Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur hanterar ni icke-fungerande, påbörjade samarbeten?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-03-01, 11:14 #1
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Standard Hur hanterar ni icke-fungerande, påbörjade samarbeten?

Jag har jobbat med många projekt genom åren å något som alltid återkommer är problematiken med samarbetspartners som inte gör sitt jobb. Alltså personer i projekt som te.x tar 50% av kakan i ett tvåmanna projekt men bara gör 10% av jobbet. Sitter i en sådan sits nu. Projektet startade igång för 5 år sedan och började dra in väsentliga summor efter c.a 3 år. Vi avslutade precis vår högsäsong och går jag igenom allt jobb som gjorts så står jag för 90% av arbetet.

Det är inte så att de är oklart vad som finns å göra. Båda parter har s.k tasks tilldelade till sig å de finns i skrivande stund runt 140 av dom.

Detta händer i princip i alla projekt jag tagit del av. Det är alltid någon part som tröttnar men som inte vill säga tack å hej eftersom personen då inte får någon löpande utdelning.

Missuppfatta mig rätt här. Jag är väldigt tacksam för de 10% som en partner gör. Det är ju trots allt 10% jag slipper göra själv, å i många fall innefattar de arbete som jag inte är speciellt bra på. Så att bara kasta ut en sådan partner vill jag helst inte göra.

Hur brukar ni göra? Konfronterar ni er partner med problemet eller låssas ni som ingenting å jobbar vidare? Känner personligen att en konfrontation skulle resultera i att personen backar helt (å då vill sälja sin del) eller accepterar en lägre ersättning men faller ner på 1% arbetsbelastning.

Observera att detta gäller projekt som drivs vid sidan av ett vanligt jobb. En vanlig förklaring till varför man inte har tid är därför att man har full upp med sitt vanliga 8 till 17-jobb

Senast redigerad av Nerix den 2016-03-01 klockan 11:17
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-03-01, 11:28 #2
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
rätt ska va rätt tycker jag, klarar personen inte av att göra sina uppgifter så har dom inget på företaget att göra.
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-03-01, 12:43 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Tydlighet och ärlighet funkat jättebra personligen. Ta ett samtal, gärna som styrelsemöte för att få det formellt och dokumenterat om att ersättning ska baseras på arbetsinsats.
Lättast är ju om det finns mätbara värden (som du verkar ha, annars timmar) och ersättning sker i form av lön/bonus. Jobbar man inte så får man där av inte del av lönekakan men ändå ersättning för sitt tidigare engagemang i form av aktieutdelning på det som blir över.

Forma efter behov så klart men bör gå att implementera i de flesta verksamheter. De flesta brukar vara överens om att större arbetsinsats ska ge större utdelning och dessutom ha dålig samvete om man gör mindre.
Av erfarenhet så kommer det också ofta upp saker den andra inte visste om i såna här samtal, nyttigt att ventilera.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-03-01, 12:44 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Om det händer i princip i alla projekt du ger dig in i så kanske det är något annat som är problemet? Varför i så fall inte bara köra helt på egen hand och/eller anlita någon för de delar du vill slippa?

Annars håller jag med Danski helt - var rakt och ärlig men vänta inte till dess att projektet är "klart" utan säg till så tidigt som möjligt.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017