Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjänade miljoner - skattade inte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-28, 14:09 #31
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Det jag tycker är intressant är att veta hur skatteverket jobbar för att få reda på vilka som fuskar och inte. Så långt jag vet så har dom tillgång till vem som helts bankkonto. Hur är det om bankkontot ligger i Schweiz?
andla är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 14:10 #32
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Du får ju ett annat problem också. Domäner etc kan inte vara registrerade på dig. RSV verkar ha fattat "galoppen" och det ju en smal sak att ta reda på vilka domäner en viss person har (kanske tom samköra med domänregistratorer för att hitta folk med många domäner) - kolla vilka affiliates/ad-nät personen är med i och sedan bara ringa och fråga hur mycket företaget i fråga har betalat ut till en viss affiliate.

Om du kollar andra trådar här så finns det folk som säger att RSV har kollat upp dem via amerikanska banker/affiliate-företag.
grazzy är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 16:10 #33
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 442
Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Apr 28 2005, 14:05
Grejen är väl den att det är offshore företaget som äger kapitalet och ingen "ska" veta vem som äger företaget.
Jag har förstått att det anses vara huvudsakligen för att kunna ha helt oregistrerade inkomster som man sätter upp offshore bolag, som i fallet med den killen som åkte dit.
I mitt fall skulle jag väl tycka att det skulle kännas besvärligt då jag inte skulle ha ett offshore bolag som en extra inkomst utan vara beroende av det för försöjning.
A glida runt i åratal med endast ett kort från en bank i bahamas och påstå att man lever av luft kan ju vara lite riskabelt.

Men även större seriösa bolag öppnar ibland offshore filialer vad jag förstår och det är inte på något sätt olagligt om man följer de dubbelhandels avtal som finns.
Så vad jag funderar på är om det skulle vara fördelaktigt om man säljer tjänster till klienter över hela världen att köra offshore men betala skatt på den vinst man plockar ut för att spendera i Svergie.
Det verkar inte vara många som vet alltför väl hur det ligger till med skatte satser och regler.
De regelverk jag läst gällande dubbelhandelsavtal är inte lättlästa för mig med den mycket begränsade kunskap om internationell företags juridik jag har.

Även om skattesatsen skulle bli ungeför densamma skulle det kunna tänkas att det underlättar bokföringen om man har firman i ett land som ej kräver redovisning då man väl förstått vad det är som gäller.
Men förmodligen måste man ha en svensk filial om man vill kunna sälja tjänster åt svenska klienter.
Att försöka förklara för dem då de frågar om f-skatte sedel att "nja, det behövs inte, du betalar helt enkelt ut till mitt konto i Bahamas" verkar inte som en rolig situation och resulterar säkerligen i att man mister en del jobb.
Men kanske tom ett offshore bolag med svensk filial är lättare att hantera och fördelaktigt skattemässigt då man väl har fått det att rulla och vet hur turerna går.
Det är väl bara att ringa något av de företag som säljer offshore bolag och fråga och se om de kan ha svar istället för att spekulera i blindo.
blixtsystems är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 17:39 #34
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Orka ta reda på saker ;D
Roligare att sitta och spekulera.
Tobias Turesson är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 18:31 #35
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Citat:
Originally posted by blixtsystems@Apr 28 2005, 16:10
Men även större seriösa bolag öppnar ibland offshore filialer vad jag förstår och det är inte på något sätt olagligt om man följer de dubbelhandels avtal som finns.
I princip alla större svenska företag jobbar med offshorebolag. Även vissa landsting o dyl. Mer regel än undantag vad jag har förstått. I alla fall för alla företag med någon typ av internationell anknytning. Då lär man ju skatta där det är som mest fördelaktigt.

Problemet är att det kostar pengar att bygga upp en laglig struktur med bolag i massa olika länder för att på ett effektivt sätt kunna sprida sina inkomster till företag över hela världen. Det handlar om en juridisk gråzon. Vill man ha en billigare lösning så blir det ofta olagligt också.
Johan är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 18:38 #36
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Johan Johan är inte uppkopplad
VIP
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 164
Citat:
Originally posted by andla@Apr 28 2005, 14:09
Hur är det om bankkontot ligger i Schweiz?
Det är fängelsestraff på att lämna ut uppgifter i Schweiz. Banker har samma sekretess som läkare där. I alla fall än så länge.
Johan är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 21:43 #37
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Om man ska ha Svarta pengar så ska man ha det i Schweiz eller liknande och kopplad kort dit. Så spelar det ingen roll om du får 10 miljoner att betala i skatt då dom ändå inte har några pengar dom kan ta ifrån. Så länge du inte får fängelse så är det skit samma. Att ha massa pengar i Sverige är det sämsta man kan göra
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 21:50 #38
Claysson Claysson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 92
Claysson Claysson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 92
Vad hade hänt om killen hade spelat upp pengarna på samma pokersajt som han troligtvis fått utbetalat pengarna till och vunnit +-0 kr, man behöver juh inte betala skatt på dessa pokerpengar?
Claysson är inte uppkopplad  
Oläst 2005-04-28, 22:00 #39
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Då skulle han klarat sig, eller beror på om dom kan bevisa att pengarna han spelade för inte var "skattade" för. Får han böter så får han ju betala för pengarna han är från vinsten. Men är bra sätt tvätta pengar
patrikweb är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-02, 16:03 #40
Emil Svenssons avatar
Emil Svensson Emil Svensson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 313
Emil Svensson Emil Svensson är inte uppkopplad
Flitig postare
Emil Svenssons avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 313
Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Citat:
Originally posted by -Tobias Turesson@Apr 27 2005, 18:30
Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Inkomst av kapital = 30% skatt. Mer än så skulle han inte behöva betala.
Ska det inte läggas på moms och arbetsgivaravgifter också?

Inte så som jag uppfattat det. Jag tycker också att det är lite konstigt... Har inte provat denna metod ännu själv, då jag precis fått reda på det.
Hänvisar till http://skatteverket.se/ung/gottbland.../internet.html
Jag ringde även till skatteverket för att kontrollera. Enligt kvinnan jag pratade med, så kunde man göra så.
Jag ringde till skatteverket idag. Kvinnan jag pratade med verkade mycket okunnig gällande affiliateinkomster från utlandet. Hon sa i alla fall så här typ:

"Är det varaktigt och bla bla bla så är det näringsverksamhet och då måste man starta företag" var vad hon sa ungefär. Men då blir det ju skillnad på hur mycket en "hobbyperson" och en "seriös person" betalar till staten. För "hobbypersonen" blir det bara 30% medan för den "seriösa personen" så blir det 50%.

Särskilt eftersom det i artikeln Filip hänvisade till stod att det var skillnad om affiliateföretaget var svenskt eller utländskt tycker jag det är konstigt.

Någon som kan reda ut detta? Frågan är vem man ska vända sig till när inte ens skatteverket kan svara tillfredsställande på skattefrågor.
Emil Svensson är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017