Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Genomsnittslängd på domännamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-15, 13:58 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av abergman Visa inlägg
Svenska alfabetet med 28 bokstäver och 3 positioner som man kan kombinera dem med, dvs abc, cde, fgh osv.. så många kombinationer finns det..
Förvisso sant, MEN en 3-ställig domän kan innehålla 1-3 IDN-tecken (icke-latinska tecken) och för den som inte känner till det så finns det 130 registreringsbara tecken under .se, dvs förutom de 28, även 0-9 + "-" + 91 IDN-tecken.

Vv se: http://www.iis.se/docs/teckentabell-03.pdf

Not. I den "generationen" IDN-tecken som omnämns som "å,ä och ö" så blev även é och ü registreringsbara (2003) - långt senare (2007), så tilläts tecken ur den officiella minoritetsspråken + de nordiska språken under .se.
http://www.iis.se/docs/teckentabell-03.pdf


Så:
Citat:
3 bokstavsdomäner innehållande IDN = maximalt 6813
behöver alltså räknas om, men det är inte "bara att räkna om", för det finns några andra parametrar att ta hänsyn till, som att registranter inte tillåts blanda tecken från olika teckentabeller osv.!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 14:14 #12
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Nä det svenska alfabetet innehåller 29 tecken.

Om man enbart klassar Å, Ä , Ö som "IDN" vilket jag utgick ifrån resulterar det ju i följande:

Att det finns (29^3 = 24389) olika kombinationer av 3-bokstavs domäner om man utgår från ett alfabet på 29 bokstäver.

Vi vet således att (26^3 = 17576) av dessa enbart innehåller bokstäver från någon av de 26 första, exkluderat [IDN] Å, Ä , Ö.

Således måste antal 3-bokstavsdomäner som innehåller någon av bokstäverna Å, Ä ;Ö vara 24389-17576 = 6813.


Fast du kanske syftade på att det finns fler IDN-bokstäver och jag gjorde denna uträkning något överflödig..

Edit: Tydligen, så ja om man vill räkna på alla IDN+siffror blir det ju betydligt fler.. 130^3(2197000)-17576=2179424 minus en massa undantag som vart bindestreck får vara m.m. Jag lägger ner
Blev väl något OT nu men ändå.. "IDN" för de flesta är nog direkt förknippat med å, ä, ö i ord/företagsnamn. Kan inte vara många promille som utgörs av resterande IDN-tecken under .se iaf?

Senast redigerad av kippex den 2011-03-15 klockan 14:27
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 15:01 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Nä det svenska alfabetet innehåller 29 tecken.

Om man enbart klassar Å, Ä , Ö som "IDN" vilket jag utgick ifrån resulterar det ju i följande:

Att det finns (29^3 = 24389) olika kombinationer av 3-bokstavs domäner om man utgår från ett alfabet på 29 bokstäver.

Vi vet således att (26^3 = 17576) av dessa enbart innehåller bokstäver från någon av de 26 första, exkluderat [IDN] Å, Ä , Ö.

Således måste antal 3-bokstavsdomäner som innehåller någon av bokstäverna Å, Ä ;Ö vara 24389-17576 = 6813.


Fast du kanske syftade på att det finns fler IDN-bokstäver och jag gjorde denna uträkning något överflödig..

Edit: Tydligen, så ja om man vill räkna på alla IDN+siffror blir det ju betydligt fler.. 130^3(2197000)-17576=2179424 minus en massa undantag som vart bindestreck får vara m.m. Jag lägger ner
Blev väl något OT nu men ändå.. "IDN" för de flesta är nog direkt förknippat med å, ä, ö i ord/företagsnamn. Kan inte vara många promille som utgörs av resterande IDN-tecken under .se iaf?
Glöm inte bindestreck typ a-ö.se..

Nej, visst är det så att det är mer ovanligt och jag ville mest poängtera det du just skrev, att de flesta ser IDN som just Å, Ä och Ö - men att IDN är så pass mycket fler tecken under .se och visst handlar det om betydligt färre registrerade domäner för resterande IDN, men men..

Idag har vi ca 5,65% av .se-DB:n som är IDN, jag tror att det kommer att växa under året.

Och fortfarande finns det alltför många verksamheter som använder IDN i sitt företagsnamn men bara använder icke-IDN i sitt domännamn, vilket jag tycker är märkligt.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 16:12 #14
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Och fortfarande finns det alltför många verksamheter som använder IDN i sitt företagsnamn men bara använder icke-IDN i sitt domännamn, vilket jag tycker är märkligt.
Kan det vara så att alla advokatbyråer med inriktning mot immaterialrätt gått ihop och mutat .se för denna kommande kampanj

Tillsammans med den sänkta ATF-ansökningskostnaden borde detta leda till att 2011 sätter alla tiders ATF-rekord!
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 16:56 #15
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Kan det vara så att alla advokatbyråer med inriktning mot immaterialrätt gått ihop och mutat .se för denna kommande kampanj

Tillsammans med den sänkta ATF-ansökningskostnaden borde detta leda till att 2011 sätter alla tiders ATF-rekord!
Nu hänger jag inte med i din matematik..
IM-jurister, torde väl vara mindre glada över att jag flaggar för att så få företag skyddar sina verksamhetsnamn som IDN-domäner..

Det blir ju vanligtvis mindre kostsamt att bara registrera dem..

Att kostnaden för ATF sänkts, innebär inte attdet är mindre jobb med dem..

Och om du fått för dig att .SE eftersträvar ett visst antal genomförda ATF:er, så får du tänka om - i den bästa av världar finns inga tvister!

Nej min egen förhoppning är att vi ska slippa se sånt här framöver (första resultatet):
http://wp.nu/atAj
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 17:22 #16
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
Nu hänger jag inte med i din matematik..
IM-jurister, torde väl vara mindre glada över att jag flaggar för att så få företag skyddar sina verksamhetsnamn som IDN-domäner..

Det blir ju vanligtvis mindre kostsamt att bara registrera dem..

Att kostnaden för ATF sänkts, innebär inte attdet är mindre jobb med dem..

Och om du fått för dig att .SE eftersträvar ett visst antal genomförda ATF:er, så får du tänka om - i den bästa av världar finns inga tvister!

Nej min egen förhoppning är att vi ska slippa se sånt här framöver (första resultatet):
http://wp.nu/atAj
Det var givetvis ett skämt, men får väl lugna mig med min ironi.

En IDN-kampanj blir givetvis mindre kostsamt för företagen OM de själva registrerar sin IDN-domän, vilket jag antar att denna kampanj har för avsikt att göra. Om de istället utsätts för "IDN-kapning" som resulterar i att företaget vill ansöka om en ATF anlitar de väl vanligtvis en extern IM-jurist; därav borde detta ju vara "fördelaktigt" för juristerna men till nackdel för företagen.

Menade därför att en ökning av "IDN-kapningar" skulle resultera i en ökning av ATF-er som i sin tur resulterar i att fler jurister blir anlitade för att ta hand om dessa -> Mer cash till dom, mindre till företagarna.

Detta är väl något man får hoppas inte inträffar och att kampanjen istället bidrar till att företagen själva registrerar sin IDN.

Klart målet är så få ATF'er som möjligt, men ville bara flagga för potentiella faror med att kampanja just för IDN, men det lär ni nog ha diskuterat. Hoppas denna kampanj och dess marknadsföring når små-/mellanföretagare och inte IDN-kapare, fast det är ju såklart upp till registrarerna...

Senast redigerad av kippex den 2011-03-15 klockan 17:24
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 17:59 #17
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Om företag ska vara mer eller mindre tvungna att skydda alla möjliga IDN-varianter, felskrivningar etc. så tycker jag man misslyckats helt men givetvis är det en bra affär för alla TLD-ansvariga...
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 18:51 #18
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om företag ska vara mer eller mindre tvungna att skydda alla möjliga IDN-varianter, felskrivningar etc. så tycker jag man misslyckats helt men givetvis är det en bra affär för alla TLD-ansvariga...
Alla möjliga är det väl inte tal om? Bara om företaget har t.ex. å ä eller ö i namnet kan det vara vettigt att registrera denna då de facto endel av kunderna kanske typar bolagnamnet.se med åäö.
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 19:29 #19
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Alla möjliga är det väl inte tal om? Bara om företaget har t.ex. å ä eller ö i namnet kan det vara vettigt att registrera denna då de facto endel av kunderna kanske typar bolagnamnet.se med åäö.
Jo, men det brukar ofta propageras även för andra variationer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-15, 23:44 #20
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jo, men det brukar ofta propageras även för andra variationer.
Det har jag missat helt.

Jag är iofs inte TLD-ansvarig och jag propagerar endast för att skydda sin sida/verksamhet/Varumärke med förnuft.

Detta oavsett om det gäller icke-IDN, IDN, under andra TLDer eller typos av olika karaktär.

Jag ser ingen som helst anledning till att registrera domäner som verksamheten inte har nytta av, eller har annan anledning av att skyddsregistrera eller registrera för framtida bruk.

Däremot ser jag det som högst troligt att vi kommer att använda och få nytta av IDN-domäner framöver, på ett sätt vi inte använt IDN-domäner fram till idag.



Citat:
..så tycker jag man misslyckats ..
- Du får gärna förklara vem "man" är.

Är det "man" som i ICANN.. TM-innehavare.. PRV.. Department of Commerce.. PTS.. Näringsdepartementet.. Google.. TLDer...eller "man" kanske är... "Internet"?

Senast redigerad av Internet Sweden den 2011-03-16 klockan 09:45
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017