Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


nameISP escrow

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-01-13, 13:23 #1
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
Standard nameISP escrow

Är det någon här som använt nameISPs escrow tjänst?

Jag är en privatperson som vill sälja till ett företag för 5000 men nameISP verkar inte vilja hjäpa till och jag har fått detta svar:

"Då vi har moms och skatter att tänka på om transaktionen sker mellan två parter i Sverige så blir det inte mycket kvar över till dig som privatperson.
Jag hade gjort upp direkt med köparen."
rcane är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-13, 17:19 #2
rulle rulle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 87
rulle rulle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 87
Jag antar att det nameISP försöker säga är att om affären ska gå rätt till så kommer det inte blir mycket av de 5 000 kronorna över till dig.

Vet inte om ni har tänkt att priset är 5 000 kr + nameISPs 10%-iga avgift eller om avgiften är inräknad i beloppet?

Oavsett så ska vad jag förstår försäljningen av en domän som privatperson beskattas som inkomst av tjänst, dvs. att du ska betala in arbetsgivaravgift + skatt på det beloppet du får.

Ponera att du säljer domänen för 5 000 kr inkl. avgiften till nameISP. Efter att transaktionen är klar har du 4 500 kr. Lite grovt kan vi räkna med att du ska betala 50% i skatt och ag-avgift. Detta betyder att du i slutändan har 2 250 kr kvar.

Sen vet jag inte om det är ytterligare momssatser eller annat som också ska betalas? Så det jag antar att nameISP försöker säga är att sköt det utan deras tjänst och spara 500 kr. Sedan är det upp till dig om rapporterar detta på din deklaration eller inte.

Men jag kan vara helt ute och cykla.
rulle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-14, 02:00 #3
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av rulle Visa inlägg
Jag antar att det nameISP försöker säga är att om affären ska gå rätt till så kommer det inte blir mycket av de 5 000 kronorna över till dig.

Vet inte om ni har tänkt att priset är 5 000 kr + nameISPs 10%-iga avgift eller om avgiften är inräknad i beloppet?

Oavsett så ska vad jag förstår försäljningen av en domän som privatperson beskattas som inkomst av tjänst, dvs. att du ska betala in arbetsgivaravgift + skatt på det beloppet du får.

Ponera att du säljer domänen för 5 000 kr inkl. avgiften till nameISP. Efter att transaktionen är klar har du 4 500 kr. Lite grovt kan vi räkna med att du ska betala 50% i skatt och ag-avgift. Detta betyder att du i slutändan har 2 250 kr kvar.

Sen vet jag inte om det är ytterligare momssatser eller annat som också ska betalas? Så det jag antar att nameISP försöker säga är att sköt det utan deras tjänst och spara 500 kr. Sedan är det upp till dig om rapporterar detta på din deklaration eller inte.

Men jag kan vara helt ute och cykla.
Vi har inte diskuterat det men då köparen fick välja sätt själv så kan jag nog anse att det bör läggas utöver 5000 kr.

Räknas det verkligen som tjänst? Om man läser här så ser det ju ut att räknas som kapital:
Citat:
Försäljning av enstaka domännamn vars värde du inte har arbetat upp utan enbart köpt som kapitalplacering och som inte ingår eller har anknytning till näringsverksamhet som du bedriver, tas upp i inkomstslaget kapital som försäljning av övrig tillgång på blankett K4.
Om man då inte bedriver det som en verksamhet:
Citat:
Om verksamheten inte bedrivs i vinstsyfte eller enbart är tillfällig kan det vara fråga om hobbyverksamhet och ska i så fall beskattas som inkomst av tjänst.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800017222.html

Denna domänen är alltså inte kopplad till någon näringsverksamhet jag driver (driver ingen verksamhet överhuvudtaget) och jag har inte jobbat upp värdet på domänen på något vis.
Således borde la inte arbetsgivaravgift behöva betalas utan bara kapitalvinstskatt på 30 %?

NameISP verkar ju då tro att det räknas som en tjänst och då ska dom ju således betala arbetsgivaravgift vilket jag kan förstå att dom inte vill.

Här är ett uppföljande mail:
Citat:
I regel så erbjuder vi inte escrow till säljare som är privatpersoner i Sverige om dem inte har enskildfirma då vi inte sköter skatteinbetalningar för säljaren.

Escrow processen sker genom att vi egentligen säljer/köper domänen åt dig.
1. Säljare/köpare ger uppdraget till Name ISP.
2. Name ISP fakturerar köparen överenskommen belopp (moms tillkommer om köparen är i Sverige eller privatperson inom EU).
3. Köparen betalar fakturan.
4. Name ISP och säljaren genomför transfer/ägarbyte enligt aktuella regler för toppdomänen i fråga.
5. När domänen är under kontroll så släpps den till köparen och pengarna till säljaren genom faktura.

Vi har haft flera privatpersoner som förväntat sig att få hela beloppet utbetalt på sitt privata konto. Men det är alltså inte möjligt av skatteskäl.

En lösning i ditt fall kanske är att använda www.frilansfinans.se. Genom dem kan du fakturera oss 5000 kr exkl moms och dem sköter skatten åt dig och betalar ut lön.

Senast redigerad av rcane den 2017-01-14 klockan 02:03
rcane är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-14, 08:43 #4
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
lyftkran lyftkran är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 245
Varför inte bara använda escrow.com ?
lyftkran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-14, 12:02 #5
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av lyftkran Visa inlägg
Varför inte bara använda escrow.com ?
Så här i efterhand så hade det varit mycket enklare men jag tänkte att det hade gått snabbare och blivit billigare om man körde en svensk istället.
rcane är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-14, 22:11 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Personligen anser jag inte att det är en tjänst, men NameISP måste ju agera utifrån sin egen bedömning. Är det två svenska parter så borde å andra sidan ett avtal mellan er vara tillräckligt. Det är ju inte särskilt stora pengar heller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-01-15, 18:01 #7
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
rcane rcane är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 7
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Personligen anser jag inte att det är en tjänst, men NameISP måste ju agera utifrån sin egen bedömning. Är det två svenska parter så borde å andra sidan ett avtal mellan er vara tillräckligt. Det är ju inte särskilt stora pengar heller.
Givetvis, vill dom inte så vill dom inte. Dock verkar det som dom inte vill av en anledning som inte stämmer i detta fallet.

Japp, vi har kommit överens direkt istället. Lite riskablare för mig men mycket smidigare.
rcane är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017