Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur jämföra Windows VPS med dedikerad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-28, 10:50 #1
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 59
Liksom många funderar jag lite kring om man ska välja en väldimensionerad Windows VPS lösning hos t.ex. Ipeer eller om man istället ska satsa på en entry level dedikerad server vilket verkar kosta ung. lika mycket. Dock slås jag av att det är väldigt svårt att jämföra de båda, när man läser specarna för VPS maskinerna så låter det så klart jättebra med superprocessor, massor med minne osv men i realiteten så vet man ju inte hur många man delar detta med och hur de beter sig.

Så, min undran är om någon har någon bra "best practice" metod för hur man på bästa sätt jämför dessa med varandra annat än det som är är helt uppenbart (t.ex. internminne och diskutrymme)? Saker som jag själv spontant kommer att tänka på är diskaccess, CPU allokering, minneshantering och liknande. Vad händer t.ex. om någon annan VPS användare har en process som hängt sig och vill ha 100% CPU, får dom då det på hela processorn eller är även denna "virtualliserad"? Vilka virtualliseringsprogramvaror är att föredra och varför? Vilka versioner ska det vara? Har t.ex. sett att Virtuozzo verkar ha en del nya funktioner i V3, men många hostingföretag verkar fortfarande köra V2 osv.

Vilka är de bästa (inte nödvändigtvis de billigaste) Windows VPS:erna i Sverige? Erbjuder någon av den någon form av SLA eller liknande? Det som lockar mig med en VPS lösning är att man blir helt frikopplad från hårdvaran, som webbutvecklare bryr jag mig eg väldigt lite om ifall mina saker snurrar på en HP maskin med P4 eller en Dell med Xeon, det enda intressanta är vad de betyder för min webbapplikation i slutänden.

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017