Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Namnrättigheter till domäner?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-08-12, 20:47 #1
Nisä Nisä är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 2
Nisä Nisä är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 2
Standard Namnrättigheter till domäner?

Vet inte riktigt om det var rätt forum för detta men skit samma

Jag har läst lite programmeringskurser i skolan och intresserade mig för webprogrammering. Förra sommaren började jag läsa på lite
och skapade såsmåningom sidan www.nelsonmandela.se

Jag har tyckte det varit roligt och inte haft några problem, förren för någon vecka sedan när jag mottog detta ett email och startade en
konversation med någon okänd man som uppger sig tillhöra en organisation med namnrättigheterna för nelson mandela. Jag är ingen
höjdare på Internet och programmeing som ni kanske märker så därför skulle jag behöva lite hjälp.

Om det finns någon vänligt sinnad själ som kan rekommendera mig vad jag ska göra och tala om vilka regler och lagar som
gäller skulle jag bli jättetacksam. Är det bara att lägga sig platt och göra vad den här organisationen önskar, ska jag ignorera dem
eller ska jag försöka förhandla på något vis?

Här följer e-mailet som jag fick:


"Hej

Mit navn er: Michael Hougesen og jeg er General Manager for Nelson Mandela 46664 i hele Europa.

Jeg vil gerne have at i forklare mig og viser mig at i har skriftelig tilladelse til at bruge www.nelsonmandela.se
da NelsonMandela er beskyttet i hele verden og må KUN bruges at Nelson Mandela Fonden, Nelson Mandela 46664 eller familien Mandela i sydafrika.

Så frem du/i IKKE har en skriftelig tilladelse til at bruge dette Domaine, vil jeg gerne have du/i overdrager dette domain til os.

Jeg vil vente på jeres svar.

Med venlig hilsen

Michael Hougesen
Nelson Mandela 46664 Bangles Danmark / Sverige / Norge / Finland"


Jag är ingen expert på danska men jag förstår innebörden och försökte på halvknakig engelska svara dem och förklara hur det låg till.
Detta är vad jag svarade:


"Hi Mr Hougesen,

I apologize for any trouble I've caused you and your organisation. It has not been my intention to harm Nelson Mandela or his foundations.

I created the website nelsonmandela.se last summer as a hobby projekt to learn about internet programming. Since I admire Mandela and wanted to spread his history and
ideologies I choose to create a website about him. Unfortunately I did not study any laws or juristics concerning the Internet and wasn't aware that needed any form of permission to start the site.

The cost of running the site exceeds the incomes from the advertisements and I have no interest earning any money through
the website. Therefore I hope we can reach an agreement on how to continue keeping the website running which is my wish. However if your organisation does not consider it acceptable I will of course close the site.

I could not figure out which part of the website that intruids on your organsiations rights. Is it the actual
name of the domain (would it be acceptable to keep the site if I change the domain name) or is it the contents.

Since I created the website last year I have not had the time to continue learning about the internet and my knowledge at the moment isn't very good. Therefore I'm very
limited in what I can and can not change on the website. At the moment I'm also busy moving to a new city where I will start my university studies and I do not have much time over. I beg you to
have patience with my answers to your emails and my changes to nelsonmandela.se. I will of course attend to the situation as soon as possible."


Efter några dagar hörde de av sig igen och nu var de mer tydliga med vad de ville:


"Hej

Tak for dit hurtig svar og ærlig svar.
Du skal desvære lukke din webside helt ned og du skal overdrage det domain
navn du har købt til os. www.nelsonmandela.se

Vi håber du vil gøre dette på en stille og rolig måde, så vi ikke skal til at køre dette igennem vores advokat.

Da der på ingen måde må være personer som IKKE har skriftlig tilladelse eller er i samarbejde med Nelson Mandela fonden, der ejer eller styre en webside med Nelson Mandelas navn eller fange nummer 46664 må du desvære overdrage denne webnavn.

Du skal vide der også er ophavsret på alle foto af Nelson Mandela, hvis du ikke selv har taget dem! Så der kan du også få store problemer. At bruge foto af Nelson Mandela som du ikke selv ejer.

Du skal tage kontakt til det firma som du har købt det domain ved i Sverige, og sig du vil overdrage det til:

46664 Bangles Danmark
Michael Hougesen

Dandomain A/S
Alsikevej 31
8920 Randers NV
Danmark
CVR: 25476255


Om vi får din adr og post nr i Sverige, vil vi gerne sende
dig et par ting som tat. Hvad størelse bruge du i t-shirts?


http://www.dandomain.dk/support/misc...rdragelse.html


Se vedhæftet link.


Jeg håber på hurtig svar.

Med venlig hilsen

Michael Hougesen
46664 Bangles Europa - Nelson Mandela 46664 Bangles"


Tacksam för alla typer av tips och rekommendationer för vad jag ska göra.
Tack på förhand.
Nisä är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 20:59 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag skulle ignorera personen.
De kan inte ha namnskyddat det i hela världen. Det faller på sin orimlighet.

Dessutom så gör du inget fel.

http://www.prv.se/E-tjanster/Sok-i-databaser/
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 21:01 #3
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
För det första ska du inte överlåta domännamnet på de utan de får köpa dig av dig om de nu vill ha det.
Ta 20 000kr för det om de nu så gärna vill ha det.

Har du rättigheter för bilden du använder? Isf kan jag förstå att du behöver ta bort den..
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-12, 23:17 #4
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Vi delar upp det i några delsvar.

1. Innehåll.
Du har givetvis all rätt i världen att skriva om Nelson Mandela och även publicera detta på internet. Såvida det är du som skrivit innehållet beställer du hur det publiceras. Det går inte att med en varumärkesregistrering hindra folk från att nämna ett namn, en produkt eller ett företag.

Undantag är om det sker i marknadsföringssyfte, tex att baktala en konkurrent, då kan marknadsdomstolen döma en part att sluta med detta. Inte tillämpningsbart i ditt fall, dock.

2. Domän
Bara för att man äger ett varumärke har man ingen automatisk rätt till en domän med ett snarlik lydelse. Det går att ansöka om en ATF, Allmänt TvistFörfarande. Då ska 2 av 3 krav uppfyllas - och det kan jag inte se att det görs i ditt fall.

Teoretiskt sett går det att stämma i allmän domstol, men jag känner inte till något fall det har skett. I praktiken inte en möjlig väg för dem att gå.

3. Upphovsrätt på bilder.
Här har han ju lite rätt - om du använder bilder som tillhör någon annan kan du absolut få problem. Jag såg dock inte några bilder på sajten, förutom den i sidhuvudet.

Att det måste vara du som har tagit bilden, det är ju däremot ren bullshit. Bilder som är okej att använda (om man följer licensen) finns tex på http://commons.wikimedia.org/wiki/Nelson_Mandela och http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=sea...nelson+mandela

Vill man hellre köpa och betala finns tex http://www.gettyimages.se/Search/Sea...dela%3a118613#

4. Varumärke
Nelson Mandela verkar inte vara ett registrerat varumärke. Ja, det stämmer att varumärken kan uppnå skyddstatus genom att vara inarbetare, men det är troligen inte relevant i detta fallet.

Inte heller 46664 är ett registrerat varumärke som ägs av NMF.

Har du fortsatt problem kan du alltid byta domännamn. Vad sägs tex om att köra www.nelson-mandela.se? Det är säkert en bättre domän
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 08:22 #5
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg

Har du fortsatt problem kan du alltid byta domännamn. Vad sägs tex om att köra www.nelson-mandela.se? Det är säkert en bättre domän
Eller så köper du det domännamnet oxå
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-13, 22:09 #6
Nisä Nisä är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 2
Nisä Nisä är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 2
Tack för era svar. Det känns lite bättre nu när jag vet att jag inte har något att oroa mig för

Angående bilderna har jag hittat dem på freedigitalphotos.net. Deras enda krav var att man länkade till deras sida vilket jag gjort längst ner på alla sidor på min webbplats så det borde inte innebära några problem.

Tror ni verkligen det skulle hjälpa om jag byte till nelson-mandela.se? Är inte det nästan samma namn och alltså samma situation angående rättigheterna där? Har inget intresse av att byta domännamn förutom om det hjälper mig bli av med den här organisationen.

Ska ignorera deras senaste email ett tag och se om de skickar fler. Då får jag be dem hänvisa till den lag som de anser att jag bryter mot så får jag avgöra sen.

Senast redigerad av Nisä den 2013-08-13 klockan 22:12
Nisä är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-14, 02:44 #7
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Ett epostmeddelande är inte riktigt så seriöst. Givetvis ska du be om att få PRV information för Nelson Mandela i sverige.

Vill de göra en tvistlösning ATF så hänvisar du till IIS (Nic SE).'
Det är inga problem att nämna en person vid namn. Du gör det i god tro vilket faller under fair use.

Eventuellt kan du få ta bort reklam, men det är tveksamt att du behöver göra det.
Namnet kan dessutom vid det här laget nog anses vara i public domain. De har varit ute allt för sent för att försöka skydda namnet.

Dessutom ska dom försöka få Wikipedia att ta bort all användning av namnet Nelson Mandela?
Tror knappast det.

Tycker du svarar att du gärna tar bort namnet men avvaktar de rättsliga prövningar som redan är igång. De verkar inte ha vunnit något än så länge. Du kan även hänvisa till ATF tvistlösning om de anser att de bör ha domänen.

I Sverige finns inget Nelson Mandela bolag. Det är tveksamt om de kan skydda ett personnamn..

Övriga källor:
http://notsaussure.wordpress.com/200...ss-coprighted/
http://www.time.com/time/world/artic...933177,00.html
http://www.cbc.ca/news/world/story/2...n-mandela.html
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-14, 02:46 #8
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
I bästa fall hade du bara låtit bli att svara dom alls. Bättre inte ha beblandat sig med deras fulmetoder så får dom möda sig skicka en skriftlig skrivelse och redogöra exakt över vilka namnrättigheter de har i Sverige / EU...
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-14, 09:24 #9
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Citat:
Ursprungligen postat av Norman Visa inlägg
[...] vilket faller under fair use.
"I svensk och finländsk lagstiftning är de närmaste motsvarigheterna till fair use citaträtten och återgivningsrätten."

Mao, fair use finns inte i Sverige.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-08-15, 06:54 #10
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Citat:
Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
"I svensk och finländsk lagstiftning är de närmaste motsvarigheterna till fair use citaträtten och återgivningsrätten."

Mao, fair use finns inte i Sverige.
Domänadress inte automatiskt copyright i Sverige.
Han har rätt att citera namnet, samt skriva fakta.
Hur kan detta vara olagligt? Nej, det är absurdt. De där som säger sig representera Nelson Mandela Foundation försöker med en fuling.

Nu har jag kollat Nelson Mandela.
Finns ett trademark i UK som gäller just där. Inte i Sverige eller hela EU.

I EU finns lite tjaffs som Nelson Mandela Day och Nelson Mandela Child hospital och sånt.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017