ha någon mer erfaren att bolla idéer med om du väljer att ge dig in på något helt nytt som är ganska avancerat. Alla är okunniga någon gång vilket en del tyvärr glömmer bort med tiden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 16:34 #12
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Är det inte bättre att han lär sig mer om ehandel (eftersom han ska arbeta inom området) OCH samtidigt skapar en tjänst som ehandlare kommer nyttja (vilket gissningsvis skulle uppskattas av arbetsgivaren)?

Hade jag varit arbetsgivare så hade jag uppskattat att den jag anställer försöker lära sig mer om området han/hon ska jobba inom, istället för att försöka ge sig på något som troligen inte leder någonstans.

Ännu ett verktyg både ehandlare och andra använder: kundo.se

Om man ska bygga ett riktigt CDN så kräver det otroligt mycket, både pengar och kunskap. Att bara ha ett CDN för Sverige har jag svårt att se meningen med, då vi inom Sverige har otroligt bra förbindelser och det inte skulle snabba upp sidorna speciellt mycket om du har datan i Lund eller i Göteborg.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 18:19 #13
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Är förvisso inte helt grön inom ehandel. Har jobbat som ehandelskonsult i ett par år innan. Att bygga en ehandelsplattform var inte populärt hos nya arbetsgivaren (av förståeliga skäl) om jag skulle släppa det live (vilket man onekligen skulle bli sugen på om man gör något bra av projektet). Att göra ett verktyg som ehandlare kan använda sig av (eller ta något som redan finns och som är i behov av kraftig förbättring och göra det bättre själv) är ingen dum idé. Gäller bara att hitta på något bra...

Dock verkar CDN-prylen ändå intressant. Syftet med det hela är trots allt att trimma mig själv. Att skapa en fungerande testmiljö i dagsläget är trots allt ganska enkelt med virtuella maskiner och dyl. Sen ser jag inte Sverige som ett snävt område. Syftet med CDN är trots allt inte bara utspridning av filer geografiskt, utan ren och skär avlastning är även ett användningsområde. Jag har lite tankar och idéer om hur ett admin för användarna kan se ut och fungera, men det är just distributionen av filer som jag känner att jag behöver få klarhet i på bra upplägg. Lästips om detta någon?

Eller några andra bra tips i övrigt?

Senast redigerad av gregoff den 2012-10-24 klockan 18:22
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 19:35 #14
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Är det inte bättre att han lär sig mer om ehandel (eftersom han ska arbeta inom området) OCH samtidigt skapar en tjänst som ehandlare kommer nyttja (vilket gissningsvis skulle uppskattas av arbetsgivaren)?

Hade jag varit arbetsgivare så hade jag uppskattat att den jag anställer försöker lära sig mer om området han/hon ska jobba inom, istället för att försöka ge sig på något som troligen inte leder någonstans.

Ännu ett verktyg både ehandlare och andra använder: kundo.se

Om man ska bygga ett riktigt CDN så kräver det otroligt mycket, både pengar och kunskap. Att bara ha ett CDN för Sverige har jag svårt att se meningen med, då vi inom Sverige har otroligt bra förbindelser och det inte skulle snabba upp sidorna speciellt mycket om du har datan i Lund eller i Göteborg.
Det resonemanget kan jag köpa Däremot är det nog lämpligt att vara väldigt rak mot sin arbetsgivare om det relaterar till e-handel. Det är ju dock inte alls säkert att TS har tänkt fortsätta arbeta inom e-handel resten av sitt liv? Kan också vara trevligt med något som bryter av mot det vanliga jobbet om man jobbar med något utanför arbetstiden. Vidareutbildning inom e-handelsområdet bör rimligtvis ske på arbetstid.

Satsa på arbetsgivaren på arbetstid och dig själv på fritiden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 19:43 #15
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Satsa på arbetsgivaren på arbetstid och dig själv på fritiden.
Kunde inte sagt det bättre själv.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-24, 20:41 #16
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Citat:
Ursprungligen postat av gregoff Visa inlägg
Lästips om detta någon?
Till att börja med så om du ska nyttja befintliga tekniker, så rekommenderas NFS över FTP (och Samba): http://wdtvforum.com/main/index.php?topic=5393.0

Här finns lite information: http://blog.unixy.net/2010/07/how-to...x-and-varnish/

Det finns ett helt gäng med CDN, en hel del av dem är open source: http://www.fromdev.com/2011/06/creat...y-network.html
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 09:28 #17
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Tack för tipset kring NFS. Ska kika på det!

Citat:
Ursprungligen postat av lunarmys Visa inlägg
Läste igenom denna och det var ungefär så jag själv tänkt, förutom biten kring egen DNS-hantering. Jag tänker lite att egen DNS ligger mera i steg 2 av mitt projekt. Min tanke var mera att det finns en huvudserver och sen x antal noder. Huvudservern är den som tar emot uppladdningarna och som sedan sprider ut det hela till noderna. När man sedan anropar en fil så har jag en funktion som avgör ifrån vilken nod filen ska tankas och gör en http-redirect till denne.

Ex:
url http://huvudserver.com/mapp/bild.jpg anropas

i huvudservern tas detta emot enligt något liknande (något förenklat):
PHP-kod:
<?php
  $server 
funktionSomAvg&#246;rVilkenNodSomSkaSkickaFilen($url);

  
header('Location: ".$server."/".$file."');
?>
Sen finns det lite sessionsvariabler som håller koll på om man gjort ett anrop nyligen och därmed automatiskt använder sig av samma server osv.

Detta är en principiell skiss... Skulle detta kunna funka eller är jag ute och cyklar igen?

(vet att egen dns-hantering och anycast osv är "mer rätt" att använda sig av, men vill inte göra det för avancerat direkt i början)

Senast redigerad av gregoff den 2012-10-25 klockan 09:33
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 10:33 #18
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Antar att jag gav ett gäng ett gott skratt ;-)

Vi lägger ner detta.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 10:57 #19
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Alltså, att redirect'a runt till olika servrar förstör ju lite av det här med att det ska vara snabbare med CDN. Då får ju klienten göra ännu ett anrop, vilket tar tid :-/

Det är ju därför DNS är viktigt, så att du kan säga att alla från t ex Kalmar ska gå till servarna 1-2, Lund har 3-6 osv

Och ladda upp? Tanken är väl att man skriver in http://domän.cdn/bilder/10.jpg
Om inte 10.jpg finns på servern, så hämtas den hem från domänen (med samma path/filnamn) alt från huvudservern, om den har allt.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-10-25, 14:48 #20
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Jag förstår.

Blir nog att lägga energin på något annat. Visst, det är kul att det är lite okänd mark, men det ska inte vara för mycket okänd mark heller (vilket CDN är).
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017