Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Allt du gör på nätet kommer att övervakas

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-11, 14:35 #21
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 486
Men på vilket sätt kan det missbrukas? Visst, jag skriver också privata saker på MSN och mail men inget jag precis skulle skämmas över om en 40-åring på FRA skulle läsa igenom.

Tror ni på allvar att FRA kommer att användas till att sätta dit piratkopierare? De svenska politikerna vet att de inte kan sätta för hårt mot piratkopiering då det sedan kommer avspegla sig i valet, till Piratpartiets favör.
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 14:53 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Problemet är allt kan missbrukas och information är makt.

Sedan att du sitter naken i din webcam och snackar skit på msn är väl kanske inte så mycket värde i men.

Men information om företag, och högre uppsatta personer kan vara värd mycket i makt.

Men Reinfeld i msn och cam sådan information skulle vara extremt mycket värd i utpressning eller även tidningar skulle betalat bra för det.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 15:52 #23
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Alan Alan är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 72
Tycker den här lagen känns onödig eftersom Sverige inte är utsatt inför något direkt terrorist hot eller liknande. Förstår inte vart dom vill komma.

Sen undrar jag om det finns något sätt att komma förbi det här? Att kryptera sin datatrafik eller något?
Alan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 16:10 #24
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Tror faktiskt inte att förslaget röstas igenom, får anta att det finns tillräckligt med vett innanför ledamöternas pannben.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 17:46 #25
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 425
Netikett Netikett är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 425
Det här handlar mer om än att bara spara på data.
Vad blir nästa steg? Kommer FRA att kunna hindra karikatyrer eller andra hemska hot mot regeringen?

Man anses väl vara oskyldig tills motsatsen bevisas? Så är inte fallet med den här lagen.
Netikett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-11, 21:30 #26
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
En klok person skrev det här (vilket jag håller med om):
För mig handlar FRA-avlyssningslagen om - inskränkning av den personliga integritetn, brevhemlighet och källskydd. Jag är inte piratpartist. Jag vet att det pågår avlyssning men jag tycker inte att det ska komma en lag som tillåter den att använda sig av spray-and-praymetoden enlig tprincipen alltid träffar man någon.

Hur rent mjölet är i påsen ska man dock komma ihåg att det är betraktaren som bestämmer.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-12, 08:22 #27
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Det är så konstigt att sånt här ens kan tas upp som förslag i dagens Sverige, jag förväntade mig mer av vår lilla demokrati. Varför ska hela tiden datatrafik särskiljas? I mina ögon kunde de lika gärna ha velat läsa min post, avlyssna alla mina samtal eller leta igenom min lägenhet varje dag då jag är på jobbet.

Går det här igenom så känns det som att framtiden kan bli mycket dyster.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 10:57 #28
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 832
Jag börjar nu tro att lagen inte kommer att röstas igenom, speciellt när en fd SÄPO chef går ut och berättar för politikerna att lagförslaget är dåligt. Det biter bättre när en sån som han säger ifrån...
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 11:28 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Tycker lagen är bra, är för ökad övervakning i de flesta fall förutsatt att det används på rätt sätt. Det är väl en självklarhet att all trafik inte kommer att analyseras i detalj utan endast då någon form av brottsmisstanke finns.

Det finns dock vissa problem som kan drabba individen. Det finns t.ex. en hel del som är Israel-kritiska i vårt land utan att för den skull ha det minsta samröre med terrorister. Sådana diskussioner kan vissa andra länder ha intresse av och där ser jag en risk att oskyldiga personer kan råka illa ut, vilket redan hänt flera gånger utan denna lag. Jag anser att staten måste bli bättre på att skydda individen i vissa fall.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-13, 11:52 #30
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Jun 13 2008, 11:28
Tycker lagen är bra, är för ökad övervakning i de flesta fall förutsatt att det används på rätt sätt. Det är väl en självklarhet att all trafik inte kommer att analyseras i detalj utan endast då någon form av brottsmisstanke finns.

Det finns dock vissa problem som kan drabba individen. Det finns t.ex. en hel del som är Israel-kritiska i vårt land utan att för den skull ha det minsta samröre med terrorister. Sådana diskussioner kan vissa andra länder ha intresse av och där ser jag en risk att oskyldiga personer kan råka illa ut, vilket redan hänt flera gånger utan denna lag. Jag anser att staten måste bli bättre på att skydda individen i vissa fall.
Självklart ska inte all trafik analyseras i detalj, det är omöjligt och det finns inga resurser för det.
Och hur vet man att ett brott håller på att begås eller begåtts? Allstå måste man analysera först och sedan så kan man misstänka och påbörja en eventuellt utredning.
- Eller kanske fungerar det även som så: att om någon blir misstänkt så kollar de igenom hans internettrafik och allt han har gjort online och kan efter det använda som bevis i domstol?


Jag förstår fortfarande inte varför denna lag är viktig!?
- ska det ge ett ökat skydd mot terrorism?
- ska det ge ett ökat skydd mot organiserad kriminell verksamhet?
- Är det meningen att förebygga brott och terrorism med hjälp utav den här lagen?
- Om ja, på vilket sätt ska de kunna förhindra saker och ting när terrorister och kriminella känner till allt detta, det är ju inte så att man skickar ett meddelande över msn till sin terrorist kompis "spränga tangenbordsbron i serverhallen kl. 16.00, ta med dig C4." h34r: :lol:
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017