Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Domännamn med varumärken?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-23, 02:45 #1
Harre Harre är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
Harre Harre är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
Hur tycker ni att man skall göra om man i ivern "råkat" regga ett domännamn innehållande ett varumärke?
Skall man kontakta företaget och erbjuda dem domänen för 1000 kr eller skall man bara låta det vara och vänta tills de kontaktar mig allternativ kör ett tvistärende?

Känns som om det vore bättre att kontakt företaget och "erkänna" att man har gjort en tabbe..."domänen var ledig och bla bla bla....och nu vill jag inte ha den men Ni får betala mina utlägg bla bla bla..."

Eller vad säger Ni?

/Harre
Harre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-24, 21:54 #2
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
det beror så väldigt mycket på vilket domännamn (under vilken topdomän osv) det handlar om (och därmed vilket företag som det handlar om).

skillnaden mellan olika topdomäner blandar ju in hur mycket pengar du egentligen lagt ut på domänen, iomed att det varierar i kostnad för att registrera den samt göra ett ägarbyte.

låt oss säga att du skulle ha registrerat tele2.nu eller något liknande. om då tele2 inte har köpt domänen tidigare så är de antagligen inte intresserade av att ha den. om någon då köper tele2.nu och börjar tjäna pengar på den eller gör något som tele2 anser skadar deras varumärke kan de ju lätt ta upp det till tvist och ha stor chans att vinna den. varför skulle de då vilja betala 1000kr som är utgifter du påstår dig haft trots att domänregistreringens kostnad inte ens är så mycket - när de kunde ha registrerat den innan dig utan att betala någon merkostnad om de skulle varit intresserade.

vad jag menar är alltså att företaget antagligen inte vill ha domänen om det innebär merjobb/utgifter för dem. men kan ju kanske vara värt ett försök. men du ska nog inte hoppas på för mycket
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-24, 22:17 #3
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 727
Vänta tills de hör av sig. Om du tar kontakten med dem och vill ha betalt (mer än dina direkta utgifter för domänen) uppfattas det direkt som att du köpt domänen för att sälja den till rätta ägaren. Då kan de lika gärna gå via de domänansvariga (tex IIS i Sverige ) och få domänen utan att behöva ge dig något.
Men om de själv kontaktar dig kan de kanske tycka det är intressant att betala dig 1000 kr istället för att ägna tid och energi åt tvistsförfarande. Men gäller förstås att de vill ha domänen, så länge tvistsförfarande fungerar som det ska finns det ingen direkt anledning till att registrera alla domänändelser.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-24, 22:29 #4
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Originally posted by foks@Nov 24 2003, 20:17
Vänta tills de hör av sig. Om du tar kontakten med dem och vill ha betalt (mer än dina direkta utgifter för domänen) uppfattas det direkt som att du köpt domänen för att sälja den till rätta ägaren. Då kan de lika gärna gå via de domänansvariga (tex IIS i Sverige ) och få domänen utan att behöva ge dig något.
Men om de själv kontaktar dig kan de kanske tycka det är intressant att betala dig 1000 kr istället för att ägna tid och energi åt tvistsförfarande. Men gäller förstås att de vill ha domänen, så länge tvistsförfarande fungerar som det ska finns det ingen direkt anledning till att registrera alla domänändelser.
fördelen för företaget att slippa ta det genom en tvist är ju att det kostar 10000kr för dem för att det ska tas upp?

...just därför finns ju möjligheten att få ut 1000kr 'direkt' ist för att företaget skulle vara intresserad av en tvist. även om det är ett tydligt köp i ond tro eller liknande.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 00:39 #5
Harre Harre är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
Harre Harre är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 3
Nu gäller det ju .se domäner som jag och några polare "råkade" regga i vår iver när se-domänerna släpptes fria.

Vi fick då några klockrena varumärken som vi idag ångrar... Vi vill ju inte hamna i någon trist varumärkestvist. Det är därför som jag funderar på om man skall kontakta företaget och erkänna sitt "misstag" och därför föreslå att överlåta domänen till vederbörande till en kostnad som är mindre än deras tvistkostnad.

Sen tycker jag i och för sig att det är otroligt konstigt att de inte har reggat domänen tidigare eller ansökt om dem när det blev fritt... jag snackar om klockrena varumärken... dessutom konstigt att de inte har kontaktat mig men det är nog bara en tidsfråga...
Harre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 01:55 #6
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Pekay
Guest
 
Inlägg: n/a
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av foks
Vänta tills de hör av sig. Om du tar kontakten med dem och vill ha betalt (mer än dina direkta utgifter för domänen) uppfattas det direkt som att du köpt domänen för att sälja den till rätta ägaren. Då kan de lika gärna gå via de domänansvariga (tex IIS i Sverige ) och få domänen utan att behöva ge dig något.
Men om de själv kontaktar dig kan de kanske tycka det är intressant att betala dig 1000 kr istället för att ägna tid och energi åt tvistsförfarande. Men gäller förstås att de vill ha domänen, så länge tvistsförfarande fungerar som det ska finns det ingen direkt anledning till att registrera alla domänändelser.
fördelen för företaget att slippa ta det genom en tvist är ju att det kostar 10000kr för dem för att det ska tas upp?

...just därför finns ju möjligheten att få ut 1000kr 'direkt' ist för att företaget skulle vara intresserad av en tvist. även om det är ett tydligt köp i ond tro eller liknande.
Så funger det tyvärr inte. Ett företag som Tele2 skulle aldrig betala en summa på 1000 kr för att få ta över domänen. De gör hellre ATF tvist för att visa deras syn på domänpirater. Annars skulle folk börja regga alla möjliga varumärken och säga "varför inte köpa denna för 5000 kr, era advokater kostar det i timmen".
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-25, 02:12 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Pekay
Citat:
Originally posted by -marcuss@Nov 24 2003, 20:29
Citat:
Ursprungligen postat av foks
Vänta tills de hör av sig. Om du tar kontakten med dem och vill ha betalt (mer än dina direkta utgifter för domänen) uppfattas det direkt som att du köpt domänen för att sälja den till rätta ägaren. Då kan de lika gärna gå via de domänansvariga (tex IIS i Sverige ) och få domänen utan att behöva ge dig något.
Men om de själv kontaktar dig kan de kanske tycka det är intressant att betala dig 1000 kr istället för att ägna tid och energi åt tvistsförfarande. Men gäller förstås att de vill ha domänen, så länge tvistsförfarande fungerar som det ska finns det ingen direkt anledning till att registrera alla domänändelser.
fördelen för företaget att slippa ta det genom en tvist är ju att det kostar 10000kr för dem för att det ska tas upp?

...just därför finns ju möjligheten att få ut 1000kr 'direkt' ist för att företaget skulle vara intresserad av en tvist. även om det är ett tydligt köp i ond tro eller liknande.

Så funger det tyvärr inte. Ett företag som Tele2 skulle aldrig betala en summa på 1000 kr för att få ta över domänen. De gör hellre ATF tvist för att visa deras syn på domänpirater. Annars skulle folk börja regga alla möjliga varumärken och säga "varför inte köpa denna för 5000 kr, era advokater kostar det i timmen".
okej, nu blandar du ihop saker och ting. jag menade knappast att Tele2 skulle göra det.. skrev ingenting om Tele2 i samband med det där, så vänligen "lägg inte ord i mun"(!).... om du dessutom skulle läsa mitt inlägg ovan som verkligen handlar om Tele2 så skriver jag:
"om någon då köper tele2.nu och börjar tjäna pengar på den eller gör något som tele2 anser skadar deras varumärke kan de ju lätt ta upp det till tvist och ha stor chans att vinna den. varför skulle de då vilja betala 1000kr som är utgifter du påstår dig haft"
...Pekay, har sett att du även tidigare inte tolkat inläggen rätt pga att du läser för snabbt. så ett råd. innan du kommenterar något så LÄS ORDENTLIGT!

...utan menade i allmänhet för företag som inte behöver statuera exempel. andra tydliga exempel på där det inte fungerar är ju ex. Vin&Sprit som mer eller mindre -måste- försvara sitt varumärke. Tele2, Telia osv.. alla de behöver ju försvara sina varumärken och statuera exempel. men det är ju självklart eftersom det är så det är så de måste handskas med den typen av ärenden just pga sin storlek och folk som annars skulle försöka dra nytta av det, inte bara på Internet.

jag är däremot ganska säker på att en enskild firma eller ett mindre aktiebolag inte skulle ha några större problem med att betala 1000kr för att få en 'felköpt' domän istället för att dra upp det i tvist och betala 10kkr (och ev. 20kkr).

har du andra åsikter om det skulle det däremot vara intressant att se vad du har för belägg för det.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017