Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varför är Svenska webbhotell så dyra?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-09, 18:03 #11
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
taz76 taz76 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 388
Citat:
Originally posted by Wojt@May 9 2009, 17:34
Är man seriös kan man inte ha en sida som tar 5 sekunder att ladda.
Så du menar att antingen ska man ha en dedikerad server för 2000kr/mån eller en sida med bara text? :P
taz76 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 20:52 #12
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av Blabarsappa
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Sen har du en fördel med SEO om IP är i Sverige.

Det är inte sant. Google bryr sig inte om i vilket land servern ligger om sajten är på Svenska, har svenskt domänombud, .se-domän och inställd mot svenska marknaden i Webmastertools.
Helt rätt, det där kan jag bara bekräfta, har serverna i Sverige och har SEO på topp på spanska/latinamerikanska marknaden.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 00:00 #13
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Ett ord: Moms.
Hur du än vrider och vänder på det så är det lik förbenat 25% extra du måste lägga på alla dina priser...

Testa dom Amerikanska piserna + 25% och se att det blir betydligt mindre skillnad då.

Sen är det volym som gäller. Svenska webbhotell och serverhallar, hur många servar har dom? 500? 2000? 5000? Jämför med USA igen och så är vi lite mindre igen

Bandbredd är vansinnigt mycket billigare i USA än här, kolla bara hur mycket du betalar utan bandbredd i sverige och jämför med USA utan bandbredd...det är en skojig jämförelse vill jag lova
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 02:43 #14
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av danielos
Citat:
Originally posted by -Blabarsappa@May 9 2009, 17:51
Citat:
Ursprungligen postat av Wojt
Sen har du en fördel med SEO om IP är i Sverige.

Det är inte sant. Google bryr sig inte om i vilket land servern ligger om sajten är på Svenska, har svenskt domänombud, .se-domän och inställd mot svenska marknaden i Webmastertools.

Helt rätt, det där kan jag bara bekräfta, har serverna i Sverige och har SEO på topp på spanska/latinamerikanska marknaden.
Och dom andra sökmotorerna Yahoo, Ask och Live?
Även om man kan ställa in i wmtools så täcker det inte hela kedjan.
Gör rätt från början är mitt tips, så slipper man få sig en chock när Google eller någon annan aktör bestämmer sig för ändra "spelets regler" en aning.

Trenden bland sökmotorer (och även andra tjänster) har gått, och fortsätter att gå, åt mer lokala anpassningar.
Om man vill göra rätt från början bland sökmotorerna så ska tex en .se sida som riktar sig till den svenska marknaden ligga i Sverige. Inte i Kina eller Somalia.

...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas.
Om det tar för lång tid (ingen aning vad lång tid är för google) och detta uppkommer hela tiden (alltså inte någon enstaka hickup) så kommer man att hamna längre ner på träfflistan.
Allt för göra tjänsten bättre för användarna (ingen vill ju sitta och vänta på något, idag måste allting gå snabbt!).

Så, allt är inte guld och gröna skogar bara för att det är billigt och ligger i utlandet.
/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 10:55 #15
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Citat:
Och dom andra sökmotorerna Yahoo, Ask och Live?
Finns det verkligen någon som optimerar för Yahoo, Live och Ask? Vad är Ask förresten? Det är första gången jag hör någon ta upp detta som potentiell sökmotortrafik. Jag har legat 1:a på Live och Yahoo. Trots mycket populära ord fick sidan minimalt med trafik.

Citat:
Om man vill göra rätt från början bland sökmotorerna så ska tex en .se sida som riktar sig till den svenska marknaden ligga i Sverige. Inte i Kina eller Somalia.
Ska och ska. Baserar du det på egna erfarenheter, eller för att det verkar mest logiskt?

Citat:
...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas.
Det är just därför jag har flyttat många sidor från t.ex. Loopia till Indien.

EDIT: Quote-taggarna blev fel
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 12:19 #16
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
youheardit youheardit är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 168
Citat:
Originally posted by Blabarsappa@May 9 2009, 03:16
Jag har samlat på mig erfarenhet från ett 10-tal olika webbhotell under mina dryga 12 år som webbutvecklare. Min erfarenhet är att webhotell i USA har mycket bättre support än de i Sverige, inte sällan 24/7 live support. Dessutom är de oerhört mycket billigare och har generellt bättre backup-rutiner, högre prestanda osv.
Varför seriösa sajtägare med större webbplatser har sina sidor hostade i Sverige är bortom min vetskap. Förutom i de fall då man har egen server, känner sin lokala host personligen, är extremt dålig på engelska eller helt enkelt inte bryr sig att man att betala överpris. I övrigt ser jag inga som helst fördelar med svenska webbhotell, förutom den något förkortade svarstiden, som ingen egentligen lägger märke till iallafall.
Varför är 1 GB flera gånger dyrare i Sverige och vad får man för mervärde för detta jämfört med tex ett webbhotell i USA?
Däremot är domäner ofta mycket billigare i Sverige. Därför har jag mina domäner i Sverige och pekar min DNS mot webbhotell i USA. Det känns både tryggt, säkert och inte minst ekonomiskt.
Vad anser du om detta?
Ursäkta!
Vilka hotell syftar du på? Är bara intresserad.
youheardit är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 12:33 #17
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
rackspace.com
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 13:00 #18
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Citat:
Originally posted by Blabarsappa@May 11 2009, 10:55
Citat:
Och dom andra sökmotorerna Yahoo, Ask och Live?
Finns det verkligen någon som optimerar för Yahoo, Live och Ask? Vad är Ask förresten? Det är första gången jag hör någon ta upp detta som potentiell sökmotortrafik. Jag har legat 1:a på Live och Yahoo. Trots mycket populära ord fick sidan minimalt med trafik.

Citat:
Om man vill göra rätt från början bland sökmotorerna så ska tex en .se sida som riktar sig till den svenska marknaden ligga i Sverige. Inte i Kina eller Somalia.
Ska och ska. Baserar du det på egna erfarenheter, eller för att det verkar mest logiskt?

Citat:
...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas.
Det är just därför jag har flyttat många sidor från t.ex. Loopia till Indien.

EDIT: Quote-taggarna blev fel
Citat:
Finns det verkligen någon som optimerar för Yahoo, Live och Ask? Vad är Ask förresten? Det är första gången jag hör någon ta upp detta som potentiell sökmotortrafik. Jag har legat 1:a på Live och Yahoo. Trots mycket populära ord fick sidan minimalt med trafik
Bara för att Google är störst så skadar det inte att ligga bra till i dem andra sökmotorerna med. Alla länder följer inte samma sökmönster och tjänster.
Ask är den 4:e största söktjänsten i USA. Det är också den söktjänsten som har vågat ligga i framkant med nya funktioner på både gott och ont.

Citat:
Ska och ska. Baserar du det på egna erfarenheter, eller för att det verkar mest logiskt?
Haha ska och ska... du ska ju inte göra något som du inte vill göra (det var ett förslag). Men om man konkurrerar på en hård marknad så är det ju givetvis viktigt att täcka alla sidor av optimeringen, varje bit av kakan räknas - hur liten den än må vara.
Jag ska också säga att jag enbart tänker SEO i den här frågan. Den ekonomiska aspekten i form av driftskostnader mm tas inte med.
Och jo, jag talar från egna erfarenheter. För tex några år sedan så hade adwords lite problem med att enbart täcka upp en visst geografiskt område av låt oss säga uppsala och 1 mil söder om, för att sajten i fråga hostades i Spanien. Detta är givetvis nu korrigerat, men det finns ingen garanti för att det inte inträffar igen.

Att du flyttade ifrån Loopia är ju bra, sämre hotell att hosta databasdrivna webbsidor finns ju knappt inte - även om enbart enkla html-sidor funkar ok...
/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 14:37 #19
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
...och på tal om Google så börjar deras algoritmer för sökranking mer och mer känna efter och mäta hur lång tid det tar från det man klickar på en länk i Google tills det att man får fram sidan, detta gäller även adwords skall tilläggas.
Det har jag aldrig hört talas om och det verkar stenkorkat...varför skulle man straffa webbplatser beroende på avstånd mellan client och server? Så då kan jag köra en mild ddos mot en konkurrent som ökar svarstiderna och på så sätt gå om i ranking? Finns det några belägg för den typen av observationer som du kan hänvisa till, för jag säger inte att det inte kan vara så utan bara att låter helt sjukt
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 15:16 #20
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by Mortekai@May 11 2009, 13:37
Det har jag aldrig hört talas om och det verkar stenkorkat...varför skulle man straffa webbplatser beroende på avstånd mellan client och server?
Det är väl ändå självklart att Google premierar sidor som laddar snabbare? Deras främsta uppgift är ju att leverera relevant information, så snabbt och enkelt som möjligt, till sina användare. Om en hemsida laddar segt/svarar dåligt så kommer den få det svårt att komma upp ordentligt i Google.

Google skrev själva lite om detta för mer än ett år sedan: http://adwords.blogspot.com/2008/03/landin...ll-soon-be.html
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017