Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bankfällan - Dokument inifrån (SVT)

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-29, 14:09 #21
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Så gick det för bankerna

Publicerat i dag. 12:12

Bankerna tjänar pengar som gräs här hemma men problemen i Baltikum pressar. Allt bäddar för en sämre konkurrens i Sverige - där kunderna får se upp.

http://www.dn.se/ekonomi/sa-gick-det...kerna-1.855238

***

Utan varken företag eller fonder så är ett byte en barnlek. Jag har själv tidigare försökt byta till Östgötabanken, vilken senare köptes upp av Den Danske Bank.

Men jag kunde inte avsluta mina konton på FSB utan i stället blev det dubbelt av allt. Dubbla dosor, dubbla VISA-kort, dubbla avgifter...

Det var inte riktigt det jag ville...

Jag försökte att byta till Handelsbanken, som öppnade ett nytt kontor här i stan förra året. Men snubben jag pratade med ville då att jag skulle byta ALLT. Dosa, VISA, företagskonto... Rubbet.

Han ville gärna se en redogörelse för vad företaget håll på med, befintliga siffror och framtida beräknad omsättning. Men eftersom jag har en skön kredit på Swedbank på 30.000 samt att mitt företag har gått back i ett antal år vet jag att han inte skulle acceptera mina siffror.

Jag är dock skötsam, men han ville inte ha mig som kund. Bara framgångsrika kunder var välkomna. (Kan man kanske förstå...???)

Kanske var jag otydlig med valet av Avanza/Nordnet. Det är alltså inte betalkort, dosa eller annat som jag vill byta. Det är sparandet för pension eller rena investeringar i fonder som jag vill byta bort Robur. (Roburs Rysslandsfond var dock den som gått bäst i någon jämförelse jag läste skapligt nyligen. Det var ju bra!)

Nischbanker är inte bra på allt -- de är bra på sin nisch!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-29, 23:25 #22
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det börjar f*n bli dags för medelkassen att rannsaka sig själv. Alltid är det bankchefer, politiker eller fackpampar som har lurat oss. Att man inte bör köpa tre lyxbilar för andras pengar är det aldrig någon som ifrågasätter. Istället så börjar man gapa om att det är bankernas fel som lånade ut pengarna. Snart är det förmodligen vägverkets fel om någon super sig full och krockar med en lyktstolpe. Man borde inte sätta upp lyktstolpar där fulla människor kan köra på dem.

Det är alltid fel att skuldbelägga offret säger man... Men det är klart att har Swedbank en sådan urringning så får hon skylla sig själv om hon råkar illa ut. Hon skulle helt enkelt inte ha marknadsfört sina tillgångar på det viset. Ett sådant risktagande är skamligt... alla vet ju hur folk är. Vad hade hon ens i baltstaterna att göra från första början?




En allmän fråga till alla. Om jag lånar ut pengar till dig och du inte betalar tillbaks. Vem är då skurken? Du eller jag? Blir det mitt fel om jag inte tog en kreditupplysning på dig först? Spelar det någon roll om jag lånade ut pengarna av girighet eller av vänlighet?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 07:13 #23
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
WoxAnYv WoxAnYv är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Originally posted by Gustav@Apr 30 2009, 00:25
Det börjar f*n bli dags för medelkassen att rannsaka sig själv. Alltid är det bankchefer, politiker eller fackpampar som har lurat oss. Att man inte bör köpa tre lyxbilar för andras pengar är det aldrig någon som ifrågasätter. Istället så börjar man gapa om att det är bankernas fel som lånade ut pengarna. Snart är det förmodligen vägverkets fel om någon super sig full och krockar med en lyktstolpe. Man borde inte sätta upp lyktstolpar där fulla människor kan köra på dem.

Det är alltid fel att skuldbelägga offret säger man... Men det är klart att har Swedbank en sådan urringning så får hon skylla sig själv om hon råkar illa ut. Hon skulle helt enkelt inte ha marknadsfört sina tillgångar på det viset. Ett sådant risktagande är skamligt... alla vet ju hur folk är. Vad hade hon ens i baltstaterna att göra från första början?




En allmän fråga till alla. Om jag lånar ut pengar till dig och du inte betalar tillbaks. Vem är då skurken? Du eller jag? Blir det mitt fel om jag inte tog en kreditupplysning på dig först? Spelar det någon roll om jag lånade ut pengarna av girighet eller av vänlighet?
Självfallet är det som så att folk får ta ansvar för vad de gör. Som den därade snubben i inslaget som skyllde på att bankerna hade hjärntvättat honom till att köpa tre lyxbilar.

Men ändå, faktum är att Swedbank har inte direkt agerat sunt för sitt eget företags bästa. Komiskt nog är det svenska staten som får gå in med pengar för att stödja bankerna när de själva agerat som idioter och lånat ut pengar till folk bara de kunnat visa upp ett valfritt uppkopierat A4-papper. Det är konstigt minst sagt att låna ut pengar utan någon som helst säkerhet som de gjorde där och visst, personligt ansvar för den som lånar i all ära men inte skulle jag vilja låna ut mångmiljonbelopp till i princip vem som helst... säger sig självt att det blir trubbel i längden.
WoxAnYv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-30, 12:50 #24
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Originally posted by WoxAnYv@Apr 30 2009, 07:13
Som den därade snubben i inslaget som skyllde på att bankerna hade hjärntvättat honom till att köpa tre lyxbilar.
Hehe, jo han var ju rolig, han påminner mig om några bekanta som gjorde liknande under 1980-talet under yuppie nalle tiden om ni kommer ihåg? En kompis jobbade som börsmäklare och när det gick som bäst hade han 2-3 lyxbilar, och porsche cabbar och sen rasade ju alltihopa.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 09:30 #25
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Det är för visso sant att staten hjälper bankerna, men till skillnad från förra vändan måste bankerna nu betala tillbaka allt.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-02, 11:08 #26
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Ursprungligen postat av Weaver
Verkar som det är läge att åka till Riga och köpa avsatta leasingbilar för halva priset

Köpa? Är det inte dags att vända exporttrenden med stulna dyra tyska lyxbilar till just öststaterna...

Citat:
Originally posted by -Gustav@Apr 29 2009, 23:25
Det börjar f*n bli dags för medelkassen att rannsaka sig själv. Alltid är det bankchefer, politiker eller fackpampar som har lurat oss. Att man inte bör köpa tre lyxbilar för andras pengar är det aldrig någon som ifrågasätter. Istället så börjar man gapa om att det är bankernas fel som lånade ut pengarna. Snart är det förmodligen vägverkets fel om någon super sig full och krockar med en lyktstolpe. Man borde inte sätta upp lyktstolpar där fulla människor kan köra på dem.
Det är alltid fel att skuldbelägga offret säger man... Men det är klart att har Swedbank en sådan urringning så får hon skylla sig själv om hon råkar illa ut. Hon skulle helt enkelt inte ha marknadsfört sina tillgångar på det viset. Ett sådant risktagande är skamligt... alla vet ju hur folk är. Vad hade hon ens i baltstaterna att göra från första början?

En allmän fråga till alla. Om jag lånar ut pengar till dig och du inte betalar tillbaks. Vem är då skurken? Du eller jag? Blir det mitt fel om jag inte tog en kreditupplysning på dig först? Spelar det någon roll om jag lånade ut pengarna av girighet eller av vänlighet?
Jag håller helt och fullt med om det du säger om personligt ansvar...den stora skillnaden är väl just att "staten" (oavsett vilken stat det är) går in och räddar just bankerna.
Jag hade gärna sett att...eller ja, okej, jag tycker det hade varit intressant att se vad som hade hänt om man istället för att gå in och rädda bankerna faktiskt hade låtit bankerna gå omkull, och, att om något, använda dom pengar som man använt i räddningsaktioner för bankerna till att istället "rädda" enskilda människor från konsekvenserna av att banken gick omkull...

Citat:
Ursprungligen postat av MrBob
Det är för visso sant att staten hjälper bankerna, men till skillnad från förra vändan måste bankerna nu betala tillbaka allt.
Problemet är ju att handlandet som sådant inte får några som helst konsekvenser, ingenting händer egentligen, följaktligen är det ingen som lär sig något heller...

Personligen tänker jag mig hela tiden staternas räddningsaktioner för bankerna som en slags pyramid med glas, där staten häller på champagne i det översta glaset, och tänker att det ska fortsätta rinna neråt, problemet är bara (och detta är samma problem som gjorde att staten är där och serverar champagne överhuvudtaget) att dom översta glasen är så oändligt mycket större än dom som står längst ner i pyramiden, mycket större än vad dom egentligen skulle behöva vara, så det är inte bara så att när champagnen är slut, så räcker det bara att fylla dom nedersta glasen till hälften, dessutom är det, när man kommer så lång ner, inte mycket mer än druvsaft...och dessutom har det kladdat en hel del på vägen...)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017