Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Spotify fyller 5 år idag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-10-07, 13:41 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator
Ingos avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 478
Standard Spotify fyller 5 år idag

Idag är det fem år sedan Spotify öppnade för allmänheten. Då var Sverige och den svenska marknaden ett dödligt gift för skivbolagen, enligt Jonathan Forster, Nordenchef på Spotify. Nu menar han att det är här branschens framtid finns.

Källa: http://www.svd.se/naringsliv/bransch...tt_8588256.svd
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-07, 21:42 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Grattis Spotify Jag använder och gillar Spotify precis som de flesta andra även om jag inte ser det som en hållbar lösning för musikbranschens framtid som det är uppbyggt idag.

Det som är bra för skivbolagen men dåligt för användaren i längden är att man betalar för musiken om och om igen. Om/när Spotify försvinner från marknaden, eller skivbolagen väljer att plocka bort sin musik, så står jag där som kund utan att ha tillgång till någon musik alls. Kanske är det det här som är trenden i framtiden - människor äger allt mindre själva och hyr istället det mesta man nyttjar.

Det som dessutom är dåligt för alla skivbolag utom de fyra stora är att de senare är stora aktieägare i Spotify, poster som mer eller mindre skänktes bort vid starten för att företaget ens skulle vara möjligt. Detta innebär att de fyra stora har tjänat ganska bra på Spotify - de tjänar pengar på alla andra skivbolags och artisters bekostnad vilket riskerar att bli ett stort problem för Spotify i slutändan. En del stora indiebolag har därför valt att numera bara använda Spotify som en marknadsföringskanal där man visar upp smakprov på vad man har att erbjuda, ungefär som C More gör i TV4 (jag vet, det är samma koncern men men).
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 07:50 #3
Sianss avatar
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
Sianss avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Framför allt är det väl ett problem för artisterna snarare än skivbolagen.

Precis som du säger, tartarendesire, använder många Spotify som en marknadsföringskanal och tjänar sedan pengar på spelningar.

Detta ser jag dock inget problem med. Alla andra branscher måste anpassa sig till hur konsumtion och efterfrågan ser ut - även musikbranschen som ständigt tror att de ska kunna tjäna lika många miljoner som under guldåren. Det är befängt.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 08:39 #4
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det som blir ett problem för skivbolagen blir ju per automatik också det för artisterna. Musikbranschen tjänar sina miljoner också idag, det är bara det att intäkterna riskerar att förskjutas än mer.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 08:46 #5
Sianss avatar
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
Sianss avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Nej rent generellt upplever inte skivbolagen och artisterna samma problem, skivbolagen har fortfarande lättare att tjäna pengar på Spotify än artisterna.

Och självklart tjänar de fortfarande miljoner. Du förstår antagligen hur jag menade.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 08:55 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Sians Visa inlägg
Nej rent generellt upplever inte skivbolagen och artisterna samma problem, skivbolagen har fortfarande lättare att tjäna pengar på Spotify än artisterna.

Och självklart tjänar de fortfarande miljoner. Du förstår antagligen hur jag menade.
Aha, menade du artister utan skivbolag? De har nog lika svårt att tjäna pengar idag som de hade för 20 år sedan, det kommer nog inte att vara särskilt annorlunda om 20 år heller. Det ser jag dock inte som ett problem utan helt naturligt. De flesta av dessa är helt enkelt inte intressanta för en större massa och då tjänar man självklart inte pengar. Samma sak gäller oavsett bransch.

Om du menade artister MED skivbolag så ser väl inte deras kontrakt särskilt annorlunda ut idag gentemot tidigare?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2013-10-08 klockan 09:09
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 09:18 #7
Sianss avatar
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
Sianss avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Förlåt om jag var otydlig, menar artister med skivbolag. Och då hela sättet att konsumera musik på förändrats så tjänar skivbolagen fortfarande pengar medan artisterna inte gör detta, på streamad musik.

Skivbolagschefer klagade i flera år på att deras artister inte tjänade några pengar tack vare piratkopieringen. Sedan dök Spotify och liknande tjänster upp, vilket inbringade pengar till skivbolagen (men inte till artisterna) och helt plötsligt slutade de stora skivbolagen att klaga på piratkopieringen i samma omfattning.

Därför har även många artister brutit sig loss från de stora skivbolagen för att starta egna så att de, förutom att få större frihet, även kan börja tjäna pengar på sin musik igen.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 11:48 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Sians Visa inlägg
Förlåt om jag var otydlig, menar artister med skivbolag. Och då hela sättet att konsumera musik på förändrats så tjänar skivbolagen fortfarande pengar medan artisterna inte gör detta, på streamad musik.

Skivbolagschefer klagade i flera år på att deras artister inte tjänade några pengar tack vare piratkopieringen. Sedan dök Spotify och liknande tjänster upp, vilket inbringade pengar till skivbolagen (men inte till artisterna) och helt plötsligt slutade de stora skivbolagen att klaga på piratkopieringen i samma omfattning.

Därför har även många artister brutit sig loss från de stora skivbolagen för att starta egna så att de, förutom att få större frihet, även kan börja tjäna pengar på sin musik igen.
Det är väl ändå inte så många som bryter sig loss från de stora skivbolagen? Att man oftare startar egna etiketter och dylikt tror jag inte har påverkats särskilt mycket alls av streamingtjänsterna utan det är en utveckling som fortgått sedan längre tillbaka. Man samarbetar i princip alltid med majorbolagen ändå när det gäller distribution och marknadsföring så i praktiken blir det ingen enorm skillnad. Att man gör som Metallica och köper loss hela sin katalog hör definitivt till ovanligheterna.

Spotify var helt enkelt tvungna att ge de fyra stora skivbolagen en större del av kakan för att ens kunna starta företaget men det kanske också blir deras död till slut. Jag hoppas faktiskt det så att en ny aktör med en mer rättvis affärsmodell kan ta över.

Finns det någon seriös undersökning som har studerat hur enskilda artisters och skivbolags intäkter förändrats sedan Spotify och andra streamingaktörer kom med i bilden (med hänsyn till minskad illegal nedladdning förstås)? Spotify är ju väldigt motvilliga när det gäller att tala om hur ersättningarna ser ut så jag förmodar att det är svårt att genomföra. Det har nog inte så mycket med rädsla för konkurrenterna att göra utan att de inte vill stöta sig med skivbolag och artister då jag misstänker att det är ett väldigt orättvist system som man anpassat allteftersom för att få så många som möjligt av VIP-gästerna att stanna kvar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 11:53 #9
Sianss avatar
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Sians Sians är inte uppkopplad
Medlem
Sianss avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 59
Jo men det är ju det jag säger, skivbolagen kan plocka ut pengarna medan artisterna blir lidande då de inte får ta del av streamingintäkterna och man inte längre tjänar samma pengar på att göra en skiva.
Sians är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-10-08, 19:10 #10
H S Consulting H S Consulting är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 29
H S Consulting H S Consulting är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 29
Grattis Spotify! Hoppas på många lyckliga år till.
H S Consulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017