Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vad som gör ett inkassobolag till inkassobolag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-19, 14:37 #1
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Jag undrar egentligen vad som gör ett inkassobolag till inkassobolag helt enkelt?
Måste man vara registrerat i någon slags register?

Det de gör ju är att ”bara” Vidarbefordra fakturor och i värsta fall driva sedan in de med någon jurist som skriver något brev. Och sist men inte minst så driver de saken så långt att man ses i domstolen.

Men brukar inte någon avgöra om ärendet ska gå till domstol eller inte (om partnerna är osams)? Och om ja, så är det även inte samma person som avgör vem som har rätt eller fel gällande ärendet om den inte skulle gå till domstol?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 14:51 #2
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 331
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 331
Behövs tillstånd från Datainspektionen (eller i vissa fall Finansinspektionen). Läs mer här:

http://www.datainspektionen.se/tillstand/i...tillstand.shtml
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 17:15 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Inkassoverksamhet är ganska lukrativt. Dessvärre är nog hotbilden mot denna typ av företag lite väl stor.

Jag satt med en bekant och påbörjade en affärsplan för factoring och inkasso. Det stupade på att vi inte ville ha beväpnade vakter vid kontoret.

Om det är en tvist kan den person som vill ha betalt dra ärendet vidare till tingsrätten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 17:25 #4
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om det gäller den egna verksamhetens reskontra kan man bedriva inkassoverksamhet utan finans eller datainpektionens tillstånd. Man måste dockj hålla sig till ett strängt regelverk. Inga grishuvuden eller hotfulla inkassobrev....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 18:07 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Hej alla,
Jag har lite funderingar kring detta och de regelverk det pratats om.

Jag hade fått för mig att regelverket gick något i stilen:
Orginalfaktura
Påminnelsefaktura (en tid efter att orginalfaktura förfallit)
Påminnelse2 (efter ytterligare en tid)
Kravbrev (med eller utan stämpel)

Ett otal inkassobolag erbjuder vad de kallar "stämpelservice" som rent och slätt
innebär att du köper rätten till att använda en stämpel av dem som säger något i stilen "vid utebliven betalning överlämnas ärendet till INKASSOBOLAG AB" under en viss tid.
Att köpa en sån "stämpeltjänst" kostar runt 3-5000:-/ex per år och kanske är lönsamt för vissa verksamheter för att få in sina fordringar.

Att sedan ta steget att anlita ett inkassobolag och kontinuerligt lämna över fordringar löpande kan bli såväl dyrt som riktigt surt för dig som näringsidkare - efter den erfarenhet jag har är väl bäst att tillägga. Jag hade betalt årsavgift grundavgift" och bolaget i fråga skulle endast ta påminnelseavgiften och ev kravavgift och ränta för egen räkning dvs jag skulle få mina pengar och inkassobolaget skulle ta avgifterna...alla glada tänkte jag och passade över ett antal fordringar som växt till en hög.

Tiden gick...hörde inte ett knyst...ringde men kontaktpersoner fanns inte kvar eller var upptagna..

Sen började jag få fakturor av inkassobolaget...på kostnader för mina egna kundfakturor.

Eftersom jag gjort som jag uppfattat var "god faktureringssed" enligt ordningen härovan, så hade en
faktura på ett par tusen kronor fått flera hunda i avgifter och straffränta.

Och då slutkunden endera bestred fakturan (trots kopior på skriftliga beställningar etc) eller att de inte lyckades med inkassouppdraget landade kostnaden till bolaget på mig !!

Dvs först betalar man 4000:- ex moms i årsavgift.
När man sedan använder stämpel och skickar över uppdrag - misslyckas dem med sitt uppdrag blir jag dubbelt blåst!

Jag är inte längre kund till dem (ACompanyMakingEverything)
---

Sen för inte så länge sedan så var jag knappt en månad sen med en leverantörsfaktura (telefoni) och inrutad som man är buntar jag ihop fakturor och betalar alla på en gång och utan att komma ihåg datum exakt så betalades alla via internetbank den 12:e.

Ett par dagar senare får jag ett inkassokrav med besked om att ärendet var på väg till kronofogdemyndigheten.

Vid kontakt med telefonileverantören, meddelade han att de slutat med påminnelser och skickade alla sina obetalda fakturor till inkassopartner som skickade krav direkt. Enligt honom helt lagligt och i sin ordning.

Och trots att jag kunde påvisa att den betalats och satts in på deras konto den 12:e som var samma dag som inkassobolaget skickat ut sitt krav så var det enligt dem mitt fel att detta inte synkats hos dem och jag fick massa straffavgifter som var större än fakturans grundbelopp.

Det jag vill ha segat med detta är att det finns något som heter "god inkassosed" - men det har jag bittert fått erfara att det endast är rekommendation. Och att om du skickar en faktura med 10 dagar netto förfallodagar, så kan du skicka krav och ärendet till kronofogden dag 11

- så jäkla illa har jag förstått att det är !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 23:05 #6
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jun 19 2006, 17:25
Inga grishuvuden
Aj fan! *knycklar ihop affärsplanen och börjar skriva på en ny* B)

Seriöst dock, inkassobolag måste vara ganska inkomstbringande med tanke på att Krono-Olles register växer en hel del varje år... Man kanske skulle ta och fundera på det... Vad tror ni? Kravbrevet levereras för hand vid dörren av två stora snubbar i skinnväst. Nån som tror att man kommer ha många obetalda krav?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 23:26 #7
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Originally posted by Thor@Jun 19 2006, 22:05

Aj fan *knycklar ihop affärsplanen och börjar skriva på en ny*
Seriöst dock, inkassobolag måste vara ganska inkomstbringande med tanke på att Krono-Olles register växer en hel del varje år... Man kanske skulle ta och fundera på det... Vad tror ni? Kravbrevet levereras för hand vid dörren av två stora snubbar i skinnväst. Nån som tror att man kommer ha många obetalda krav?
Jag har tidigare vart delaktig i ett bemanningsföretag och då hade vi många struliga kunder som inte ville göra rätt för sig hur många telefonsamtal/påminnelser/hot om inkasso man skickade så vi började att åka över och personligen lämna över påminnelserna till den som var ansvarig, självklart var vi trevliga (och hade inga skinnvästar ) och det fungerade väldigt bra, oftast fick man betalt mer eller mindre omgående.

Jag vet inte om det är helt enligt "god inkassosed" men det är absolut ett effektivt sätt att få betalt på.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 23:38 #8
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Thor@Jun 19 2006, 22:05
Kravbrevet levereras för hand vid dörren av två stora snubbar i skinnväst. Nån som tror att man kommer ha många obetalda krav?
Hypotetiskt: Om du skickade två gubbar i skinnväst till mig så lär du själv ha fyra gubbar i skinnväst som bestrider ärendet hos dig. Då drar du väl tillbaka ditt inkassokrav, eller?

Ni får väl göra som de gör i USA, de skickar gubbar och gummor i roliga munderingar, t.ex. en stor djävla knallgul kyckling. Alla vet vad det innebär och den som är skyldig pengar får skämmas när kycklingen travar in på ditt jobb.

Men det krav du har äts väl upp av kycklingens avgifter. Det är därför man anlitar ett inkassobolag, för att ditt jobb och dina kostnader ska bli mindre. Har man själv en logostik för inkasso i sin verksamhet så finns det ingen anledning att lämna över den till andra.

Många blir skrämda av att få ett brev från företagets juridiska ombud där ombudet "hotar" med hur ett inkassoförfarande fungerar och att det kan sluta i domstol där du kan förutom skulden blir skyldig att betala rättegångskostnaden. Vad jag menar är att ett sådant brev kan vem som helst skriva och det kostar 10 kr att skicka iväg det.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-20, 09:23 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jokkoapa: Enligt "god inkassosed" behöver du inte skicka någon som helst påminnelse på fakturan utan kan överlämna den till inkasso direkt. Det är dock inte trevligt och jag skulle inte rekommendera det.
CSN gör så. Vallentuna kommun gör också så - det står på fakturan med dotterns dagisavgift.

Vi skickar själva en påminnelse per epost, en per brev och därefter ett inkassokrav. Sedan informerar vi om att vi kommer att sända ärendet till KFM och skickar in en ansökan ungefär samtidigt.

Jag har också anlitat Acme med samma erfarenhet. Jag får in minst lika många betalningar när jag själv skickat inkassokrav och det blir mycket mer flexibelt. Med extern part måste man själv stå för inkassokostnaden om man skulle vilja bjuda kunden på det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-20, 11:37 #10
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 505
Hej alla igen,

Är det någon som kan svara på min fråga? Det var att om bägge partnerna är oeniga om en faktura så går väl alla fall inte till domstol? Det måste väl vara någon som bestämmer om detta fall är något för domstol eller inte, eller hur?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017