Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Någon som kan hjälpa?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-10-28, 20:37 #1
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
Hej,

Jag har nyligen registrerat en enskild firma och har nu tänkt att försöka dra igång verksamheten. Men man blir ju inte klok på alla papper, regler m.m.

Det jag kommit fram till är att jag nu ska måste in en skatteanmälan till skattemyndigheten och ansöka om F-skatt, men jag tycker den är svår att fylla i.

Hoppas någon vänlig själ kanske kan föklara lite hur jag ska göra?

På skatteanmälan ska jag ju uppge omsättning, och här måste jag ju gissa mig till något.

Är det sedan så att jag varje månad kommer att få ett inbetalningskort på en viss summa grundat på den omsättning jag uppgivit?

Antar att man inte bör fylla i för hög omsättning så att man får saftiga inbetalningskort varje månad som ska betalas, även om man knappt fått in några pengar.

Så nu är frågan, vad ska man fylla i för omsättning? Skriver man för låg så kanske man inte kan få F-skattesedel eller?

Och finns det något bra räkneexempel, för att räkna ut hur mycket man måste betala varje månad om omsättningen är xxxxxx kr.

Om man i stället ska betala in skatter 1 gång per år, hur går det till då? Antar att det bästa då är att sätta undan pengar varje månad till detta.

Kan jag börja ta emot betalning för arbeten innan det är klart med skatteanmälan?

Vad mer behöver jag tänka på?

Är det svårt att sköta bokföringen själv, är inte alls insatt.

Alla svar & tips m.m. är välkomna.

Tack på förhand.

Roger



Har kollat lite böcker, någon som använt sig av någon av följande? och är de i såfall bra?

Enskild firma ( Björn Lundén Information )

Bokföring ( Björn Lundén Information )

Starta & driva företag ( Björn Lundén Information )

Tipsa gärna om andra böcker som är bra.
sweden2003 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-28, 21:44 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Here we go again... <_<

Tycker att du skall börja med att kolla alla andra trådar i forumet som handlar om detta.
Börja med Pekay's tråd http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&t=215&hl=&s=wn

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-28, 23:12 #3
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by Lastbryggan@Oct 28 2003, 19:44
Here we go again... <_<

Tycker att du skall börja med att kolla alla andra trådar i forumet som handlar om detta.
Börja med Pekay's tråd http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&t=215&hl=&s=wn

// Mats
Hej Mats,

Tackar för svaret.

Jag ska kolla in övriga länkar, missade dessa...sorry.
sweden2003 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-29, 00:35 #4
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Om du inte hittat någrar svar i de tidigare trådarna så kommer några funderingar här:

Citat:
Ursprungligen postat av sweden2003
Är det sedan så att jag varje månad kommer att få ett inbetalningskort på en viss summa grundat på den omsättning jag uppgivit?

Antar att man inte bör fylla i för hög omsättning så att man får saftiga inbetalningskort varje månad som ska betalas, även om man knappt fått in några pengar.

Jag skulle fylla i omsättning 0:- och sätta inbetalningen årsvis istället för månadsvis. Det blir enklast i början och är accepterat så länge det inte några större summor.

Vad gäller bokföringen bör det inte vara några större problem så länge det är en relativt "enkel" verksamhet (dvs några fakturor in och några ut). Håll bara reda på inköp, försäljning, moms ut och moms in. När det blir dags för deklaration kan du alltid ta hjälp av någon kunnig person för att få allt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av sweden2003
Så nu är frågan, vad ska man fylla i för omsättning? Skriver man för låg så kanske man inte kan få F-skattesedel eller?
Du bör vänta på F-skattsedeln tycker jag.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-10-29, 00:58 #5
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
sweden2003 sweden2003 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 38
Citat:
Ursprungligen postat av efa
Om du inte hittat någrar svar i de tidigare trådarna så kommer några funderingar här:

Citat:
Originally posted by -sweden2003@Oct 28 2003, 18:37
Är det sedan så att jag varje månad kommer att få ett inbetalningskort på en viss summa grundat på den omsättning jag uppgivit?

Antar att man inte bör fylla i för hög omsättning så att man får saftiga inbetalningskort varje månad som ska betalas, även om man knappt fått in några pengar.



Jag skulle fylla i omsättning 0:- och sätta inbetalningen årsvis istället för månadsvis. Det blir enklast i början och är accepterat så länge det inte några större summor.

Vad gäller bokföringen bör det inte vara några större problem så länge det är en relativt "enkel" verksamhet (dvs några fakturor in och några ut). Håll bara reda på inköp, försäljning, moms ut och moms in. När det blir dags för deklaration kan du alltid ta hjälp av någon kunnig person för att få allt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av sweden2003
Så nu är frågan, vad ska man fylla i för omsättning? Skriver man för låg så kanske man inte kan få F-skattesedel eller?
Du bör vänta på F-skattsedeln tycker jag.
Hej!

Tack för Ditt svar.

Jättesnällt.
sweden2003 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-01, 19:40 #6
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 1 088
Citat:
Jag skulle fylla i omsättning 0:- och sätta inbetalningen årsvis istället för månadsvis. Det blir enklast i början och är accepterat så länge det inte några större summor.
Fyller du i att du inte kommer ha någon omsättning, så är det inte säkert att du får någon F-skattsedel. För övrigt borde du kolla så det inte är FA-skatt du ska ha.
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-02, 01:39 #7
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 1 214
Citat:
Originally posted by MissDomain@Nov 1 2003, 17:40
Fyller du i att du inte kommer ha någon omsättning, så är det inte säkert att du får någon F-skattsedel. För övrigt borde du kolla så det inte är FA-skatt du ska ha.
Precis, jag satte för lågt först och då ville dom inte acceptera det igentligen, dom tyckte att
det skulle va ett hobbyföretag då istället. Så jag dubblade det och då gick dom med på det.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-02, 01:52 #8
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Citat:
Ursprungligen postat av Zed7
Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Fyller du i att du inte kommer ha någon omsättning, så är det inte säkert att du får någon F-skattsedel. För övrigt borde du kolla så det inte är FA-skatt du ska ha.
Precis, jag satte för lågt först och då ville dom inte acceptera det igentligen, dom tyckte att
det skulle va ett hobbyföretag då istället. Så jag dubblade det och då gick dom med på det.
Jaha? Bra att veta. För mig har det fungerat tre gånger med omsättning 0.
FA-skatt ska det vara förstås.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-02, 01:59 #9
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
FA-skatt ska det vara förstås.
FA betyder Företag/Allmän och skall du bara bedriva företag så skall du ha en ren F-skattsedel men skall du jobba (som anställd) också så är en FA att föredra. Då är du inte "låst" vid något av alternativen.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-02, 02:20 #10
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 304
Ingen anledning att ha ren F-skatt egentligen vad jag förstår. Med FA låser man sig ju som sagt inte till något.
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017