Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rimlig timlön?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-06-17, 05:43 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Återkom gärna med var du faktiskt hamnade sen då
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-17, 08:06 #12
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Tänk på att det du föreslår är gruden till en förhandling. Börja därför lite högre
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-18, 22:31 #13
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
bird200 bird200 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 166
Citat:
Ursprungligen postat av briq Visa inlägg
Hej, kommer under en kortare tid i sommar bli anställd hos ett företag som jag skall hjälpa med webbutveckling. Jag skall återkomma med hur mycket jag vill ha i ersättning (timlön). Vad är rimligt, 150 kr? Jag har ingen utbildning förutom gymnasie.

När vi har korttidsanställt webutvecklare för 6-8 veckors projekt brukar vi köra på 80 kronor i timmen exklusivt semesterersättning. Då är det killar med 3-4 års erfarenhet av webutveckling som kommer från gymnasiet innan dess, dvs 3-4 års erfarenhet i branschen. Sedan har vi lite andra förmåner som 200 kr i hälsobidrag för varje arbetat månad och gemensamma arbetsluncher på tisdagar samt torsdagar som företaget bjuder på. Känns som att vi är en attraktiv arbetsgivare, högt söktryck på varje ledig korttidstjänst med en faktor 3 sökande per plats. Kanske skulle vi kunna pressa timpriserna med ytterligare några kronor, men hellre lägger vi oss på en bra lönenivå och har många duktiga sökande att välja mellan än att ta den billigaste korttidspersonalen för att spara några kronor i timmen.
bird200 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-19, 00:06 #14
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
När vi har korttidsanställt webutvecklare för 6-8 veckors projekt brukar vi köra på 80 kronor i timmen exklusivt semesterersättning. Då är det killar med 3-4 års erfarenhet av webutveckling som kommer från gymnasiet innan dess, dvs 3-4 års erfarenhet i branschen. Sedan har vi lite andra förmåner som 200 kr i hälsobidrag för varje arbetat månad och gemensamma arbetsluncher på tisdagar samt torsdagar som företaget bjuder på. Känns som att vi är en attraktiv arbetsgivare, högt söktryck på varje ledig korttidstjänst med en faktor 3 sökande per plats. Kanske skulle vi kunna pressa timpriserna med ytterligare några kronor, men hellre lägger vi oss på en bra lönenivå och har många duktiga sökande att välja mellan än att ta den billigaste korttidspersonalen för att spara några kronor i timmen.
Skulle verkligen inte rekommendera någon att varken ta anställning eller försöka anställa för det priset. Den effektiva månadslönen på ca hälften!! av genomsnittslönen för webbutvecklare och ger däröver osäkerheten inför nästa projekt. Med andra ord får man lätt de som inte kan få ett annat jobb och som förmodligen i rätt hög grad borde söka sig till en annan bransch.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-19, 00:22 #15
HP1 HP1 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 27
HP1 HP1 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 27
Standard Lite tips

Timlönen i sig är underordnad din förmåga att leverera. Just nu är det högt tryck ( iaf för oss) och det finns ett stort behov av webbdesigners och webbutvecklare ( vilket är två olika saker, även om de överlappar varandra). Att tro att man kan få bra folk för 80 kr i timmen är väl inte något jag vill rekommendera. Den största osäkerheten inför att anställa någon är den risk man tar som arbetsgivare att den anställde ska bli en kostnad istället för någon som bidrar till högre lönsamhet. Föreslå en deal och jobba för 100 kr i timmen en månad och gör väldigt bra i från dig och visa att du vill jobba kvar. Visa intresse och framåtanda genom att göra ett bra jobb. Ska du tjäna 25 tkr i månaden behöver du producera för 45-60 tkr i månaden, varje månad. Och det ger inte speciellt mycket överskott till företaget i alla fall. Är det ett litet företag får du stort ansvar själv. Självklart kommer du få betalt om du är duktig för då vill de behålla dig och inte riskera att du går till en konkurrent, eller ännu värre startar eget med en svans av kunder efter dig:-)) Lycka till!!
HP1 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 09:30 #16
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
När vi har korttidsanställt webutvecklare för 6-8 veckors projekt brukar vi köra på 80 kronor i timmen exklusivt semesterersättning. Då är det killar med 3-4 års erfarenhet av webutveckling som kommer från gymnasiet innan dess, dvs 3-4 års erfarenhet i branschen.
Skulle skratta rätt så hårt om jag blev erbjuden 80 kr timmen efter 3-4 års erfarenhet, 80 kr/t är mindre än vad jag fick som ingångslön i stockholm, och efter 3 år låg jag en bit över 150 =) (detta var ett tag sen dock). 80 kr timmen blir en lön på runt 13k i månaden brutto. Man tjänar typ lika mycket på mcdonalds, med 0 års erfarenhet
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 17:35 #17
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
När vi har korttidsanställt webutvecklare för 6-8 veckors projekt brukar vi köra på 80 kronor i timmen exklusivt semesterersättning. Då är det killar med 3-4 års erfarenhet av webutveckling som kommer från gymnasiet innan dess, dvs 3-4 års erfarenhet i branschen. Sedan har vi lite andra förmåner som 200 kr i hälsobidrag för varje arbetat månad och gemensamma arbetsluncher på tisdagar samt torsdagar som företaget bjuder på. Känns som att vi är en attraktiv arbetsgivare, högt söktryck på varje ledig korttidstjänst med en faktor 3 sökande per plats. Kanske skulle vi kunna pressa timpriserna med ytterligare några kronor, men hellre lägger vi oss på en bra lönenivå och har många duktiga sökande att välja mellan än att ta den billigaste korttidspersonalen för att spara några kronor i timmen.
Jag hade personligen aldrig någonsin tagit en anställning hos er.
80kr är riktigt, riktigt lågt i mitt tycke. Bra lönenivå? Knappast, riktigt uselt.

Det är dessutom mindre än vad macdonalds ger en 18åring utan varken gymnasieutbildning eller erfarenhet.
(Minns jag rätt så får du 87kr/h eller dylikt, för att sedan stiga till 90-100kr/h efter något år samt efter du fyllt 20+)

Jag hade en ingångslön på 115kr/h när jag började hos ett it-konsultföretag (första jobbet, ingen gymnasieutbildning men duktig var jag allt).
Ett år senare 131,50kr/h+semester. Nångonstans här tycker jag du bör lägga dig.

Jobbet jag tog därefter fick jag 155kr/h, och det kändes vettigt.

Senast redigerad av Jine den 2010-06-21 klockan 17:39
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 19:00 #18
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 2 162
Jag började också med en timlön på 115 en gång i tiden, som sysadmin på ett av IT-bubblans större bolag.

Jag tror aldrig att jag har jobbat för 80 kronor i timmen, och jag skulle inte göra det heller. Jag brukar betala 100 kronor i timmen till dem jag anställer för skitgöra som att dela ut reklam på stan eller sätta upp affischer.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-06-21, 21:13 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av bird200 Visa inlägg
När vi har korttidsanställt webutvecklare för 6-8 veckors projekt brukar vi köra på 80 kronor i timmen exklusivt semesterersättning. Då är det killar med 3-4 års erfarenhet av webutveckling som kommer från gymnasiet innan dess, dvs 3-4 års erfarenhet i branschen. Sedan har vi lite andra förmåner som 200 kr i hälsobidrag för varje arbetat månad och gemensamma arbetsluncher på tisdagar samt torsdagar som företaget bjuder på. Känns som att vi är en attraktiv arbetsgivare, högt söktryck på varje ledig korttidstjänst med en faktor 3 sökande per plats. Kanske skulle vi kunna pressa timpriserna med ytterligare några kronor, men hellre lägger vi oss på en bra lönenivå och har många duktiga sökande att välja mellan än att ta den billigaste korttidspersonalen för att spara några kronor i timmen.
Då får man ju bättre betalt om man jobbar på McDonalds (typ 90 SE/tim) eller kör buss (125-150 SEK/tim), Webbdesign/Webbutveckling är båda betydligt mer kvalificerat än så.

En anständig lön för en webbutvecklare borde vara minst 22000 SEK/månad för en 18-årig nybörjare dvs ca 150 SEK/tim + semesterersättning 12% om man inte får månadslönen även under semestern.

Senast redigerad av Conny Westh den 2010-06-21 klockan 21:22
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017