Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Din bokföring

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Ja jag fixar bokföringen själv! 33 56.90%
Nej jag anlitar en Redovisningskonsult! 25 43.10%
Antal röster: 58. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-16, 23:09 #11
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Flotec Flotec är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 235
Fördelen med att sköta bokföringen själv är att man får bättre kontroll på ekonomin. Sen är det ju inte speciellt svårt. I början kanske det känns lite krångligt men ju mer man håller på desto snabbare och enklare blir det.
Om det är någonting man behöver ha koll på som egen företagare är det ju ekonomin. Det andra kan man väl låta andra sköta.
Flotec är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-16, 23:59 #12
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 132
Vad kostar det att få hjälp av en redovisningskonsult ungefär? Jag har enskild firma och fakturerar kanske 20-30 gånger om året på sin höjd, om det nu spelar någon roll.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 00:24 #13
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Ursprungligen postat av jomper
Vad kostar det att få hjälp av en redovisningskonsult ungefär? Jag har enskild firma och fakturerar kanske 20-30 gånger om året på sin höjd, om det nu spelar någon roll.
De allra flesta debiterar förmodligen per timme. Jag tror den normala timtaxan ligger på 300-600 kr för redovisningskonsulter.
Den stora frågan är hur många verifikat du har; det styr större delen av tidsåtgången.

Citat:
Ursprungligen postat av Flotec
Fördelen med att sköta bokföringen själv är att man får bättre kontroll på ekonomin. Sen är det ju inte speciellt svårt. I början kanske det känns lite krångligt men ju mer man håller på desto snabbare och enklare blir det.
Om det är någonting man behöver ha koll på som egen företagare är det ju ekonomin. Det andra kan man väl låta andra sköta.
Jag håller inte med. Jag har dels inte tid att sitta och försöka bokföra. Dessutom räcker det med ett litet tips för att spara in hela kostnaden. Det viktiga är att fokusera på kärnverksamheten.

Det är mycket viktigt att ha koll på ekonomin; men jag anser mig få fullständig koll genom de rapporter jag får månadsvis.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 00:33 #14
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Bokföring tar tid för en amatör, tycker man att man har tid att lära sig så sparar man tid, men inte tror jag det är värt det för de flesta - de flesta tjänar nog mer tid på, och får bättre koll med, en redovisningskonsult...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 01:04 #15
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
DFT DFT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 289
Citat:
Originally posted by Jens@Jun 16 2006, 13:31
När ni ska anlita en redovisningskonsult som sköter er bokföring (och revisor ifall det behövs, ink. över 1M om året eller AB) boka in ett möte med dem och ställ frågor, kolla hur flexibla och tillmötesgående dom är.
Det är viktigt att man får rätt person att ha att göra med och att kommunikationen fungerar 100%.
Inte behöver du revisor för att omsättningen övertiger 1M om året. Revisor behövs i ett AB och utöver det i bolag med många anställda eller väldigt stor balansomslutning, och då rör det ett bra bit över miljonen.
DFT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 11:55 #16
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 874
Citat:
Ursprungligen postat av DFT
Citat:
Ursprungligen postat av Jens
När ni ska anlita en redovisningskonsult som sköter er bokföring (och revisor ifall det behövs, ink. över 1M om året eller AB) boka in ett möte med dem och ställ frågor, kolla hur flexibla och tillmötesgående dom är.
Det är viktigt att man får rätt person att ha att göra med och att kommunikationen fungerar 100%.

Inte behöver du revisor för att omsättningen övertiger 1M om året. Revisor behövs i ett AB och utöver det i bolag med många anställda eller väldigt stor balansomslutning, och då rör det ett bra bit över miljonen.
Det hade du helt rätt i

Citat:
Revisor
En enskild näringsverksamhet har oftast inget krav på revisor. Om företaget har fler än tio anställda i medeltal under de två senaste åren eller om tillgångarnas nettovärde för det senaste räkenskapsåret överstiger 24 miljoner kronor krävs det dock att företaget har revisor.
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 21:23 #17
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Max Max är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 721
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 16 2006, 19:58
Jag är grymt nöjd med Nils på Total Office. De håller till i närheten av Prisxtra, inte långt från Solnabron.
Kika in på www.totaloffice.se eller skicka PM med kontaktinfo, så ska jag be honom kontakta dig.
Är inte total office egentligen ett bokföringsprogram på palm pilot, dvs man sköter egentligen bokföringen själv?
Max är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-18, 03:18 #18
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 571
Hmmm jag tvingar mamma som till vardags jobbar som ekonomichef på ett hyfsat stort internationellt företag komma hem till mig och fixa mitt företags bokföring, räknas det som att anlitar en redovisningskonsult? :P
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-18, 16:02 #19
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 76
Det bästa du kan göra är att skaffa FöreningsSparbankens e-bokföring. Det är direktkopplat till bankkontot så varje gång du handlar något med ditt företagskort bokförs det automtiskt. Enklare kan det inte bli? Varför betala 800kr i timmen för en revisor när du kan trycka på en knapp så är det klart?!

Med några enkla klicka kan du ta fram resultatuppföljning eller kolla årsrapporter m.m. Det finns även "Fakturering med kundreskontra". Med kundreskontran kan du följa upp obetalda fakturor och arbeta med krav- och påminnelsehantering och räntefakturering. Så fort en kund har betalt fakturan så bokförs den automatiskt.

Läs mer om e-bokföringen här: http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,8100,00.html

Jag har använt e-bokföringen sedan september och tycker det är riktigt bra eftersom jag knappt kan stava tillbokfröring. Det är rätt dyrt (300+moms i månaden) men jag ska köra vidare ett tag för det spar en massa tid som man kan göra annat för, nä nu ska jag ut och sola igen, svejs!
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-18, 16:24 #20
H@nsson H@nsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 160
H@nsson H@nsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 160
Citat:
Originally posted by webbteknik@Jun 18 2006, 03:18
Hmmm jag tvingar mamma som till vardags jobbar som ekonomichef på ett hyfsat stort internationellt företag komma hem till mig och fixa mitt företags bokföring, räknas det som att anlitar en redovisningskonsult? :P
Det är klart att det gör, om du har den grymma möjligheten att ha en mor som håller på med sånt så givet vis.. Klipp inte av navelsträngen till din mor för allt i världen... :-)
H@nsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017