Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Funktioner i webbshopp

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-09-20, 13:02 #11
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Nej nu syftade jag inte på ett avancerat system.. Men att bygga en butik går fort - sen är ju allt relativt...
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-20, 14:02 #12
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Själv har jag kört jag ett simpelt shoppingsystem som heter Easyshop men som med alla lite enklare shoppingsystem så kommer man till ett läge där man känner att man inte kan utvecklas mer och det gjorde jag i Easyshop.

Självklart tittade jag på ett antal färdiga system men alla jag tittade på hade alltid några brister och inget system verkade uppfylla alla mina krav.

Vad göra...? Vi bygger ett eget optimalt system som är 100% anpassat till min marknad både vad det gäller kundvänlighet och inte minst administrations-vänligt.

Säg att på dom ca 800 timmar som det har tagit att bygga enbart shoppen så har nog 5-600 timmar lagts på att bygga admin-delen. Jag har "visat upp" vad min admin-del klarar av för några här på forumet och det har varit högsta betyg från dom.

Har jobbat mycket med att när jag ex. skall lägga ut 10 filmnyheter så kan jag göra det på en gång, databasen hämtar och skalar bilderna automatiskt m.m.

I en "vanlig" shop så kanske det tar 2-3 timmar att lägga ut 10 filmer nu gör jag det på en ½-timme-45 min och som någon skrev: Tid är ju pengar.

Mycket energi och tid är nerlagt på statistik för att kunna se och följa vad mina kunder är intresserade av och detta för att kunna göra optimala inköp.

Vore kul att få kommentarer från er här på forumet som varit inne på min admin och kikat.

Observera att jag absolut inte fördömmer osComerce som jag tycker vara ett bra shoppingsystem, men hur kul vore det om alla shoppar hade samma upplägg...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-20, 15:53 #13
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
800 timmar... "The Force is strong in this one!"

Helt ok tycker jag när man har tid och pengar att jobba åt sig själv.
Men osCommerce är modulärt, så det som fattas kan man koda till själv.
Och kan jag reducera utvecklingstiden med 50% ger det 400 timmar att använda till marknadsföring t.ex.

För att vända på kakan, vore det inte fantastiskt om alla shoppar hade samma grundupplägg?! Vad mycket enklare allt vore för utvecklare, och kunder skulle alltid känna igen sig eftersom alla shoppar fungerade på samma sätt. Mer användarvänligt.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-21, 16:49 #14
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
För att vända på kakan, vore det inte fantastiskt om alla shoppar hade samma grundupplägg?! Vad mycket enklare allt vore för utvecklare, och kunder skulle alltid känna igen sig eftersom alla shoppar fungerade på samma sätt. Mer användarvänligt.
Tänk vad tråkigt om alla matbutiker såg ut som Konsum...

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-21, 17:40 #15
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
För den som jobbat på Konsum och sedan kommer till ICA vore det nog väldigt trevligt om t ex deras lagersystem vore likadant. Detta skulle underlätta för den nyanställda, men för den som går och handlar på ICA ses inte den likheten.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-21, 23:13 #16
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Ingen matbutik ser ut som Konsum, eftersom Konsum inte existerar längre.
Men alla matbutiker ser ut som Coop, faktiskt. T.ex. mjölk längst bort, godis och tidningar närmast kassan.

Jämför istället McDonalds och Max. Jag irriterar mig de få gångerna jag är på Max att deras kassasystem inte på något sätt liknar McDonalds (eller någon annan heller för den delen). Ser man på Internet så fungerar webbshoppar olika på ibland samma irriterande sätt.

Fast nu börjar vi väl bli lite väl off-topic
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-22, 00:33 #17
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Med mitt inlägg ville jag snarare poängtera att programmeringsbasen inte på något sätt måste bestämma utseendet för kunden/besökaren.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-22, 11:44 #18
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Det har du helt rätt i Cerebrus. Vvarför är då skillnaderna mellan webbutiker ofta lika stor som mellan Max och McDonalds, när det borde vara Coop/ICA?
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-22, 16:00 #19
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Jag tycker alla butiker är snarlika, så till vida att man plockar i varor i en korg och sen betalar man.

Jag tycker snarare du ska jämföra Coop och Olles järn&plåt. Det vill säga, jag tycker de flesta webbutiker inom samma genre har snarlikt uppbyggda system, t.ex. bokhandlar.

Nu dök jag bara in i diskussionen utan att ha läst allt, jag ber om ursäkt om jag attackerade fel sak :-)
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-09-22, 19:18 #20
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 208
Nu har vi dragit iväg ut i yttre "off-topic" världsrymden.

Innan alla tycker jag är avig och dum så tog jag en motsatt ståndpunkt bara för att jag tycker att man inte kan avvisa färdiga webshopsystem med att "det är så tråkigt när allt blir lika", eller att "hemprogrammerat är bäst".

Man ska väga för och emot varje gång man ska sjösätta ett nytt projekt, och kolla noga innan man bestämmer sig vilken väg man ska gå.

Jag har flera gånger stött på attityden "jag programmerar själv, då får jag precis som jag vill ha det", och en umptiljon timmar senare så läggs projektet på is på grund av det blev för mycket jobb.

"Lastbryggan" Mats valde att göra det själv efter en grundlig utredning, och det fungerade för honom. En annan väljer att anpassa t.ex. osCommerce.

Så länge man inte har förutfattade meningar.

För att citera Forrest Gump: "That's all I have to say about that..."
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017