Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur kan jag SEO optimera min sida?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-12-01, 16:45 #1
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Lightbulb Hur kan jag SEO optimera min sida?

Hej alla!

www.sellyes.se har sett dagens ljus, jag har gjort det jag kunnat inom SEO, men min voodoo är inte perfekt så därför vänder jag mig till er.

Vad kan jag konkret göra för att förbättra mina chanser att synas i Google?

Jag skulle väldigt gärna vilja att google kopplar sellyes = säljes, men osäker på om grabbarna grus på Google har tänkt på sådant samt om jag kan utnyttja det ?

Man kanske bara ska hårdlänka med ankarordet Säljes till länken?
Deffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 18:48 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Lite innehåll skulle ju inte skada
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 19:19 #3
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Det kan låta hårt och cyniskt men jag föreslår att du inte gör något alls utan går på ett mer lovande projekt. Det är ungefär lika lätt att konkurrera ut Google som att slå sig in på den generella annonsmarknaden.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 20:29 #4
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_ Visa inlägg
Lite innehåll skulle ju inte skada
Hoppas det ska komma med tiden, lite knepigt att sälja allt man själv har för att få in content

Funderat på att göra något lite i stil med AllaAnnonser men i en egen "tappning".

Just content och den delen är som hönan och ägget, ett evigt moment 22
Deffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 20:38 #5
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Det kan låta hårt och cyniskt men jag föreslår att du inte gör något alls utan går på ett mer lovande projekt. Det är ungefär lika lätt att konkurrera ut Google som att slå sig in på den generella annonsmarknaden.
Alla råd är goda råd antar jag. Och det är självklart att man är medveten om svårigheten att nå ut när blocket finns.

Men samtidigt, det fanns väll möbelbutiker redan när Ikea startade men inte hindrade det Ingvar Kamprad. Dagen då man slutar försöka och drömma den dagen kan man nog lika gärna gå o köpa trisslotter istället.
Kort o gott så har jag tänkt tanken 10 gånger innan och har motiverat "skapandet" av sidan lite med att den skapades for fun med hoppet om att den ska bli stor. Så hjälp till att göra sidan störst i världen nu! Sprid budskapet, knacka dörr, skrik ut sellyes på alla torg!
Tack tack
Deffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-01, 23:21 #6
Sunburned Sunburned är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 33
Sunburned Sunburned är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 33
Om du får tillräckliga många besökare på din sida så kan det göra att den som söker på säljes får upp din som alternativ. Så är det för en av mina sidor som har en konkurrent med ett snarlikt namn, när man söker på det så får man upp min sida.
Sunburned är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 10:07 #7
Webbdos avatar
Webbdo Webbdo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 63
Webbdo Webbdo är inte uppkopplad
Medlem
Webbdos avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 63
Hej!

Gillar designen på sidan, ny, fräsch och lättanvänd!
Det finns en del att göra för att få upp den i sökmotorerna. Som Daniel_ säger så är innehåll ett plus. Kanske en liten ruta som berättar vad sellyes.se är för någon sajt?

- Sen skulle jag nog lägga en en alt-text samt titel på loggan för sellyes. Där kan du med lite tester göra så att Google till viss mån uppfattar sellyes = säljes.

- Ändra titel så att "startsidan" och "lägg till annons" inte har samma. Ordet "säljes" bör vara med om du vill synas på det.
- Länk från förstasidan till "inkomna annonser" så att de visas. Kanske i kategorier utan att det ska bli för sluddrigt.
- RSS i kategorier.
- Rätta till koden, nu ligger det allt för många  .
- Ta bort länk till hitta.se för varje sak som ska säljas och lägga till egen karta internt.

Det är vad jag kan se efter en snabbtitt och vad jag själv hade gjort. Det är inget måste, men jag hoppas det hjälpte dig lite.
Webbdo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 15:47 #8
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Deffe Deffe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 60
Citat:
Ursprungligen postat av Webbdo Visa inlägg
Hej!

Gillar designen på sidan, ny, fräsch och lättanvänd!
Det finns en del att göra för att få upp den i sökmotorerna. Som Daniel_ säger så är innehåll ett plus. Kanske en liten ruta som berättar vad sellyes.se är för någon sajt?

- Sen skulle jag nog lägga en en alt-text samt titel på loggan för sellyes. Där kan du med lite tester göra så att Google till viss mån uppfattar sellyes = säljes.

- Ändra titel så att "startsidan" och "lägg till annons" inte har samma. Ordet "säljes" bör vara med om du vill synas på det.
- Länk från förstasidan till "inkomna annonser" så att de visas. Kanske i kategorier utan att det ska bli för sluddrigt.
- RSS i kategorier.
- Rätta till koden, nu ligger det allt för många  .
- Ta bort länk till hitta.se för varje sak som ska säljas och lägga till egen karta internt.

Det är vad jag kan se efter en snabbtitt och vad jag själv hade gjort. Det är inget måste, men jag hoppas det hjälpte dig lite.
Hej!

Tack för dom goda råden, jag har redan åtgärdat flera av dom. Bra med lite externa tankar och ideer.

Jag undrar dock vad du menar med RSS i kategorier ? Menar du att jag ska ha med kategorierna i RSSen eller missförstod jag?

ang, hitta.se länken... du har rätt varför ska man stöjda dom med länkar

  försvann illa kvickt.

Vad menar du förresten med detta om "inkomna annonser" ? Att jag ska lista dom senaste annonserna på första sidan eller att jag ska länka till en specifik sida för "senaste" annonserna ?
dvs till:
http://www.sellyes.se/Blandat/Alla_a...Hela_Sverige_0 ?
Tanken är att framsidan ska vara clean men att lägga en länk till den andra nämnda sidan känns möjligt och något jag ska göra.

Title är dynamiskt sedan tidigare men hade inte satt egna titlar på alla sidor, nu sitter jag och skriver för fullt. ska även sätta dynamiska alt/title taggar på samtliga annonsbilder. bra tips.

och slutligen... mer tips, snälla ! !
Deffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-02, 16:43 #9
misters avatar
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
mister mister är inte uppkopplad
Flitig postare
misters avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 433
Måste bara säga detta fyfan va fräsch sida, snyggt!
mister är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-12-03, 16:26 #10
Webbdos avatar
Webbdo Webbdo är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 63
Webbdo Webbdo är inte uppkopplad
Medlem
Webbdos avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 63
RSS i kategorier - Så att man kan få alla nya saker som läggs till inom en viss kategori direkt till sin RSS. Det jag letar efter kanske inte finns på sidan just nu, men kanske kommer in i morgon. Då skulle det varit bra att få detta till sin RSS så man slipper att gå till sidan hela tiden. Som pluginet till WordPress http://www.tipsandtricks-hq.com/word...ption-menu-325

Det skulle även vara bra kunna lägga till sin e-postadress och få uppdateringar där igenom också

Senaste inkomna annonser menar jag med en länk från din startsidan så att besökaren slipper söka. De flesta vet inte att man endast kan klicka på "sök-knappen" för att få upp denna funktionen.

Ser även att bilderna som läggs in på annonserna saknar alt-text. Detta bör läggas in. Exempel http://www.sellyes.se/S%C3%A4lje.../iphone_gs_vit . Alt-texten kan vara samma som titeln på sidan IPHONE 3GS VIT.

Ser även att du har H5 tag på rubrikerna över annonserna. Denna bör vara H1.
Det saknas även H-taggar på förstasidan. H1-H3 bör finns där!

Canonical tag bör finns på sidan så att sökmotorerna vet vilken sida som är korrekt. Så att det inte blir exempelvis så här.

http://www.sellyes.se/S%C3%A4ljes/Bi...rsche__turbo_x
http://www.sellyes.se/S%C3%A4ljes/Bi...4n/107/porsche
http://www.sellyes.se/Säljes/Bi...07/porsche_fel

Vilken länk är korrekt? Med taggen vet iaf sökmotorerna vilken som är rätt.

Länkar till sidan är även ett måste! Kvalitetslänkar, för att få snabbare förtroende!

Senast redigerad av Webbdo den 2011-12-03 klockan 16:36
Webbdo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
sellyes, säljes


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017