Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rättsliga åtgärder?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-17, 00:20 #1
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Svårt att hitta en början på den här historien, hur som helst började det hela med ett inkassokrav från Visma Collectors som är en ganska stor inkassofirma.. Kravet var på 1200 kronor och det skulle betalas med en gång.. Ärendet hade lämnats in av ett företag som jag aldrig varit kund hos. Då jag arbetar mycket valde jag att sända Visma ett brev där jag förklarade att detta måste skett av misstag och undrade hur deras rutiner kring ett ärende fungerande egentligen. Visma's svar blev att ärende skulle vidare samt att det va redan på väg till kronofogden så att jag kunde bestrida det då. Företaget som jag ska ha varit kund hos svarar aldrig när man ringer och jag känner mig helt hjälplös. Jag är som ni alla andra livrädd för att hamna i något register och vara opålitlig-märkt i flera år p.g.a ett företag gör något tokigt. Kan någon hjälpa mig hur man går tillväga, kan jag göra en anmälan mot företaget? Vilken lag är det dom bryter mot? Har jag någon chans?

Vore tacksam för lite hjälp av er här på wn då jag vet att det finns mycket kompetent folk här.
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 00:33 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Till att börja med ska du bestrida inkassokravet direkt till Visma. Har du bestridit kravet är ärendet tvistigt och får inte utgöra grund för ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten. Om Visma trots detta ansöker om BF bör du anmäla Visma till Datainspektionen då det strider mot god inkassosed. (Datainspektionen är tillsynsmyndighet för inkassoverksamhet och kan inleda tillsyn.)

Visma måste vara det värsta jag inkassobolag jag haft att göra med. Det var helt omöjligt att kommunicera med dem på ett vettigt sätt - i mitt fall fick jag uppdragsgivaren att dra tillbaka ärendet varefter vi gjorde upp i godo.

Detsom inte riktigt framgår av din text är vad kravet egentligen gäller. Du ska ha fått en faktura och i normala fall en påminnelse innan ärendet överlämnas till inkasso.

Har du fått fakturan? Är det ett legitimt krav? (bör ju inte vara det om du inte är kund hos dem) Har du tidigare bestridit fakturan direkt till företaget? Om du har bestridit tidigare bör du omgående informera Visma om detta.

Om kravet är utställt på dig som privatperson syns inte en ansökan om betalningsföreläggande i en kreditupplysning - ansökningar syns endast på företag. Det är först om du inte bestrider ett föreläggande från KFM som du kan få en betalningsanmärkning. Du måste också ha delgivits för att kunna få en anmärkning.

[Flyttade tråden; tyckte den pasade bättre här]
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 00:41 #3
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Först vill jag tacka dig för ditt snabba och kloka svar, ja tråden passar nog bättre här..

Det kom ett brev från Visma, jag läste igenom det hela och fattade noll då jag aldrig varit kund hos "bolaget".. Kontaktade Visma och ja dom sa att det va i stort sätt bara att betala o se glad ut. Jag har aldrig varit i kontakt med företaget, jag har aldrig erhållit någon faktura eller påminnelse. Jag har ALDRIG skrivit på något avtal med "bolaget". Jag förstår verkligen inte hur man kan göra något sånt. Läste dagens post och jag hade fått ett brev från kronofogden där det står mer specifierad vad det gäller.. Ska gälla två månadskostnader för en bredbandstjänst som jag aldrig har beställt eller hört talas om.. Givetvis hade fogden lagt på en kostnad på 800 kr o skickat ett papper som jag ska skriva på. Ska jag fylla i den? Det står att det är viktigt?
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 10:31 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Visma är förmodligen ett klokt val av inkassobolag om du vill ha in pengarna till varje pris och slippa återkommande kunder

Förmodligen rör det sig om ett misstag. Det naturliga är att kontakta företaget som skickat fakturan; men om de inte går att nå tyder det ju på att något inte står riktigt rätt till. Gör en polisanmälan av bolaget.

Vad gäller KFM har du tre alternativ:

1. Betala omgående och se glad ut. (Jag skulle dock aldrig acceptera den här typen av krav; men det är ett enkelt sätt att bli av med problemet)

2. Använd svarsblanketten och meddela Kronofogden att du betstrider kravet för att det är felaktigt. Du har inte beställt tjänsten; du har aldrig varit kund hos företaget och aldrig ens hört talas om dem tidigare. Detta innebär att Visma måste gå vidare till tingsrätten.

3. Svara inte på brevet från KFM. Förmodligen skickas en delgivningsman ut - håll dig undan. Innan du blivit delgiven kan ärendet inte gå vidare.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 10:48 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Har du bestridit kravet är ärendet tvistigt och får inte utgöra grund för ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.
Exakt! Snacka med Visma ang att du känner till att dom bryter mot sverigs lag! Dessutom har dom till 100% i sitt avtal mot "företaget" att dom inte får anlita deras tjänster om det är en tvist det handlar om.

Har en liknande process med handelsbanken, tyvärr verkade dom först inte själva känna till vilka regler som gäller. Om du bestämt klargör för dom att du känner till att dom är ute på hal is kommer dom garanterat att ge sig.

Ring nu och kräv av Visma att dom skall dra tillbaks förläggandet hos KF. Det gjorde handelsbanken direkt när dom fattade att en tvist inte får förekomma hos KF.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 11:23 #6
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Är kravet oriktigt, gör så här:
På samma papper som kravet från inkassobolaget skriver du "Bestrider - önskar kopia på beställningen." och ingen namnunderskrift. Faxa det till inkassobolaget.

Nu måste inkassobolaget återkomma med en kopia vilket dom inte kan eftersom kravet är oriktigt. Eventuellt kommer det ett papper utan din underskrift. Gör då samma sak igen, skriv direkt på detta papper att du önskar en kopia på beställningen MED din underskrift eller om det är en telefonbeställning, en ljudupptagning där du bekräftar beställningen. Faxa in igen.

Den röda tråden är, visa inkassobolaget att du lägger max 10 sekunder på att svara. Är kravet oriktigt ger dom snabbt upp.

Är dock kravet riktigt så är det bara att betala.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 13:10 #7
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Jan Eriksson@Jun 17 2006, 10:23
Nu måste inkassobolaget återkomma med en kopia vilket dom inte kan eftersom kravet är oriktigt.
Jag tror nog inte att ett inkassobolag startar ett inkassoförfarande utan att ha fått kopior och underlag på kravet från sin uppdragsgivare.

Det är klart att de kommer skicka kopior, men de kan ju inte veta om dessa kopior är riktiga eller felaktiga.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-17, 17:03 #8
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av guran
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Nu måste inkassobolaget återkomma med en kopia vilket dom inte kan eftersom kravet är oriktigt.
Jag tror nog inte att ett inkassobolag startar ett inkassoförfarande utan att ha fått kopior och underlag på kravet från sin uppdragsgivare.
Det är klart att de kommer skicka kopior, men de kan ju inte veta om dessa kopior är riktiga eller felaktiga.
Inkassobolaget startar ett ärende enbart genom att uppdragsgivaren skickar över sitt ärende. Tro inte att dom granskar varje ärende och kollar tex alla underlag innan dom skickar ut ett inkassokrav. Sen kan det säkert skilja sig mot olika bolag samt om det är en ny uppdragsgivare eller inte men detta tror jag är otroligt sällsynt.

Det är inte klart att dom skickar kopior eftersom deras uppdragsgivare kanske inte har några...

När vi bestred en faktura så han uppdragsgivaren byta namn på bolaget. När en kopiorna kom på det så kallade order erkännandet så var det med nya namnet och loggan plus en hel del andra roliga felaktigheter. Efter ett fax till inkassobyrån angående detta så la dom ner ärendet.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 18:19 #9
se7ens avatar
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
se7en se7en är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
se7ens avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 595
Hallå grabbar! Lite från det senaste: Bolaget ringde och bad personligen om ursäkt, VISMA skickade ett mail och även dom bad om ursäkt. Nu är fallet löst. Jag tackar Er alla som hjälpt mig med dom goda råden, vad hade jag gjort utan wn & wm !
se7en är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-19, 19:50 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag har anlitat inkassobolag tidigare och allt de ville ha var en kopia på fakturan, i princip.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017