Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


snapback.se & .nu-domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-01, 21:22 #1
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 293
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 293
Standard snapback.se & .nu-domäner

Jag blir inte riktigt klok på det här med .nu-domänerna.

Mig veterligen så finns det inga registratorer som erbjuder snapback på dem (förutom då snapback.se med deras annonssystem). Har de någon form av exklusivitet gällande snapback-domäner?

Jag har inte heller lyckats att hitta information någonstans om utgående domäner ( av typen listan på iis).

Jag gillar .nu men det är ett jävla arbete att behöva sitta och leta manuellt på nunames och hålla koll på domänerna i excel.

Någon som vet mer?
jacobjs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 22:20 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Har de någon form av exklusivitet gällande snapback-domäner?
Det tror jag verkligen inte. De har antagligen sammanställt en lista med utgående domännamn, ansökt om att bli registrar och noterat mönstret för hur domännamn frisläpps. Sen är det bara att håva in.

Citat:
Jag har inte heller lyckats att hitta information någonstans om utgående domäner ( av typen listan på iis).
Det är för att det inte finns någon officiell sådan lista. Peter a.k.a. Internet Sweden har skapat en egen sådan tidigare, detta är mig veterligen nedlagt nu. Du kan ju dock se en publik lista på Snapback.se över utgående domännamn?

Citat:
Jag gillar .nu men det är ett jävla arbete att behöva sitta och leta manuellt på nunames och hålla koll på domänerna i excel.
Förstår inte riktigt vad du menar med detta. Vad letar du efter? Utgående domännamn eller lediga? Kolla vad jag skrev tidigare annars.

Sen bara för att ett domännamn står som NotRenewed betyder inte det att det automatiskt blir tillgängligt. Många förnyas, även sådana som finns på snapback.se.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 22:57 #3
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 293
jacobjs jacobjs är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 293
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Det tror jag verkligen inte. De har antagligen sammanställt en lista med utgående domännamn, ansökt om att bli registrar och noterat mönstret för hur domännamn frisläpps. Sen är det bara att håva in.
Ja, det låter rimligt. Lite konstigt bara att ingen annan registrator har sammanställt en sådan lista.


Citat:
Det är för att det inte finns någon officiell sådan lista. Peter a.k.a. Internet Sweden har skapat en egen sådan tidigare, detta är mig veterligen nedlagt nu. Du kan ju dock se en publik lista på Snapback.se över utgående domännamn?
Stämmer, föredrar bara att få domäner i textfiler för att därefter kunna söka själv med mina verktyg men det är bara att gilla läget om det inte finns någon officiell sådan.


Citat:
Förstår inte riktigt vad du menar med detta. Vad letar du efter? Utgående domännamn eller lediga? Kolla vad jag skrev tidigare annars.
Både och. Något verktyg för bulk search har jag inte hittat heller.

Citat:
Sen bara för att ett domännamn står som NotRenewed betyder inte det att det automatiskt blir tillgängligt. Många förnyas, även sådana som finns på snapback.se.
Självfallet. Det vore dock intressant att veta när dessa släpptes ungefär.


Hur som helst, tack för ditt svar - nu blev jag lite klokare
jacobjs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-01, 23:06 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Citat:
Det vore dock intressant att veta när dessa släpptes ungefär.
Jag kan med viss säkerhet säga att det är ungefär 40 dagar efter Expiration date. Detta varierar dock ganska kraftigt, men de flesta jag bevakat har legat däromkring.

Men ska du tävla med Snapback så får du nog bli ombud först och göra något system
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 00:24 #5
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Jag tror inte snapback har ett speciellt avancerat system för NU registreringarna. Verkar vara vanligt api mot ett par registrarer. Det är ju bara att göra ett eget och ligga och testa hela tiden. (som någon gjort mot Loopia vad jag sett).

Men det som jag tycker är lite konstigt, är att ingen annat företag har tillgång till någon droplist. Nu härjar man ensam på toppen utan konkurens. Måste kännas skönt
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 02:16 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
42 har jag för mig..
Verkar vara api mot 1 registar..

För att jag inte släpper listan längre, betyder det inte att jag ser mindre.


Jag har förstått att det är en hel del som bubblar hos Nunames, men råder er att ställa den här typen av frågor till Nunames utomordentligt kompetente Europa-VD:

http://twitter.com/#!/lgforsberg
http://www.facebook.com/larsgoranf
http://wp.nu/lg
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-03-02, 02:34 #7
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Ökad efterfrågan hos registranterna resulterar givetvis i högre konkurrens hos registrarer/snapföretag...

Om jag inte har drömt har jag för mig att jag i helgen läste att de börjat titta på hur man kan omstrukturera .NU's överlåtelseprocess.

Vilket skulle kunna innebära bl.a. lägre överlåtelsekostnad, vilket givetvis resulterar i ökad efterfrågan.


Edit: Länk till artikeln.

De har redan inlett arbetet med att se över hur överlåtelser av domännamn hanteras och kostnaderna för detta.

Senast redigerad av kippex den 2011-03-02 klockan 02:41
kippex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017