Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bolagsskatten sänks till 22% 2013

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-13, 17:17 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Staten har inte gett några pengar, dom tar bara pengar. Hög skatt är bara bra för värdelösa som inte tar något eget ansvar utan lever på andras pengar.

Hade folk tagit eget ansvar för sina liv så hade skatten inte blivit så hög alls. Folk är ju helt handikappade i Sverige.

Och begränsar man folks frihet och gör allt så komplicerat och byrokratiskt hela tiden så skapar staten även arbetslöshet till en viss nivå.

Sedan får man prioritera, antingen bra skola o sjukvård. Om man väljer ge bort pengar i bistånd då får folket räkna med sämre av något annat. Jag tycker kommuner ska kunna sättas i konkurs inte låta andra kommuner som går plus gå in med pengar hela tiden till dåliga kommuner.
Så du menar att skola och sjukvård blivit sämre under de senaste åren sedan du lämnade landet? Det kopplar du sedan till biståndet vilket hela tiden har legat ganska konstant kring 1%. Återigen är dina slutsatser helt tagna ur fantasins värld.

Om inte den svenska staten mådde bra hade inte det svenska folket mått bra och du hade fått mindre pengar in i ditt företag. Svårare än så är det inte.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 17:33 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Så du menar att skola och sjukvård blivit sämre under de senaste åren sedan du lämnade landet? Det kopplar du sedan till biståndet vilket hela tiden har legat ganska konstant kring 1%. Återigen är dina slutsatser helt tagna ur fantasins värld.

Om inte den svenska staten mådde bra hade inte det svenska folket mått bra och du hade fått mindre pengar in i ditt företag. Svårare än så är det inte.
Man får omfördela pengar till det som är viktigaste, sedan tycker personligen inte man ska sno folks pengar och ge bort i bistånd eller andra saker som inte ger nytta för folket.

Låt folk skänka pengar om dom vill själva, välja själv vad dom vill ge/köpa.

Det hade funnits mer tillväxt och mindre arbetslöshet om man slutade låta staten sno alla pengar som bara kör pengarna i ett svart hål.

Tillväxt/minskad arbetslöshet skapas inte genom ha 25% moms, dyra arbetsgivaravgifter och LAS som bara är problem.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 18:08 #23
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
TheCheesePolice TheCheesePolice är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 550
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag säger inte alls att det skulle bli färre arbetstillfällen, jag menar bara att det är långt ifrån säkert att det fåtalet jobbtillfällen som skapas skulle motivera de minskade skatteintäkterna.

Dina åsikter om staten i övrigt passar nog bättre i de amerikanska sydstaterna så de bryr jag mig inte längre om att kommentera

Vi sänkte bolagsskatten redan för ett par år sedan. Gav det några nya jobb? Däremot kan jag köpa att man försöker rädda jobb på detta vis när marknaden är så pass instabil och framtiden oviss för många företag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem
TheCheesePolice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 22:02 #24
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
Att sänka skatterna för sakens skull är ju knappast konstruktivt. Regeringens incitament till sänkningen av skatten är att "stärka investeringsklimatet och tillväxten i Sverige" (källa).

Så frågan är om en sänkning av bolagsskatten verkligen stärker investeringsklimatet. Jag har svårt att se hur den tidigare något högre bolagsskatten skulle agerat stoppkloss för utländskt kapital & andra investeringar. Storbolagen har ju redan taxerat noll p.g.a. räntesnurror så dessa blir ju i princip inte påverkade av den sänkta skatten. Däremot kan jag hålla med om att det kan öppna upp för inhemska uppköp (kan detta räknas som investering?) när mellanbolagen får lite lite mer pengar i kassan. Min gissning är att dessa pengar dock till största delen kommer att försvinna ut i aktieutdelning. Min slutsats blir att åtgärden faktiskt eventuellt kan stärka investeringsklimatet, men endast väldigt lite.

Leder det till ökad tillväxt? Ökad tillväxt är alltså en ökning av BNP och det bästa sättet att öka BNP är att se till att en större andelen av befolkningen förvärvsarbetar. Ett företags syfte är att leverera vinst till ägarna, inte att ha så många anställda som möjligt. Så min gissning är att detta i de allra flesta fall inte kommer leda till att företagen nyanställer. Min slutsats här är alltså att det eventuellt kan öka tillväxten, men endast marginellt.

Kunde pengarna kommit till bättre nytta? Definitivt! Här är två helt orealistiska sätt att spendera de 7,6 miljarder kronor som ändå skulle vara bättre än en sänkning av bolagsskatten:
1) Anställ 20.000 st personer i skola, våra och omsorg som idag är arbetslösa. Det skulle utan tvekan höja BNP mer.
2) Ge bort 1.000.000 kronor var till 7.600 st nyföretag. En viss procent av dessa bolag skulle utan tvekan växa sig stora och detta skulle i sig stärka investeringsklimatet mer.

Om man nu har 7,6 miljarder över i stadsbudgeten så se då till att använda pengarna till något vettigt. Inte ens Företagarna tycker att sänkningen är vettig (källa).

Senast redigerad av coredev den 2012-09-13 klockan 22:04
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 22:40 #25
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Jag ser det självklart att skatt ska sänkas, saken är om man har ett överskott av pengar så har staten tagit in förmycket pengar i skatt.

Sverige har ju inte ens fungerande järnväg, och samtidigt ger vi bort pengar till andra länder.

Så handlar om dåliga prioriteringar, skattepengarna går ju inte ens till det egna landet dit det behövs.

Men sänkta arbetsgivaravgifter hade garanterad gett mer jobb, eller skattefria anställda under X månader för småföretag.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-13, 23:31 #26
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Själv tycker jag bäst om sänkta arbetsgivaravgifter. De leder till att det blir billigare att anställa samt leder till högre vinster i företagen alt. fler anställda.

Detta förslag kommer säkert ha positiva effekter och är i grunden bra men inte kommer det väl skapas många nya jobb av detta? Endast omfördela mellan länder där Sverige får en större del av kakan?

En annan intressant aspekt är att börsbolag som inte redan nolltaxerar borde få en ökad värdering nästa år i och med att utdelningsutrymmet ökar.
Utan tvekan skulle en sänkning av arbetsgivaravgiften och borttagandet av sjuklönekostnaderna för arbetsgivare vara betydligt mer effektivt för att öka sysselsättningen i landet.

Varje procent ned ger jobb. Arbetsgivaravgifterna är tunga och främsta problemet som jag ser det.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 00:09 #27
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Xamda Visa inlägg
Utan tvekan skulle en sänkning av arbetsgivaravgiften och borttagandet av sjuklönekostnaderna för arbetsgivare vara betydligt mer effektivt för att öka sysselsättningen i landet.

Varje procent ned ger jobb. Arbetsgivaravgifterna är tunga och främsta problemet som jag ser det.
Håller med dig helt och hållet. Problemet är att politiken inte fungerar på det viset. Det gäller att fiska röster och då ser det bättre ut med en till synes större sänkning. Arbetsgivaravgiften motsvarar fyra gånger bolagsskatten (426,7 miljarder mot 110 miljarder förra året). Regeringen vågar nog inte föreslå en så stor satsning på något de inte är säkra på. Det är mycket psykologi i politiken också, här vill man sätta ut en stor skylt framför de internationella bolagen där det står att Sverige är rätt plats att vara på. Lyckas det så erkänner jag gärna att jag hade fel men det känns som ett skott från mittcirkeln.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 01:06 #28
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Hallå, hallå alla skriv- och läskunniga!!

http://regeringen.se/sb/d/15679/a/198976

Vänligen ta del av originaltexten som finns på den sju sidor lättlästa PDF filen.
Det är den texten all mediarapportering relaterar från.
Där finns både spännande fakta samt några intressanta grafer som definitivt skulle tillföra denna diskussionen ett mervärde!! :-)

Var så god!!
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 04:29 #29
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
patrikweb,

På ett mer personligt plan och sannerligen utanför ämnet (förlåt):

Så länge det går bra för oss utlandssvenskars rörelser är det förstås simpelt att gnälla över svensk skattepolitik och mena att vi minsann inte belastar det svenska systemet ett dyft. Men med handen på hjärtat, alla företag är inte lönsamma i evigheter. För många av oss kan det komma en dag då det helt enkelt skiter sig. Vi som då bor i lågskatteländer får då uppenbara problem. (såvida vi inte lyckats spara ihop en rejäl privat buffert, vilket även jag har försökt och försöker), för någon fri kvalificerad sjukvård lär vi knappast få, staten lär knappast gå in och betala vår hyra och våra barns skolgång kan bli lidande (lite beroende på vilket land man bor i givetvis, här i Thailand är det DYRT med bra utbildning).

Det är då många "av oss" återvänder till Sverige med svansen mellan benen och vill ha del av de "förmåner vi som svenskar har rätt till", givetvis bekostade av höga svenska skattesatser.

Nu tillbaka till ämnet, jag ville bara försöka nyansera myten om utlands-företagar-svensken lite, sett ur ett individperspektiv.
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-14, 08:39 #30
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Titusbramble Titusbramble är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 156
Dum fråga, men gäller denna sänkning även Enkilda firmor?
Titusbramble är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017