Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


kommentarer om program som underlättar för dhtml effekter!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-29, 06:02 #1
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 78
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 78
Standard kommentarer om program som underlättar för dhtml effekter!

har fått syn på ett och annat program som underlättar för utvecklaren att ta fram dhtml effekter.

det verkar ju jävligt smidigt att använda dessa program för att få fram effekterna så man slipper koda allt för hand (fastän man mkt väl skulle kunna göra det). jag menar, varför tillverka om hjulet igen? spara tid är väl viktigast, samtidigt som man kan modifiera direkt i koden när det behövs.

är det så de flesta "front-enders" gör när de ska ta fram effekter?

- drop down menues
- tooltips
- site maps
- form validations
- andra js effekter

jag är lite ny på detta och undrar alltså hur de flesta går tillväga för att få fram lösningar. vet att många kör antingen via opensource templates eller tar fram dem via wysiwyg-program (t.ex. sothink dhtml menu).

finns det en enda anledning till att koda from scratch? tar ju jävligt lång tid om man inte gjort det förr och sparat en mall. men även då måste man göra om allt om man ska koda något helt annat.


Edit: passar även på och frågar om hur man generellt brukar göra när man kodar annat (php, html, css...). ladda hem open source-templates/använda program för att ta fram (det senare ej för php antar jag) och sedan implementera/modifierar koden? ev. använda framework? (måste förstå rätta tänket...).

Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-10-29 klockan 06:10
yellowdog101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-29, 08:19 #2
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
De flesta "front-enders" använder bibliotek såsom Jquery, Scriptaculous, Mootools, ExtJS för att underlätta skrivandet av funktioner/effekter/applikationer. Vidare använder många plugins eller färdiga produkter skrivna för dessa ramverk för många av de vanligare funktionerna. Det spelar ingen roll om du tittar på den medelmåttiga (vettigt kodade) e-handeln eller whitehouse.gov. Det är så det brukar gå till.

Visst stämmer det att det även finns en uppsjö program med inbakade script men jag vet ingen som professionellt arbetar med webben som använder ett sådant.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-29, 20:27 #3
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 78
yellowdog101 yellowdog101 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 78
är det smidigt att ta fram drop down menus som fadas in och ut med jquery?

om man använder färdiga skripter till jquery (om det är något vanligt som man vet det finns template på) är det inte samma sak som att ta fram dom med program (allwebmenus pro t.ex.) och sedan klistra in koden i ens filer?

vad är pros och cons med resp. metod?

om man t.ex. ska skapa en vanlig drop down menu, ska man använda template (jquery eller skapa själv med program) och sedan modifiera? förstår inte detta med att skriva själv kontra använda färdiga skripter. ska jag tänka "ok, nu ska jag leta efter något på nätet som jag kan klistra in". vad innebär det att man kodar from scratch egentligen? man söker ju ändå info från nätet och letar efter exempel på färdigt script och härmar.

kan någon ge ett ex på hur man tänker steg för steg för att från att få en idé (på meny, eller någon js effekt) till att den blir färdigt och implementerat?

Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-10-29 klockan 20:40
yellowdog101 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-30, 14:47 #4
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
kolla in jquery.ui vilket är biblioteket för visuella effekter, de har många demos och bra dokumentation.

Det är verkligen inte från scratch, men det egenarbete man gör är behövligt för att få ett eget/unikt utseende vilket verkligen inte är fallen med de plugins m m som kan finnas tillgängliga.

På köpet lär du dig någonting också!! win-win
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017