Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Varma biografer, ett hett samtalsämne efter bion.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-14, 22:56 #1
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Jag har haft ett ökat intresse av att se filmer på bio den senaste tiden. Jag är nog uppe i 8 filmer på nästan 3 månader och det ger både glädje och besvikelse i dess alla former.

Idag när jag kom ut ur biosalongen efter filmens slut så hade alla personer ett gemensamt samtalsämne och det var inte filmen i sig utan värmen. Jag satt i T-shirt och hade stora lökringar under armarna och jag var helt blöt i huvudet efter filmen, precis som alla de andra gångerna jag varit där. Men den här gången la jag till sidan det typiska svenska aggerandet och började klaga till personalen. Tills svar får jag "Det är lite svårt att göra något åt när det är fullsatt". Men seriöst jag har betalt för att se film exklusive bada bastu (om det inte står dolt på kvittot). Man kunde tydligt se hur de andra som hörde mig höll med mig men sa givetvis ingenting.

Värmen försämrar filmupplevelsen så enormt. Så fort det är en scen som det inte händer "mycket" i börjar man fundera över vem som stängt av luftkonditionering eller tittar på klockan för att ta reda på hur länge denna tortyr ska pågå.

Jag vet inte hur varmt det ska vara innan svetten rinner av mig men jag kan garantera att det låg nog mellan 35-40 grader i slutet av filmen.

Mitt tips är ju att de renoverar hela salongen och byter luftkonditionering samt byter sätena till stolarna så får de bort alla tuggumi och chokladfläckar som folk lyckats gro in där.

Har inte SF krav på sina salonger som alla biografer ska följa? Hur varmt får det egentligen vara i biosalong? Vart kan jag ringa och klaga?

edit: stavfel
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 00:30 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Konsumentombudsmannen är den avdelning som du ska klaga hos

Jag har dock aldrig haft problemet som du beskriver men däremot störts av högljudda ungdomar och har alltid lyckats prata till mig biocheckar som kompensation
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 11:31 #3
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
dåligt ljud, för högt ljud och usel bildkvalite ä inte helt ovanligt. Jag fattar inte att det skall vara så svårt att ha någon form av kvalitet...

För vamt var det länge sedan jag tyckte att det var däremot.

Säger man till direkt efter bion så brukar det aldrig vara några problem med att bli kompenserad. Fast efter det du beskrev så kanske man inte vill se en film till...
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 12:03 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Vore kul att veta vilken biograf du varit på. Jag har aldrig upplevt det där, tack och lov.

Var på bio i Täby nyligen och såg Die Hard 4.0, men det var en av de där mer normala dagarna och sista föreställningen (21.35 tror jag den började).
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 13:32 #5
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jag var på samma biograf som FredrikMH, man fick sitta o torka av ansiktet i prinsip hela tiden. Biografen vi gick på ligger är salong 1 på SF i Lund.

Det är sista gången man går på salong 1 nu på ett tag då det här har hänt ett par gånger redan men det här har varit det värsta någonsin.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-16, 02:11 #6
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Jepp Filmstaden, Salong 1 i Lund. Högt i tak med fina gamla målningar men ingen bra luftkonditionering får täcka dessa konstverk.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-16, 03:52 #7
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Hemmabio.. ftw. Varför är ens detta en diskussion? En begagnad projektor för 5000-7000, en ny duk kostar 2000, ett ljudsystem som du ändå behöver för att lyssna på musik kan du få för ett par tusen också. Eftersom jag är så jävla tattig har jag själv satt upp min projje under en hylla så det var typ gratis.

Mao slipper du svett, jobbiga fjortisar och då får en fjärrkontroll med vars hjälp du kan gå och slå en drill utan att missa halva filmen (och glöm inte ta med en kall öl på vägen tillbaka ...).

Bio går så fetbort.. enda anlednigen till att gå på bio är att det är en bra anledning till att äta ute.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-16, 09:03 #8
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 16 2007, 02:52
Hemmabio.. ftw. Varför är ens detta en diskussion? En begagnad projektor för 5000-7000, en ny duk kostar 2000, ett ljudsystem som du ändå behöver för att lyssna på musik kan du få för ett par tusen också. Eftersom jag är så jävla tattig har jag själv satt upp min projje under en hylla så det var typ gratis.
Mao slipper du svett, jobbiga fjortisar och då får en fjärrkontroll med vars hjälp du kan gå och slå en drill utan att missa halva filmen (och glöm inte ta med en kall öl på vägen tillbaka ...).
Bio går så fetbort.. enda anlednigen till att gå på bio är att det är en bra anledning till att äta ute.
Mjo.. men jag har ännu inte lyckats få samma ljud samt samma storlek på bilden som dom har här i Karlstad på SF..

Och här kan jag inte klaga på värmen heller.. enda skulle väl vara stolarna som bara tål 40min sittande sen får man börja vrida och vända på sig
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-16, 10:59 #9
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 366
nudie nudie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 366
Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 16 2007, 03:52
Hemmabio.. ftw. Varför är ens detta en diskussion? En begagnad projektor för 5000-7000, en ny duk kostar 2000, ett ljudsystem som du ändå behöver för att lyssna på musik kan du få för ett par tusen också. Eftersom jag är så jävla tattig har jag själv satt upp min projje under en hylla så det var typ gratis.
Mao slipper du svett, jobbiga fjortisar och då får en fjärrkontroll med vars hjälp du kan gå och slå en drill utan att missa halva filmen (och glöm inte ta med en kall öl på vägen tillbaka ...).
Bio går så fetbort.. enda anlednigen till att gå på bio är att det är en bra anledning till att äta ute.
men va? varför sumpa biokänslan, premiärer och nya filmer etc?

har by the way inte upplevt det med värme men kan förstå att det e grymt irriterande. dra på någon bättre biosal isf i sthlm har jag inte märkt av något sånt iaf
nudie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-17, 21:00 #10
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Blir väl att prova Malmö inför nästa film, lite längre att ta sig men det kan det vara värt. Dessutom börjar jag bli trött på restaurangerna i Lund :P

Hemmabio är öveskattat. Dessutom kostar det en förmögenhet om man vill ha bra utrustning. TV/Projektor, HTPC(?), Reciever, Högtalarpaket så är jag uppe på minst 40 000:- om jag väljer det jag vill ha och då har jag antaligen snålat på högtalarpeketet och recievern. Sen missar jag möjligheterna att se nya filmer.

Hade jag kunnat streama hem premiärfilmer i 720p samma dag som de släpps på bio för samma summa så hade det varit värt att slänga pengarna på en egen hemmabio. Dessutom är bio ganska billigt och krav på bra luftkonditionering måste man som kund kunna kräva anser jag.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017