Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Starta företag, .com ett måste?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-02-08, 13:16 #1
Aarash Aarash är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 36
Aarash Aarash är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 36
Standard Starta företag, .com ett måste?

Hej,

Tänkte höra med er eftersom många av er driver framgångsrika företag.

Om man nu har tänkt starta ett företag vare sig det är enskild firma eller AB, är det ett måste att ha .com eller räcker det med bara .se?

Jag har många företagsnamn i lager men ingen av de har .com lediga men .se finns de att registrera.

Nu är det inte att man kanske har ett internationellt företag som har väldigt stor omsättning men det känns som att utan .com så är man lite utan något ansikte utåt mot de engelskspråkiga internet användarna.

Dock borde jag säga att kunderna är svenska till att börja med.

Mvh
Aarash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 16:01 #2
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
audemars audemars är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 553
Citat:
Ursprungligen postat av Aarash Visa inlägg
Hej,

Tänkte höra med er eftersom många av er driver framgångsrika företag.

Om man nu har tänkt starta ett företag vare sig det är enskild firma eller AB, är det ett måste att ha .com eller räcker det med bara .se?

Jag har många företagsnamn i lager men ingen av de har .com lediga men .se finns de att registrera.

Nu är det inte att man kanske har ett internationellt företag som har väldigt stor omsättning men det känns som att utan .com så är man lite utan något ansikte utåt mot de engelskspråkiga internet användarna.

Dock borde jag säga att kunderna är svenska till att börja med.

Mvh
Beroende på verksamhet så bör du börja med den Svenska marknaden, när du byggt upp verksamheten i Sverige och allt rullar på och går framgångsrikt så kan du tänka på en internationell etablering.

.com är inget måste men kan alltid vara en fördel, räcker dock oftast med .se för den svenska marknaden då.
audemars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 19:04 #3
makaflOws avatar
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 167
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
makaflOws avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 167
Om du kommit på ett bra namn som du är nöjd med så kör på även fast .com inte är ledigt. Självklart så är det inte fel att även äga .com men du kan förmodligen köpa upp .com-domänen längre fram (eller kanske direkt?) bara du erbjuder domänägarn rätt summa pengar
makaflOw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 20:37 #4
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Är det ens värt att diskutera på en årsavgift om 89 kr?

Om den är ledig, registrera även .com för att skydda ditt namn.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-08, 22:15 #5
Aarash Aarash är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 36
Aarash Aarash är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av makaflOw Visa inlägg
Om du kommit på ett bra namn som du är nöjd med så kör på även fast .com inte är ledigt. Självklart så är det inte fel att även äga .com men du kan förmodligen köpa upp .com-domänen längre fram (eller kanske direkt?) bara du erbjuder domänägarn rätt summa pengar
Jo det var så jag tänkte, för jag har ett bra namn eller flera faktiskt men alla .com adresser är upptagna men .se finns. Så kan man väl köra på det och om det nu går bra för företaget kan man försöka lägga ett bud på .com adressen i framtiden.

Kollade också upp några stora företag i Sverige och majoriteten har inte .com adressen även fast de riktar sig internationellt också.

Så det kanske inte är så viktigt, speciellt då man är små företagare.

Citat:
Ursprungligen postat av Wojt Visa inlägg
Är det ens värt att diskutera på en årsavgift om 89 kr?

Om den är ledig, registrera även .com för att skydda ditt namn.
Naturligtvis registrerar jag .com om den är ledig, priset är inte något hinder men de flesta namn som jag vill ha är redan upptagna och det är där som jag finner mitt problem.
Aarash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-12, 17:31 #6
Crisses avatar
Crisse Crisse är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 159
Crisse Crisse är inte uppkopplad
Medlem
Crisses avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 159
Citat:
Ursprungligen postat av Aarash Visa inlägg
Jo det var så jag tänkte, för jag har ett bra namn eller flera faktiskt men alla .com adresser är upptagna men .se finns. Så kan man väl köra på det och om det nu går bra för företaget kan man försöka lägga ett bud på .com adressen i framtiden.

Kollade också upp några stora företag i Sverige och majoriteten har inte .com adressen även fast de riktar sig internationellt också.
Håller med vad du säger själv här. Så länge det är ett litet företag räcker det nog med .se om nu namnet du är inne på är upptaget som .com.

Som jag ser det är .com mest viktigt om företaget endast riktar sig internationellt. Är majoriteten av kunderna svenskar är .se fullt tillräckligt, åtminstone till en början.

Lycka till!
Crisse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-13, 04:58 #7
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det finns inget rakt svar att ge dig, eftersom det beror på hur din verksamhet kommer att se ut. Om du kommer att bedriva all din verksamhet på internet och du tror att din målgrupp är engelskspråkig, så är punkt com adressen väldigt viktig.

Om du istället kan börja med den svenska marknaden, så tycker jag inte att du ska hänga upp dig vid punkt com domänen, i det fall att du har hittat ett bra namn i övrigt. Du bör ändå börja med den marknaden som du känner bäst till (vilket jag gissar på är Sverige, om du är svensk).

Om du kan klara dig utan punkt com, beror alltså på vad du har för målgrupp. Ska du tex sälja skor via e-butik, så kan den svenska marknaden sysselsätta dig i tiotals år innan du får behov av att expandera utomlands. Men hade du tänkt sälja nikotinläkemedel för rökavvänjning av dvärghamstrar, så kanske den svenska marknaden inte är tillräckligt stor. Och då bör du välja ett namn där punkt com är ledig, eller försöka att köpa upp domänen redan nu.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-02-13, 10:44 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Instämmer med allt som redan sagts, med undantag för Wojt som missuppfattade situationen då

Du bör vara medveten om att bara för att .com-domänerna är upptagna så behöver de inte vara omöjliga att få tag i. Om det är så att den internationella marknaden sannolikt blir viktig för dig inom en snar framtid så kan det vara en god idé att redan nu se över vilka .com-domäner som ens är möjliga att köpa loss. Nu kanske det inte är så troligt att du blir lika stor som H&M men vet säljaren att du har pengar så går priset lätt upp ganska rejält.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017