Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Problem med one.com

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-01-29, 09:09 #1
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
Standard Problem med one.com

Hej!
Jag har använt one.com under många år utan problem, tills årskiftet, då min domän helt plötsligt utan förvarning blev obrukbar.

Då jag kontaktade one.coms support var deras förslag att jag skulle skriva om alla mina html-sidor!? Inte med ett ord nämndes att one.com hade något ansvar för dessa problem.

Anledningen till problemet är att mina html-sidor använder server-side-includes (SSI). Enligt one.com är det en teknik som de officiellt inte har haft någon support för. Trotts det har det fungerat och one.com har aldrig påpekat eventuella problem med detta.

Som tur är den bara en hobbysite, och jag lider ingen ekonomisk skada. Jag vet inte om one.com är unik i detta avseende, men om man är företagare bör man nog tänka över dessa risker. Kanske löper man samma risk för plötsliga avbrott, oavsett webbhotell.

Sedan kan man ju undra hur one.com sköter sina kundrelationer. Normalt gäller att "kunden har rätt". Tydligen inte så hos one.com. Jag antar det hade låtit annorlunda om jag hade varit en stor kund hos dem.

Jag förstår att tekniska problem inte alltid kan undvikas, men i detta falla tycker jag one.com har en usel kundhanteringen. Därför är jag snart en f.d. kund hos dem.

En anledning till att jag valde one.com från början, är deras låga pris. Eftersom jag har små krav på utrymme och bara har en domän, så behöver jag inte några finesser. Kan någon rekommendera något annat? Lågt pris är en fördel.
marsii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 13:00 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Eftersom de inte har support för SSI så är det inget som hindrar dem från att helt
inaktivera funktionen.

Det finns säkerhetsrisker med alla extra features man lägger på och SSI är väl inte
den mest använda feature'n hos webbhotell.

Dock borde de kanske informerat sina kunder om att de inaktiverar SSI..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 13:12 #3
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Eftersom de inte har support för SSI så är det inget som hindrar dem från att helt
inaktivera funktionen.
Problemet är att jag inte har fått någon explicit information om detta. Det har fungerat bra i flera år, och helt plötsligt inte. Varför skulle jag misstänka att SSI inte stödjs officiellt, när det fungerar bra?

Jag tycker fortfarande den är väldigt nonchalant mot kunderna att bara slå av en sådan funktion, utan någon som helst förvarning. Om det själv inte kan/vill analysera vilka som använder SSI, borde en sådan varning gått ut i god tid. Oprofessionellt och klantigt tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Dock borde de kanske informerat sina kunder om att de inaktiverar SSI..
Just precis. Det hade varit intressant att veta hur många förutom jag drabbades av detta.

En intressant fråga är om detta är så här i allmänhet webbhotell hanterar sina kunder eller om detta bara vare ett olycksfall.
marsii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 13:33 #4
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av marsii Visa inlägg
En intressant fråga är om detta är så här i allmänhet webbhotell hanterar sina kunder eller om detta bara vare ett olycksfall.
Kan inte svara för någon annan men vi informerar givetvis om vi tar bort en feature..

Men jag är tämligen säker på att de allra flesta gör det också. Det vore väldigt konstigt annars..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 13:40 #5
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
Som sagt, jag har tappat all förtroende för one.com och kommer ganska snart byta webbhotell. Inte för att jag tror one.com bryr sig, men webbhotell bör inte kunna behandla sin kunder hur som hest, även om jag inte är en storkund.
marsii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 13:41 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tycker inte det är mycket att bry sig om. Om stöd för en teknik inte finns listad under de specifikationer man har delgivits så bör man inte heller använda sig utav den från första början. Om något sedan råkar fungera trots allt så är det egentligen irrelevant och knappast nödvändigt att informera kunderna om att något som aldrig funnits nu är borta Däremot hade det inte skadat kundrelationerna om man ändå gjort det. Förmodligen bryr sig inte särskilt många One-kunder om detta; jag hade själv inte lyft ett ögonbryn om jag mot förmodan lagt något hos dem.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-01-29 klockan 13:44
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 13:42 #7
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 482
Någon gång har det hänt hos oss av misstag, men det åtgärdas snabbt isf.
Vi sitter fortfarande bla med några extra mysql4 och php4 servrar för att några kunder behöver detta ;-)

Tror nog att det finns många nischade webbhotell där du får vad du behöver dock är ONE så pass stora så de har inte den möjligheten. Är det ett måste för dig så kolla runt du kanske hittar något i samma prisklass med SSI aktiverat.
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 14:00 #8
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
marsii marsii är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 22
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Om stöd för en teknik inte finns listad under de specifikationer man har delgivits så bör man inte heller använda sig utav den från första början.
Hos one.com hittar jag inget som jag vill kalla för specifikation. Exempelvis sidan som kallas för "Produkt" ser ut så här: http://www.one.com/sv/produkt
Mera som en reklambroschyr, och någon mer teknisk information har jag inte hittat.
marsii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-01-29, 14:11 #9
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av marsii Visa inlägg
Hos one.com hittar jag inget som jag vill kalla för specifikation. Exempelvis sidan som kallas för "Produkt" ser ut så här: http://www.one.com/sv/produkt
Mera som en reklambroschyr, och någon mer teknisk information har jag inte hittat.
Hehe, har man ingen aning om vad som ingår känns det ju som man varken kan säga bu eller bä Det här var det närmaste jag hittade men det blir man inte mycket klokare av.

http://www.one.com/article.do?name=p...ting&locale=sv

Det har dock sagts hundra gånger vid det här laget - använder man webbhotell som One.com så kan man inte förvänta sig mycket alls, särskilt inte när det gäller kundrelationer och support.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-05, 16:06 #10
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Web2.0 Web2.0 är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av marsii Visa inlägg
Hej!
Sedan kan man ju undra hur one.com sköter sina kundrelationer. Normalt gäller att "kunden har rätt". Tydligen inte så hos one.com.
Man brukar säga "kunden har alltid rätt", men detta stämmer inte och är ohållbart generellt sätt, det enda man bör göra som företag är att försöka få kunden på bästa möjliga sätt att förstå att "kunden har inte alltid rätt".

Citat:
Ursprungligen postat av marsii Visa inlägg
Jag förstår att tekniska problem inte alltid kan undvikas, men i detta falla tycker jag one.com har en usel kundhanteringen. Därför är jag snart en f.d. kund hos dem.
Känner man att one.com inte erbjuder den kvalitet och support man behöver så är det hög tid att byta webbhotell, men inte pga att one.com inte håller vad man erbjuder i relation kvalitet/pris, utan pga att man spelar i fel division med sitt webbkonto.
Web2.0 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017