Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Om du letar rackservrar med mycket minne

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-18, 09:51 #1
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Standard Om du letar rackservrar med mycket minne

Då finns det två mycket bra maskiner på Blocket. Det är inte jag som säljer dem men jag har ett syskon till dessa maskiner och vet att det är ett bra köp om någon är intresserad. Det sitter FC-kort samt enterprise-DRAC i dem bl.a.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 21:05 #2
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Njadu, det vetifasen om det var ett kap, typisk prissättningsmodell "Denna kostade 100kr helt ny för några år sedan så jag säljer för 70kr trots att dagens system kostar lika mycket och ger mer prestanda"

Visst, det går inte få uppföljaren, R720 med samma tillbehör för under 20k men det går få samma eller bättre prestanda för 20k om man inte tvunget måste ha 2U utan kan nöja sig med en R420 eller bygga egen från Mullet eller liknande, eller om man orkar vänta ett par månader till Ivy Bridge-E/EP kommer ut och kastas in i Dell servrarna så kan man nog hitta lite fina rabatter på dom nuvarande konfigurationerna.

Senast redigerad av JesperA den 2013-07-18 klockan 21:08
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 22:08 #3
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Lite synd de bara var bestyckade med en CPU. Det går förstås att justera i efterhand men det ökar ju priset.

Vi kör en hög med 710or och är grymt nöjda.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 22:52 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Lite synd de bara var bestyckade med en CPU. Det går förstås att justera i efterhand men det ökar ju priset.

Vi kör en hög med 710or och är grymt nöjda.
En cpu? Nej det är två. Tänkte inte på det men det har han missat. Det står först 1 cpu högt upp i listan (warranty information-sidan) och sen en till längre ned.

EDIT: Nu när jag kikar närmare så har han kopierat rakt av så det står faktiskt 1 cpu på två olika rader så totalen blir 2. Inget ovanligt men det förvirrar.

Senast redigerad av Westman den 2013-07-18 klockan 22:59
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-18, 22:54 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Njadu, det vetifasen om det var ett kap, typisk prissättningsmodell "Denna kostade 100kr helt ny för några år sedan så jag säljer för 70kr trots att dagens system kostar lika mycket och ger mer prestanda"

Visst, det går inte få uppföljaren, R720 med samma tillbehör för under 20k men det går få samma eller bättre prestanda för 20k om man inte tvunget måste ha 2U utan kan nöja sig med en R420 eller bygga egen från Mullet eller liknande, eller om man orkar vänta ett par månader till Ivy Bridge-E/EP kommer ut och kastas in i Dell servrarna så kan man nog hitta lite fina rabatter på dom nuvarande konfigurationerna.
Snarare 20% än 70% av nypris. Sen så ska man nog inte jämföra hembyggen med etablerade märken. Det blir som att påstå att en Ferrari-kitcar går att jämföra med en riktig Ferrari. Inte samma sak även om du slänger i samma motor.

Men men, priset går säkert att diskutera. Liknande maskiner, med sämre tillbehör, ligger på eBay för $2000/st så det är väl som vanligt att säljarna tycker en sak och andra en annan.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 00:44 #6
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
tony-axbyte tony-axbyte är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 196
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt bra pris för den typen av servrar dock så känns det som att begagnade servrar är inget som funkar i Sverige (möjligen i det här enskilda fallet). Enligt mig så lönar det sig i princip alltid att köpa nya grejor istället för begagnat. Just dessa e ju monsterburkar som man normalt inte köper som privatperson och då kan ju begagnatköp bli svårare.
tony-axbyte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 00:47 #7
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Snarare 20% än 70% av nypris.
Hmm, jag vet inte jag men jag tyckte det framgick ganska tydligt att mina siffror bara var fiktiva för att illustrera min poäng

Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Sen så ska man nog inte jämföra hembyggen med etablerade märken. Det blir som att påstå att en Ferrari-kitcar går att jämföra med en riktig Ferrari. Inte samma sak även om du slänger i samma motor.
Jag nämnde även Dell så, konstig jämförelse dock, ser inte sambandet med datorer, samma komponenter kommer prestera inom 1% av varandra oavsett vem som bygger ihop det, dessutom, Mullet som jag nämnde kör mycket Supermicro vilket är ganska omtyckta så "hemmabyggena" är ju inte vilken skit som helst.

Men som sagt, jag snackar ur rent prestandasynpunk, man kan ju lika gärna köpa en ny Dell burk med samma/bättre prestanda för samma pris, om man inte behöver just det som jag nämnde i mitt första inlägg.
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 09:15 #8
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Men som sagt, jag snackar ur rent prestandasynpunk, man kan ju lika gärna köpa en ny Dell burk med samma/bättre prestanda för samma pris, om man inte behöver just det som jag nämnde i mitt första inlägg.
Du får gärna visa mig en ny DELL-server med 72 GB ram, 2 FC-kort, iSCSI-kort etc. för 10000:-
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 09:21 #9
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av tony-axbyte Visa inlägg
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt bra pris för den typen av servrar dock så känns det som att begagnade servrar är inget som funkar i Sverige (möjligen i det här enskilda fallet). Enligt mig så lönar det sig i princip alltid att köpa nya grejor istället för begagnat. Just dessa e ju monsterburkar som man normalt inte köper som privatperson och då kan ju begagnatköp bli svårare.
Sant. Vilket jag tycker är lite konstigt men det är så jag upplever det. Jag tror faktiskt att om man räknar lite på detta så skulle t.ex. mindre webbhotell tjäna på att köpa begagnat (3-4 år) då märkesmaskiner oftast håller 7-8 år utan att man behöver byta mer än kanske ett batteri eller en disk. Med tanke på att inköpspriset på begagnat ligger på c:a 30% av nypris så skulle vinsten bli en minskad hårdvarukostnad på c:a 35%.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-19, 12:20 #10
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Sant. Vilket jag tycker är lite konstigt men det är så jag upplever det. Jag tror faktiskt att om man räknar lite på detta så skulle t.ex. mindre webbhotell tjäna på att köpa begagnat (3-4 år) då märkesmaskiner oftast håller 7-8 år utan att man behöver byta mer än kanske ett batteri eller en disk. Med tanke på att inköpspriset på begagnat ligger på c:a 30% av nypris så skulle vinsten bli en minskad hårdvarukostnad på c:a 35%.
Fast det stora priset man får betala är priset för sämre driftsäkthet.

De flesta seriösa hostingleverantörer kastar ut servrar som är 5-6 år gamla trotts att de fungerat klockrent. De tar upp dyrbar rackplats och är väldigt ineffektiva(drar mycket ström och producerar mycket värme i förhållande till prestandan) jämfört med modernare maskiner. Kan man dubblera prestandan per unit och samtidigt sänka kostnaderna för el och värme så blir det snabbt en lönsam investering att köpa nytt. Även om det inte riktigt går ihop i kalkylerna så innebär en modernare serverpark många andra fördelar.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017