Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niue vill ha tillbaka .NU

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-13, 12:03 #21
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
claesm - Jag är rädd att detta är en smärre kunskapslucka för mig, så hur historien sett ut för mindre TLDer är inte min starka sida.
Men viss info kan jag nog bidra till; så vad beträffar .TM (Turkmenistan), så tror jag att du misstar dig, för avtalsägare är "TM Domain Registry LTD (NIC.TM)" - Ett bolag med säte i UK - men det är väl iofs fullt möjligt att det skett nån uppstädning.
Men .TM är ju en hitoria för sig anser jag beträffande TLDns betydelse. Det är alltså inte möjligt för "vanliga" invånare eller Företag i Turkmenistan att registrera under .tm - för registranter MÅSTE ha ett registrerat varumärke.
Sen är bindningstiden och prissättningen mycket avvikande från världens övriga TLDer - under .tm kan du bara registrera en domän för en 10-års period. Och kostnaden för en registrering är: 600 dollar i uppläggningsavgift + 40 dollar * 10 år = 1 000 dollar.

Sen vad gäller .mm (Myanmar dvs Militärjuntans namn på Burma) så känner jag inte till turerna.
Det finns iaf i dagsläget ingen sida under http://www.nic.mm som är den till IANA anmälda registersidan

Vidare så är Verkligeheten den att det är YTTERST få myndigheter som driftar sitt lands toppdomän,
i de flesta fall är det kommeriella företag eller så har någon eldsjäl på ett Universitet åtagit sig det
- men att det är Universitet som har avtalet behöver inte alls betyda mer än just det
- och inte sällan lägger de i sin tur ut det på ett kommersiellt företag - eller en annan TLD/Register

Några exempel:
Bolaget SWITCH driftar både Shweiz´s och Liechtenstein´s .ch och .li
Det Brittiska bolaget Adamsnames driftar .tc (Turks och Caicos öarna), .vg (Brittiska Jungfruöarna), .ms (Montserrat) och .gd (Grenada)
VeriSign driftar förutom .com och .net även .cc (Kokosöarna), .tv (Tuvalu) - och jag har för mig att det är nån till.
Afilias som driftar .info har även .AG (Antigua and Barbuda), .BZ (Belize), .HN (Honduras), .LC (Saint Lucia), .MN (Mongolia), .SC (Seychelles) och .VC (St. Vincent and the Grenadines).
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:16 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 13 2008, 12:03

Några exempel:
Bolaget SWITCH driftar både Shweiz´s och Liechtenstein´s .ch och .li
Det Brittiska bolaget Adamsnames driftar .tc (Turks och Caicos öarna), .vg (Brittiska Jungfruöarna), .ms (Montserrat) och .gd (Grenada)
VeriSign driftar förutom .com och .net även .cc (Kokosöarna), .tv (Tuvalu) - och jag har för mig att det är nån till.
Afilias som driftar .info har även .AG (Antigua and Barbuda), .BZ (Belize), .HN (Honduras), .LC (Saint Lucia), .MN (Mongolia), .SC (Seychelles) och .VC (St. Vincent and the Grenadines).
Det bör väl påpekas att en del av de som nämns här inte är självständiga stater och därför inte heller kan förvaltas av ett "land" på samma sätt som andra.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:30 #23
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 12:16
Det bör väl påpekas att en del av de som nämns här inte är självständiga stater och därför inte heller kan förvaltas av ett "land" på samma sätt som andra.
Är det väsentligt i sammanhanget? De är ju i ICANNs ögon berättigade till en ccTLD dvs landsdomän.

Och vad trådens TLD då beträffar så är ju Niue visserligen deklarerat självstyre, men i samarbete med Nya Zeeland.

Sen en högst personlig reflektion och farhåga - Eftersom Niue även sitter på en av världens största Urantillgångar ska eller har provborrats, så är det väl rimligt att tro att fler kommer att fly ön av rädsla för det - men ordentliga tillgångar kommer de säkerligen få av detta - men om tio år kommer de kanske på att de inte fick en tillräckligt bra deal...
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:40 #24
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 12 2008, 21:43
Citat:
Och som vanligt går jag mot den vedertagna uppfattningen!
Jag håller med dig!

Nuie har ingen makt över .nu. Sverige har ingen makt över .se.

Inget land har rätt till "sin" toppdomän. Resp toppdomän delades ut till första bästa person som ansökte och fyllde vissa kriterier.

Med den nyinsupna kunskapen tror jag få tycker att man skall göra undantag för just .nu. En annan fråga är vad hade .nu-domänen varit om inte Nunames LTD varit tidiga och promotat den? 10 reggade .nu domäner kanske?
Bra inlägg, men...

Det är ju onekligen så att TLD´n som sådan är associerad med det enskilda landet. Det känns konstigt att vi stitter här och prata om detta och säger att det skulle vara självklart att dom enskilda länderna INTE har några rättigheter över TLD, och sen i en annan tråd kan man diskutera huruvida det är okej att under samma domän ha en sida som utnyttjar ett befintligt varumärke.

Sen ska man ju självklart följa skrivna avtal, men man måste också vara medveten om utvecklingen går...framåt...får vi hoppas, jag är hyfsat säker (eller jag är säker, utan att kunna plocka fram ett enskilt fall) att avtal skrivits (mellan länder och länder/personer) som regelerar handel med allt från knark till människor, och för den delen, avtal som reglerar nationers rätt till t.ex. landområden..eller naturtillgångar på dessa områden...som man med perspektiv inser kanske inte var så smart..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:41 #25
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det bör väl påpekas att en del av de som nämns här inte är självständiga stater och därför inte heller kan förvaltas av ett land på samma sätt som andra.
Är det väsentligt i sammanhanget? De är ju i ICANNs ögon berättigade till en ccTLD dvs landsdomän.
Och vad trådens TLD då beträffar så är ju Niue visserligen deklarerat självstyre, men i samarbete med Nya Zeeland.
Sen en högst personlig reflektion och farhåga - Eftersom Niue även sitter på en av världens största Urantillgångar ska eller har provborrats, så är det väl rimligt att tro att fler kommer att fly ön av rädsla för det - men ordentliga tillgångar kommer de säkerligen få av detta - men om tio år kommer de kanske på att de inte fick en tillräckligt bra deal...
Nu anser jag personligen inte att kärnkraftsindustrin är någon framtidsmarknad men det hör inte direkt hit. Rent juridiskt så kan det nog vara väsentligt huruvida det är en självständig stat eller inte men jag är inte speciellt insatt i internationell rätt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:52 #26
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 12:41
Nu anser jag personligen inte att kärnkraftsindustrin är någon framtidsmarknad men det hör inte direkt hit. Rent juridiskt så kan det nog vara väsentligt huruvida det är en självständig stat eller inte men jag är inte speciellt insatt i internationell rätt.
Får väl hoppas att du har rätt ang framtidsmarknad, men det är ändå min övertygelse att uran kommer att utvinnas och ha bra marknad åtminstone under vår levnadstid. Men det blir ruskigt off-topic att spinna vidare på det, så det lämnar jag helt.

Sen vad internationell rätt beträffar - så ÄR det oväsentligt, då TLDer tilldelas av ICANN allena, den som sedan sitter med tilldelningen kan själv avgöra vem som ska drifta TLDn - eller OM den överhuvudtaget ska driftas...och reglera villkor för densamma.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:54 #27
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jun 13 2008, 12:02
You seems to have it all figured out - är det är handligsplan du filat på länge?
Yes. Här är en av många kobbar http://en.wikipedia.org/wiki/Marie_Byrd_Land

Nån som vill vara med på ett joint venture?

Om ni fick drömma, vilken tvåbokstavs toppdomän skulle vi bilda?

".ab" för Sverige eller har ni ett bättre förslag?

Jag ska också tillägga att det finns femtioelva andra sätt också, det kan ju vara territorier som av olika skäl fått eget telefonprefix och/eller landskod. Åland som ett exempel, Jersey-öarna utanför England, Storbritannien som faktiskt har .gb eller katalanerna som nu fått sin egen .cat.

Eller kan den våghalsige åka ner till Somalia och lägga beslag på .so. Det sistnämnda kräver dock att du reder ut politiken och ser till att landet får en stabil regering först, men det är väl en smal sak att göra jämfört med att få en egen toppdomän.

Eller kräver vi skåningar i öresundsregionen att tillsammans med Själland få en egen domän i ett EU-stött interreg-projekt, .coma eller så.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 13:20 #28
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men varför sitter ni då och planerar för hur ni ska utveckla idén utifrån olika länder ? (alltså, jag fattar ironin)
Då kan ju lika gärna ICANN tilldela claesm .lam ? (no offense)...eller .so
Antingen är ju systemet till för att varje land ska ha tillgång till sin egen TLD, eller inte, sen att det inte har gått som man kanske tänkte, det bör väl knappast innebära att vi ger upp tanken helt, eller ? (om det nu är så....vad vet jag)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 13:23 #29
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Skummar igenom svaren och märker att en del uttrycker det som självklart att "landet" ska ha kontroll över sin TLD.

Får mig att funder lite.. vi pratar alltså om Niue som efter Vatikanstaten (mitt i Rom) är Världens minsta självstyre, med ca 1600 invånare. Det är en ö som tidigare var känd som "Savage Island" och vars namn "Niue" betyder kokosnöt. Men som också är det (fortfarande) enda landet med gratis trådlöst internet.
Men av TLDns betydelse har den naturlig attraktion främst i Sverige, Danmark och Holland. Och som JonathanS pekat på den största marknaden bland oss. Vi är alltså kunder!

Min fråga då - ska vi då sitta med betänkligheter och åsikter om den som gjort det möjligt att registrera dessa domäner? Och isåfall - vore det inte då på sin plats att se till Sveriges TLD i första hand? Anser ni att .SE-TLDn skall tas ifrån dagens stiftelse (som enligt Styrelseordföranden frivilligt sköts som ett vinstdrivande aktiebolag) och placeras hos Näringsdepartementet eller SUNET? eller hur tänker ni?


claesm - joint venture - visst
Du kommer även ganska snart få större möjligheter än tidigare att "köpa" din TLD hos ICANN för en bra peng.
Men vad .gb beträffar, så stämmer det att Great Britain har den allokerad - men .co.uk (United Kingom) används för de länder som berörs. Jersey står väl (osäker) utanför UK!?

Sen vill jag bara flika in att Ålands TLD .ax sköts av (Ålcom) Ålands Datakommunikation AB
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 13:33 #30
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Originally posted by claesm@Jun 13 2008, 11:54
Om ni fick drömma, vilken tvåbokstavs toppdomän skulle vi bilda?
.ab för Sverige eller har ni ett bättre förslag?
.öl
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017