Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Niue vill ha tillbaka .NU

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-12, 21:54 #11
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Visst har inte varje land rätt till "sin" toppdomän i nuläget men det bör de ha. Jag anser inte heller att de bör göra undantag för just .nu utan det bör givetvis gälla varje land.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 22:12 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Jag håller verkligen med att tldn bör tillhöra dess land.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 23:47 #13
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 12 2008, 21:43
Nuie har ingen makt över .nu. Sverige har ingen makt över .se.

Inget land har rätt till "sin" toppdomän. Resp toppdomän delades ut till första bästa person som ansökte och fyllde vissa kriterier.
Jag ville 2005 registrera en isländsk domän .is. Efter flera månaders krångel var det bara att släppa den tanken. Det var omöjligt om man inte hade isländskt personnummer. Så Island har i varjefall makt över .is
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 01:11 #14
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 12 2008, 21:43
En annan fråga är vad hade .nu-domänen varit om inte Nunames LTD varit tidiga och promotat den? 10 reggade .nu domäner kanske?
Jag tror att tillgängligheten för "alla" i kombination med tidigare restriktiva regler för bland annat .se var mer avgörande än själva marknadsföringen.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 09:23 #15
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Originally posted by Tez@Jun 12 2008, 22:47
Så Island har i varjefall makt över .is
Internet a Islandi hf., ISNIC, is owned by 23 companies and individuals, Modernus ehf. is the largest shareholder.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 10:35 #16
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Utan att beblanda mig i denna diskussion så tror jag nog länderna kan skaffa sig kontroll över sina toppdomäner om så anses vara nödvändigt. Juntan i Burma knep väl .mm från ett engelskt företag har jag för mig (vet inte om de tidigare ägarna var "shut down" eller "shot down"...) och visst tog Turkmenistan över eller i alla fall städade upp sin egen .tm med milt våld för några år sedan? Och Björn Eriksen lämnade vad jag förstår bara halvfrivilligt över .se till IIS & Co.

Drömmen är väl dock att hitta länder eller områden som knappt vet att de har en toppdomän enligt ISO 3166-1 som många andra öriken världen över.

Internet Sweden, du brukar veta hur det gått till?
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 11:05 #17
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Ursprungligen postat av Thomas
Citat:
Ursprungligen postat av Tez
Så Island har i varjefall makt över .is
Internet a Islandi hf., ISNIC, is owned by 23 companies and individuals, Modernus ehf. is the largest shareholder.
Huh? Varför var det så noga med isländskt personnummer då tro? Eller ljög de för mig? De som skulle registrera det åt mig alltså. Svårt att tro det, eftersom detta innebar att hela affärsidén gick om intet och jag vägrade betala för det arbete de hade gjort som baserades på detta domännamn (reklambyrå som hade hittat på företagsnamnet och domänen och gjort lite annat profilarbete). 25 000kr + moms. Lite för mycket pengar för att de inte skulle göra sitt bästa för att få det attans domännamnet tycker jag.

Konstigt.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 11:39 #18
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by claesm@Jun 13 2008, 10:35
Drömmen är väl dock att hitta länder eller områden som knappt vet att de har en toppdomän enligt ISO 3166-1 som många andra öriken världen över.
Tror du får svårt med det idag =)

För att ge största möjliga säkerhet för de som registrerar domänerna så bör en enda aktör kunna ta över om så krävs, lämpligen då respektive land i första hand, givet att man följer uppsatta regler. Nu anser jag visserligen att grundläggande mänskliga rättigheter bör räknas dit men så är tydligen inte fallet.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 11:47 #19
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 462
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 11:39
Tror du får svårt med det idag =)
1. Bara att hitta en kobbe, sätta dit en satellittelefon och kräva ett eget landsprefix från ITU. När du fått 0099923 eller vad du nu får som telefonprefix är du nästan godkänd för en landskod.

2. Välj dock först namn på landet så att du kan trixa till dig en bra kod. "Konungariket Aladåb" borde kunna ge ".ab" som landskod vilket du skulle kunna dra nytta av i Sverige i alla fall.

3. Därefter kör du en förhandsperiod där alla med varumärken får förhandsregga sig svindyrt, därefter släpper du domänen för allmän registrering men först efter du reserverat en-, två och trebokstavs, alla siffer- samt alla andra generiska namn som du först senare släpper i en auktion. Höj sedan priset ett snäpp varje år samt inför dryga avgifter för byte av namnserver eller överföring av domän. Streta emot och vägra hålla med tjänster som whois tills ICANN hotar.

4. Profit!!!
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 12:02 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av claesm
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Tror du får svårt med det idag =)
1. Bara att hitta en kobbe, sätta dit en satellittelefon och kräva ett eget landsprefix från ITU. När du fått 0099923 eller vad du nu får som telefonprefix är du nästan godkänd för en landskod.

2. Välj dock först namn på landet så att du kan trixa till dig en bra kod. "Konungariket Aladåb" borde kunna ge ".ab" som landskod vilket du skulle kunna dra nytta av i Sverige i alla fall.

3. Därefter kör du en förhandsperiod där alla med varumärken får förhandsregga sig svindyrt, därefter släpper du domänen för allmän registrering men först efter du reserverat en-, två och trebokstavs, alla siffer- samt alla andra generiska namn som du först senare släpper i en auktion. Höj sedan priset ett snäpp varje år samt inför dryga avgifter för byte av namnserver eller överföring av domän. Streta emot och vägra hålla med tjänster som whois tills ICANN hotar.

4. Profit!!!
You seems to have it all figured out - är det är handligsplan du filat på länge?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017