Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Webhotell med "bra" mysql-resurser

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-19, 12:48 #21
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Koden är ej objektorienterad. Har endast sql-frågor, while-loopar, for-loopar och några if-satser på sidorna, inget avancerat.

Då sidan är myket dynamisk och den mesta informationen hämtas från databasen så ställs en hel del frågor på varje sida.

På index-sidan är det nog ca 50 sql-frågor (vilket enigt mig är väldigt mycket?)
Detta beror främst på att jag i en loop ställer 3 frågor 10 gånger. (dessa frågor har dock en limit på 1 vilket borde minska belastningen något?)

På andra sidor kanske det handlar om 10-20 frågor.

Men som sagt vet ej vad som egentligen är mycket eller vad som är "ok"?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 12:57 #22
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Originally posted by lubic@Nov 19 2005, 13:48
Koden är ej objektorienterad. Har endast sql-frågor, while-loopar, for-loopar och några if-satser på sidorna, inget avancerat.
Då sidan är myket dynamisk och den mesta informationen hämtas från databasen så ställs en hel del frågor på varje sida.
På index-sidan är det nog ca 50 sql-frågor (vilket enigt mig är väldigt mycket?)
Detta beror främst på att jag i en loop ställer 3 frågor 10 gånger. (dessa frågor har dock en limit på 1 vilket borde minska belastningen något?)
På andra sidor kanske det handlar om 10-20 frågor.
Men som sagt vet ej vad som egentligen är mycket eller vad som är ok?

Jag brukar i regel tycka att över 5 SQL frågor är för mycket. Då börjar jag dessutom fundera ifall jag verkligen måste ha så pass många frågor.

Och att loppa SQL frågor, så förstår jag att du blivit uppsagd.
Ta och kolla igenom frågorna på index sidan och fråga dig själv, vill du bli utsatt för det som du utsätter MySQL servern för?

Där kan du nog optimera lite till...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 13:28 #23
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Alltså jag ställer sql-frågor innuti en loop... borde inte vara helt ovanligt?

Klart jag kan optimera bort en del men då jag t.ex. visar de senaste forum-inläggen (10 st) och vill visa vem som har skrivit dem så "måste" jag göra en sql-fråga för varje inlägg för att plocka ut användarnamnet. Vissa skulle kanske spara ner användarnamnet tillsammans med inläggen men då jag gärna vill separera i olika tabeller så har jag gjort som jag har gjort.

Men jag kan oxå tycka att 40-50 frågor på samma sida kanske är mycket men borde det inte fungera utan att överbelasta databasen ? När man har typ 200 besökare per dag?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 13:43 #24
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Förmodligen skulle du kunna hämta all den informationen med en fråga istället. En fråga kan hämta information från mer än en tabell samtidigt genom någon form av "join".
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 13:47 #25
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
lubic lubic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 205
Jo det är klart, använder join på några av de andra frågorna men även en join belaster extra eller hur? Kanske inte lika mycket som två frågor men mer än en "enkel" fråga?
lubic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 14:10 #26
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 323
Mjo, men det är ändå alltid bäst att hämta så mycket som bara är möjligt med en fråga. Finns en hel del bra funktioner inbyggda i MySQL som man kan använda som gör att PHP-koden brukar bli kortare.

Om du vill så kan du kanske slänga upp någon kod på någon pastebin så kan vi titta på den.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 14:15 #27
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Om du ska byta till en dedikerad server kan du väl ta en titt på denna för bara 395/mån.
Dedikerad server 395:-
Jag har själv funderat på att köra en dedikerad hos dem...Vad tror ni? Är det en bra deal och i övrigt bra resurser?
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 15:02 #28
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Dom fungerar lika bra som vilken pc du än köper in för någon/några tusen. Visst bör man inte begära mer för det priset du betalar man dock bör du inte våga köra seriösa saker som kräver mycket prestanda.

Är lite som Bahnhof privatservrar som körs på barbone, det som kan ses som lite kul i båda fallen är colocation dyrare för tower än deras budget deddi servrar som just bygger på tower/barbone. Så man kan börja fundera på prissättningen ibland, sedan har ingen av dom speciala mycket vinst på varje burk. Eller % är extrem hög men pga priset så är det inte mycket räknat i SEK.

Så krävs en hel del burkar eller extra tjänster för att dom ska få in pengar för det men är ett bra sätt att få lite "gratis" reklam att ha många tjänster.

Dock kör du seriösa saker hyr riktiga saker som klarar av hög belastning och ev. raid etc. Sedan bör du även tänka på dom skiter i om din burk går ner utan har mer ansvar för hårdvaran och ofta får du betala extra som kostar mer än månadskostnaden för att dom ska garanta att du får ny hårdvara och slippa vänta på beställa.

Även raid då dom inte lär försöka återställa disken om du inte betalar dyrt, men har du bara en/några sidor som kan vara nere ett tag utan du dör så är det mycket prisvärt alternativ dock nackdelen kanske är långa avtal.

Så även här är det du får det du betalar för, och är dumt tro att man får någon Itanium för knappt 400 i månaden.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 15:14 #29
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Citat:
Originally posted by Sneaky@Nov 19 2005, 15:15
Om du ska byta till en dedikerad server kan du väl ta en titt på denna för bara 395/mån.
Dedikerad server 395:-
Jag har själv funderat på att köra en dedikerad hos dem...Vad tror ni? Är det en bra deal och i övrigt bra resurser?
Jag har en burk där och jag kan väl säga som så att den är långt ifrån stabil och kraftfull, man märker en mycket mycket stor skillnad jämfört med att köra en server som verkligen är en server (Supermicro/Dell/HP/Compaq o.s.v.).

Funkar för lattjo-prylar helt klart, eller saker som bara ligger och körs utan att ta kraft, men annars skulle jag inte röra i den med tång.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-19, 22:10 #30
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Och så kostar det visst ett par hundringar extra för UPS som på de flesta ställen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017