Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Distansavtalslagen.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-01, 22:43 #1
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Hej,

Har precis startat upp en webshop efter nästan ett år av förberedelser, har sålt lite varor och allt fortgår väl som det ska. Nu har en kund åberopat ångerrätten för en vara, han är inte nöjd och vill returnera, allt har skett inom rätt tid 14 dagar, osv. Vi har skrivit i köpvillkoren på hemsidan att för varor vars förpackning brutits, vara använts/brukats, förpackning skadats gäller ej ångerrätt. Jag är medveten om vad som står i Distansavtalslagen och vet hur luddig den är. Varan kunden köpt kostar ca 4500kr, är ingen lagervara utan specialbeställd för kunds räkning, direkt från grossist i USA, detta har kund också upplysts om i samband med beställningen då vi i dagsläget ej har något lager, utan endast beställer varor då vi får ordrar lagda i shoppen. Tilläggas kan också att vi har ett rätt brett sortiment med över 1000 produkter (precis startat), så en sådan här vara (om den mot förmodan skulle gå att returnera till grossist i USA) kommer förmodligen ligga i månader/år innan vi lyckas få iväg den till någon annan och då kommer prisfall/lagerkostnader in i bilden, detta är ju ett speciellt stort problem om varan är av speciell karaktär, dyr eller/och ovanlig.

Hur skulle ni hantera ett sådant här ärende? Jag vill ju inte försöka fly ansvaret mot kunden, men samtidigt blir man lite fundersam vad som händer om 10 kunder i rad skulle göra så här (eller 10 på ett halvår) innebär 50.000:- i kostnader för oss. Sen det som står i Distansavtalslagen om att en vara skall vara i "väsentligt oförändrat skick", om förpackningen är en del av varan och den är bruten är då varan att betrakta som i "väsentligt oförändrat skick"? Sen är det problemet med att sälja en vara och garantera att den är 100% felfri (och fabriksny) som någon öppnat och "fingrat på".

Det jag vill få fram med allt detta är nog att om kundens ånger ger mig avsevärda kostnader direkt kopplade till anskaffande av den här varan (frakter, emballage, försäkring, osv.) samt lagerkostnader, prisfall, etc. är det något man kan (vill?) debitera kunden för?

Som ni ser så är jag huvudvill hur jag ska hantera detta ärende, men även liknande ärenden i framtiden, och vad som är vettigt att skriva i köpvillkoren (och om det ens spelar någon roll i slutändan då Distansavtalslagen ändå är tvingande). Sen har vi det här med Good-will osv..
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 09:11 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag befarar att du måste ta tillbaka varan utan kostnad för kunden; som jag tolkat distansavtalslagen. Eventuellt har du rätt till ersättning för del av frakten.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 10:31 #3
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 196
När det gäller specialtillverkade varor eller beställningsvaror så har jag för mig att ångerrätten kan avtalas bort.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 12:41 #4
dunkens avatar
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
dunken dunken är inte uppkopplad
Flitig postare
dunkens avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 301
Så sant. Kunden vet ju oftast inte om du ligger på eget lager eller om du tar in det efter dom beställt det. Så det är bara att se glad ut o ta imot det du tjänar säkert på det i längden. När det gäller tröjor där dom har inverkan själv på hur produkten ska se ut så är dom så illa tvugna att köpa dom och då gäller inte lagen imot det. Gör själv tröjor där dom kan designa själv och då skulle det aldrig fungera att dom kan lämna tillbaka tröjor eftersom jag aldrig skulle kunna sälja den efter det.
dunken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-02, 15:09 #5
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
dannel77 dannel77 är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 300
Har vi som näringsidkare rätt att ta ut fraktkostnader från kund vid åberopande av ångerrätt, dvs. direkta fraktkostnader från leverantör i tex. USA (och tillbaka om varan skall sändas dit igen)?
dannel77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017