Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lexbase.se lanseras!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-28, 20:52 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hur får du in högerextremism i detta? Om vänsterextrema sajter gör detsamma är det OK med andra ord?
Jag tänker inte svara på en så dum fråga.

Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Detta är väl en symtom på att folk inte känner sig trygga i Sverige längre och inte litar på att rättsväsendet och domstolar gör sitt jobb. Då får man ta saken i egna händer helt enkelt.
Öhh, har du förstått vad sajten innehåller?

Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Finns ju otaliga exempel på riktigt galna grejer. Pedofildömda personer som adopterar barn med mera med mera.
Och vad har det med ämnet eller min kommentar att göra? Förklara tack så ska jag ge dig ett svar.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-28, 22:06 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Domstolsverket, Datainspektionen och regeringskansliet är inte särskilt förtjusta i Lexbase Har svårt att se någon framtid för tjänsten men det är olyckligt att den ens kunnat lanseras.

Inte heller är jag särskilt överraskad över att Bahnhof är sajtens hem

Man undrar onekligen varifrån pengarna till projektet kommer. Med grundarens historia i åtanke så lutar jag åt att han bara är en skyltdocka, om än en osynlig sådan
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2014-01-28 klockan 22:51
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 01:33 #23
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 227
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att han tog upp högerextremism i sitt exempel berodde väl antagligen på att det är några sådana som utmärkt sig i sammanhanget.
Då borde man kanske undvika att blanda in politik i detta. När Aschberg mfl använder samma register klagar ingen. Märkligt! Låter man vissa grupper använda sig av samma databas och frossar i det överallt i media så kommer sånt här som ett brev på posten.

Tycker tvärt om att det just är vänstergrupper och deras "goda hat" som är bäst på att kartlägga meningsmotståndare och hänga ut folk.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nej, det äringet symtom på att människor känner sig mindre trygga idag än för ett år sedan, det handlar bara om ett oseriöst företag som gör allt för att tjäna pengar.
Jag känner mig mer otrygg i dag och litar inte ett skit på samhället längre. Samma gäller många av mina vänner. Vårt rättssystem verkar ibland ha fler likheter med Indien än ett så kallat civiliserat västland.
När jag var ung blev man inkallad till rektorn och socialen kom nästan och knacka på dörren om man hade en ryggtavla med AC/DC på sig. Det var tider det i dag plockar dom knivar av ungar innan dom fyllt 10.

Finns ingen efterfrågan finns det heller ingen produkt kan vara värt att tänka på så jag är nog inte ensam om att vilja kolla upp vem jag har i min närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
När det gäller extrema enstaka händelser som det du exemplifierar så är det naturligtvis myndigheternas uppgift att hantera och ingen annans. Den här webbplatsen lär knappast hjälpa till i det arbetet.
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 02:35 #24
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.
Förutsatt att pedofilen inte flyttade in efter avtjänat straff då. Då kommer han nämligen inte synas på kartan så som tjänsten är byggd i dag. Kartmarkören visar (ungefärlig) adress vid tiden för domen.

Alternativet är således att sitta och klicka upp varje "plupp" inom området du bedömer som "din närhet" och betala 59:- för var o en för att se vad de är dömda för och om de fortfarande bor på adressen. När du avverkat de där, säg 10 personerna och 590:- fattigare bara hittat en massa fortkörare, och andra "småbrott" så är du FORTFARANDE inte säker på om någon av de som INTE är markerade är dömda i en annan del av landet, eller kanske dömdes för 6 år sedan. Då är det ju bara att sätta sig och kolla upp dem, en o en á 59:-

Tjänsten hade varit betydligt bättre om den varit a) driftad av domstolsverket och således en modern variant av det system som redan finns
b) enbart visat vissa typer av brott och sorterat bort vårdnadstvister mm samt kanske färgkodade "pluppar" för olika typer av brott
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 08:29 #25
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.
Fast du är medveten om att det inte är brottsligt att vara pedofil? Att inneha barnporr och/eller begå övergrepp mot barn är så klart det.


Det som skrämmer mig med tjänsten är att det är för lätt att hämta ut domar, tidigare (och fortfarande om man går via tingsrätten) behövdes personnummer och namn. Genom att kunna söka på adress blir det lite mer övervakningssamhälle...
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 08:48 #26
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Visst måste man gå till rätt domstol för att få ut en dom? De har väl inget centralt system kan jag tänka mig. Tänkte på detta med att det är lätt att få ut namn och personnummer från tjänsten och därmed kan man ju hoppa över mellanhanden, lexbase.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 09:24 #27
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.
Du har fortfarande inte förstått hur Lexbase fungerar. Det visar var en person bodde när domen föll, inte var den bor nu. Läs artiklarna i media så inser du nog problemet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 09:39 #28
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
gusti gusti är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 137
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Visst måste man gå till rätt domstol för att få ut en dom? De har väl inget centralt system kan jag tänka mig. Tänkte på detta med att det är lätt att få ut namn och personnummer från tjänsten och därmed kan man ju hoppa över mellanhanden, lexbase.
Ja, enligt metro idag, så betalar de en viss summa pengar till varje domstol för att få ut informationen.
Samma artikel nämnde även att de inte betalat till Halmstad, så Halmstad domstol lämnar inte ut några domar.
gusti är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 10:20 #29
Hjortens avatar
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Hjorten Hjorten är inte uppkopplad
Flitig postare
Hjortens avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 415
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Visst måste man gå till rätt domstol för att få ut en dom? De har väl inget centralt system kan jag tänka mig. Tänkte på detta med att det är lätt att få ut namn och personnummer från tjänsten och därmed kan man ju hoppa över mellanhanden, lexbase.
Man behöver bara maila berörd tingsrätt (där domen föll) med namn och personnummer så kan man få den som PDF. Vill man få papperskopior kostar det någon summa pengar jag inte minns.
Hjorten är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-29, 11:37 #30
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Då borde man kanske undvika att blanda in politik i detta. När Aschberg mfl använder samma register klagar ingen. Märkligt! Låter man vissa grupper använda sig av samma databas och frossar i det överallt i media så kommer sånt här som ett brev på posten.

Tycker tvärt om att det just är vänstergrupper och deras "goda hat" som är bäst på att kartlägga meningsmotståndare och hänga ut folk.
Vet inte riktigt vad för register du talar om men det är naturligtvis en väsentlig skillnad mellan att använda domar i journalistiskt arbete och att hänga ut brottslingar på sin hemsida. Även om jag ofta är kritisk till hur Aftonbladet och Expressen (och övriga tidningar i allt högre utsträckning) arbetar så har de pressetiska regler att rätta sig efter.

Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Jag känner mig mer otrygg i dag och litar inte ett skit på samhället längre. Samma gäller många av mina vänner. Vårt rättssystem verkar ibland ha fler likheter med Indien än ett så kallat civiliserat västland.
När jag var ung blev man inkallad till rektorn och socialen kom nästan och knacka på dörren om man hade en ryggtavla med AC/DC på sig. Det var tider det i dag plockar dom knivar av ungar innan dom fyllt 10.

Finns ingen efterfrågan finns det heller ingen produkt kan vara värt att tänka på så jag är nog inte ensam om att vilja kolla upp vem jag har i min närhet.
Du och dina vänner borde nog titta lite mer på forskning och fakta än att låta er bli skrämda av skvallerpressen. Tror knappast särskilt många vill ha ett samhälle där socialen kommer hem för att man har en AC/DC-tröja på sig i skolan. Självklart man kan inte tillåta precis vad som helst bara för att det finns några människor som vill ha det...

Citat:
Ursprungligen postat av robaino Visa inlägg
Hjälper mig att ta reda på om det bor en pedofil i min närhet. Mitt barn är viktigare än en pedofils integritet.
Inte för att du kan göra detta särskilt enkelt (eller billigt) med Lexbase idag men får jag fråga vad du hade tänkt göra ifall det finns en dömd pedofil i närheten? Det är bättre att du rustar ditt barn för att klara sig bra i världen på egen hand istället för att låta skvallerpressen skrämma upp dig. Man överför då lätt sin rädsla på barnen och går man runt och är rädd för det ena med det andra så får man inget särskilt roligt liv.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017