Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Komma i kontakt med domänägare.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-03-20, 17:25 #11
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Ska även bli intressant att se när möjligheten till att betala avgiften för ett domännamn för flera år framöver kommer. Eller hur?
Men vänta nu här lite... den möjligheten finns ju redan, upp till 10 år kan du förnya en domän med.

Sen förstår jag inte vad problemet är, PUL förhindrar ju publicering av uppgifterna, det är väl svårt att göra något åt om man är verksam i Sverige och lyder Svensk lag?
najk är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 18:00 #12
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av najk Visa inlägg
Men vänta nu här lite... den möjligheten finns ju redan, upp till 10 år kan du förnya en domän med.

Sen förstår jag inte vad problemet är, PUL förhindrar ju publicering av uppgifterna, det är väl svårt att göra något åt om man är verksam i Sverige och lyder Svensk lag?
Vad jag vet, så går det inte betala längre än 1 år.
Det går att betala ett ombud för t.ex. 10 år, men ditt domännamn är inte betalt för 10 år.
Om du gör en whois kommer det inte stå betalt till och med 2021.

PUL....
Jag säger inte att man ska publicera all information.
Men antingen måste man erbjuda något av de 2 förslag jag gav. För dagens system är kasst rakt igenom.

Du borde ju kunna publicera namnet + dom 6 första siffrorna i personnumret.
Eller, såklart, tillåta anonym whois.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 19:07 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Internet Sweden Visa inlägg
För Johan_H och om det mot förmodan finns andra som inte förstår det svenska språkets innebörd, så kan jag upprepa att det inte åligger .SE att lägga sig i på vilket sätt varje registrar hanterar denna typ av frågor.

Slutkundsavtal ingås med respektive registrar och det är alltså dennes villkor och policys som gäller för hur, eller om, registraren förmedlar intressenter och förfrågningar till deras kunder.

.SE Registry har ingenting med det att göra, utan konstaterar bara att det hanteras olika av registrarer.
När du i praktiken representerar .SE (även om du kanske hävdar att du agerar som privatperson) så bör du nog satsa på en lite mer ödmjuk ton Det gör knappast någon nytta att bita tillbaka med samma aggression.

On-topic så blir dagens system, återigen i praktiken, väldigt märkligt och inkonsekvent. Har domänägaren en ovanligare namnkombination eller rätt registrar så är det inga större svårigheter att komma i kontakt med denne men är så inte fallet så är man tämligen hjälplös. Det finns också många som kan tänka sig att avhända sig en domän trots att de aldrig låter meddela detta till omvärlden på något vis. Om systemet hade fungerat på ett konsekvent och önskvärt sätt hade det varit en sak men nu är det inte särskilt lyckat i mina ögon.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 20:08 #14
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Citat:
Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
Vad jag vet, så går det inte betala längre än 1 år.
Det går att betala ett ombud för t.ex. 10 år, men ditt domännamn är inte betalt för 10 år.
Om du gör en whois kommer det inte stå betalt till och med 2021.
Du får nog kolla det där igen, som exempel är vår egna domän lopnet.se förnyad på 10 år redan för ett år sedan. Så visst kan en .se domän förnyas på 10 år ;P
Citat:
Ursprungligen postat av whois lopnet.se
expires: 2020-06-20

Senast redigerad av najk den 2011-03-20 klockan 20:20 Anledning: justerade texten lite
najk är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 23:09 #15
debacle debacle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 38
debacle debacle är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 38
För att avsluta all pajkastning som inte verkar leda någonstans.

Svaret på frågan. Det finns (i nuläget) inga genvägar för att komma i kontakt med en domänägare? Utan det är helt och hållet upp till varje registry att välja om de vill vidarebefordra uppgifter till ägaren?
debacle är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 23:12 #16
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av najk Visa inlägg
Du får nog kolla det där igen, som exempel är vår egna domän lopnet.se förnyad på 10 år redan för ett år sedan. Så visst kan en .se domän förnyas på 10 år ;P


Du har helt rätt, jag ber om ursäkt för denna punkt.
Äntligen! Möjligheten för att betala för flera år är viktigt och en bra funktion.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 23:16 #17
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
.SE är registry för .se-domäner och det är upp till respektive registrar (.SE:s partners) hur de hanterar dessa förfrågningar, då det är dessa som är avtalspart med domäninnehavarna.
Internet Sweden är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 23:24 #18
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Peter, när jag säger att .SE kommer tillåta anonymitet då det gäller whois så baserar jag på min kunskap med IIS 10 år bakåt till idag.

Låt mig ta några exempel;

1. Möjligheten till att betala årsavgiften med kreditkort
2. Möjligheten till att administrera domännamnet via en kontrollpanel
3. Möjligheten till att betala domännamnet för flera år framåt

Självklart finns det fler punkter, vart jag vill komma är att IIS ligger alltid 5 år bakåt om inte mer. Det andra kör med, tar sån enorm tid för IIS att genomföra. Eller kan du själv nämna något som IIS har infört först, sen har övriga världen tagit efter?

Ang. .NU, ja, technical information finns ju självklart på whois, så är det på flera domäner men även detta tillämpar ju .com .net och .org

Ta en titt på musik.nu, allt du kan få fram där är informationen för loopia. Det är väl så anonymt det kan bli? Inget namn eller så.

Då det gäller .SE så får vi självklart separera företag och privatpersoner.
Att man måste visa fullständiga uppgifter om det gäller ett företag som äger domänen förstår jag fullt ut.

Men då det gäller privatpersoner så har jag 0 förståelse.
Eftersom endast namnet visas och inga andra uppgifter (om man inte väljer att visa mer information), så uppstår ju dilemmat att visa är ju mer eller mindre anonyma medans andra inte är det.

Vem som helst kan hitta t.ex. mig på en whois, men om jag ska hitta andreas svensson, så blir det lite svårare, eller hur? Därav, så bör man kunna välja om man ska vara anonym eller inte. Sen att IIS sparar all information i sin databas är en annan sak, jag pratar endast om det som visas då man gör en whois på IIS.se.
Johan H är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 23:32 #19
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Som vanligt massa OT, men jag är inte bättre själv.

Vad som däremot bör ses över är ju toppdomänlagens paragraf kring whois-visning.

Problemet: TS, som han beskriver, har inte ens kunnat komma i kontakt med registranten efter att han till och med kontaktat registraren. Detta medan jag och säkerligen flera, blivit uppringda av folk som "hittat mitt telefonnummer genom .SE och hitta.se".

Detta är inte .SE's fel, de följer lagstiftaren.

Vad jag hade sett är ett ökat skydd för privatpersoners integritet vid whois-visning och att man kanske limiterar namnvisning till Förnamn + Första bokstav i efternamn förslagsvis. Några invändningar/tips?

Jag kan tänka mig att knappa ihop en skrivelse med begäran om lagförändring om någon meriterad jurist här har lust att korrekturläsa det innan vi skickar in. För att ge lite tyngd till skrivelsen vore det kanske även att föredra om man hade en petition i ryggen. Vad tror ni?
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2011-03-20, 23:47 #20
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Då stänger vi denna tråd.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017