Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tjänstebil

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-04, 18:06 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Jag har beställt en ny bil som jag skall ta ut som tjänstebil och har ett par funderingar...

Alt 1. Det traditionella att leasa den och lyfta halva momsen, å andra sidan så kostar det ju 5.95% i ränta.
Alt 2. Köpa den kontant på företaget, inte lyfta nån moms, spara räntepengarna.

Är det några nackdelar att den är cashad?
Kan jag exempelvis lyfta momsen på extrautrustningen även om den är fabriksmonterad?

Tanken är att jag skall "köpa ut den" privat efter 3 år.

Tar mycket tacksamt emot tips som kan hjälpa mig att göra en bra affär privat.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-04, 19:45 #2
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag hade samma problem när jag skulle köpa bil för 2 veckor sedan. Jag räknade på båda alternativen och leasing blev billigare och dessutom slipper man ligga ute med pengar. För övrigt erbjuder SEB lägre ränta på miljöbilar om du skulle vilja köpa en sån. Kommer inte ihåg exakt siffror men jag tror jag fick under 5% i ränta.

En följdfråga, hur går man till väga för att skatteverket ska veta att bilen är en tjänstebil och att det är jag som använder den? Måste man anmäla nånting?
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-04, 20:13 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det låter som att du ska börja ringa runt och kontrollera räntan hos ett par andra aktörer - spela ut dem mot varandra. Det ska väl inte vara omöjligt att hitta någon som erbjuder en ränta runt 3%. Finns det kanske ett speciellt finansbolag som samarbetar med bilfirman så kanske det fungerar att tala om att man funderar på en bil av annat fabrikat som man kan få leasa billigare.

Betalar du cash är det förmodligen lättare att pruta dock.

Framförallt är ju frågan om du inte kan tjäna mer på likviditeten än de 6% du betalar i leasingavgift. Har du 100 000 över bör det inte vara alltförsvårt att få en avkastning på åtminstone 10%.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-04, 22:11 #4
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Citat:
För övrigt erbjuder SEB lägre ränta på miljöbilar om du skulle vilja köpa en sån.
Blir ingen miljöbil för min del, har redan beställt en BMW.

Citat:
En följdfråga, hur går man till väga för att skatteverket ska veta att bilen är en tjänstebil och att det är jag som använder den? Måste man anmäla nånting?
Iom att denna enbart skall gå privat så kommer jag att förmånsbeskattas för den, dessutom har jag en annan bil som enbart går i tjänsten.

Citat:
Det låter som att du ska börja ringa runt och kontrollera räntan hos ett par andra aktörer - spela ut dem mot varandra. Det ska väl inte vara omöjligt att hitta någon som erbjuder en ränta runt 3%. Finns det kanske ett speciellt finansbolag som samarbetar med bilfirman så kanske det fungerar att tala om att man funderar på en bil av annat fabrikat som man kan få leasa billigare.
Intressant tanke, tänkte inte på att man kanske kan anlita ett "fristående" leasingbolag, hade bara "BMW Finans" i åtanke när det är en BMW jag beställt.

Citat:
Betalar du cash är det förmodligen lättare att pruta dock.
Spelar enligt säljaren ingen roll eftersom dom ändå får betalt "cash" från leasingbolaget i samband med köpet.
Har redan fått 8% i rabatt på allt utom comfortpaketet. ( 43.760kr i rabatt )

Citat:
Framförallt är ju frågan om du inte kan tjäna mer på likviditeten än de 6% du betalar i leasingavgift. Har du 100 000 över bör det inte vara alltförsvårt att få en avkastning på åtminstone 10%.
Min tanke med att casha den äratt slippa oroa mig för den s.k "Lex Uggla effekten" där skm kräver att jag skall ta ut överlikviditet som lön i företaget, om jag cashar håller jag ju ner likvida medel i bolaget en del.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017