Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


felaktiga e-post adresser m.m

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-19, 09:35 #1
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
Hej!

Ibland händer det att man får beställningar där man ser att kunden skrivit fel, exempelvis e-post [email protected], @tela.com, [email protected] osv...

I vår webshop är dessutom telefonnummer obligatoriskt, vilket har gett en och annan beställning med tel. nr 0000000000.

Hur gör ni med sådana order? Skicka ändå så länge adressen stämmer? Tilläggas bör att man bara kan handla med kort i webshopen, för faktura måste man ringa oss.

Vore intressant att veta hur andra tänker om detta, ni som är lite större och mer erfarna, hur gör ni?
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 09:38 #2
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Har ni pengarna är det ju inte problem enligt mig.. Då hade jag skickat och möjligen kontaktat kunden om det går för att dubbelkolla...
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 10:08 #3
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 824
Har aldrig haft det problemet att dom inte vill ge telefonnumret, det är ju dessutom viktigt idag om man ska kunna skicka sms avi.

Finns det något skäl att dina kunder inte vill kopplas ihop med din verksamhet?
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 10:18 #4
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
Knappast, vi säljer Nordisk Kriminalkrönika, tror inte att någon skäms över att köpa den...

Problemet med mailadresser tror jag hör ihop med skrivfel..telefonnummer begriper jag inte, har jag adressen har jag ju ändå en kontaktuppgift och kan ju dessutom oftast få fram nummret, så varför inte skriva ut det?
Borde vi vara tydligare med att vi inte säljer vidare eller använder deras telefonnummer i andra samanhang?
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 11:54 #5
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Fredrik.an Fredrik.an är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 279
Citat:
Originally posted by CarroA@Jan 19 2009, 11:18
Knappast, vi säljer Nordisk Kriminalkrönika, tror inte att någon skäms över att köpa den...

Problemet med mailadresser tror jag hör ihop med skrivfel..telefonnummer begriper jag inte, har jag adressen har jag ju ändå en kontaktuppgift och kan ju dessutom oftast få fram nummret, så varför inte skriva ut det?
Borde vi vara tydligare med att vi inte säljer vidare eller använder deras telefonnummer i andra samanhang?
Det kan ni vara tydligare men tycker inte det borde vara ett hinder. Något ni däremot kan skriva är att ni måste ha numret för avisering.

Vi har heller inte detta problem..
Fredrik.an är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 13:35 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vi har inte heller detta problem - eftersom vi inte ber om kundens telefonnummer.

Varför vill ni ha ett telefonnummer till kunden? Ni har ju redan postadressen (för snigelbrev) och mailadressen (för e-post). Varför behöver ni då telefonnummer?

Jag har själv inga problem att lämna ut mitt telefonnummer när jag handlar. Men har man telefonskräck, eller om man inte litar på att uppgifterna kommer att hanteras korrekt av er, så tar det säkert emot att lämna ut mer info än absolut nödvändigt. Man måste alltid utgå ifrån att 99 % av befolkningen inte tickar som man själv gör. Så anpassa dig efter dina kunder istället för att ifrågasätt deras beteende. Att någon anger 000000 som telefonnummer är ett tydlig signal om att det finns människor som anser att du ber om information som du inte behöver för att expediera deras order.

Jag skulle kunna sätta min högerhand på att det finns folk som tycker att det är pinsamt att handla kriminalkrönika. Det finns folk till allt som man brukar säga.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 13:41 #7
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 416
En spontan tanke, gör ett javascript som med hjälpa av regex kollar efter @-tecknet och kollar efter en lista med kända e-postadresser (typ hotmail, telia etc) för att matcha eventuellt stavfel... Hade själv knapat ihop det om tiden hade tillåtit, vilken den tyvärr inte gör just nu :-P

Tar gärna ett exemplar om någon orkar knåpa (som tack för idén) :-)
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 13:44 #8
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
En del människor vill inte ge ut sitt telefonnummer. Vi har egentligen inget behov av det men det kan ju alltid vara bra att för att komma i kontakt med kunden. Så vill dom inte lämna nummer är det ju till deras nackdel om det skulle bli problem med deras order eller liknande.

Det enda som vi har som egentligt krav är att personnummer, namn och adress stämmer vid fakturabetalning. Stämmer inte det skickar vi inte förrän vi pratat med kunden.

Dom andra uppgifterna är mest för att underlätta för kunden själv om man behöver ta kontakt med dem.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 14:35 #9
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Jag kan förstå varför privatpersoner inte vill lämna ut sitt telefonnummer - det stavas telefonförsäljare
Hör dagligen klagomål på att folk störs på kvällstid av säljare och att många upplevs som otrevliga, pushiga etc.

Om det inte är mycket tydligt att det inte kommer att användas till försäljning så vet jag inte om jag skulle lämnat ut mitt hemnummer. Till kontoret ringer det så många att en mer inte skulle märkas så det numret skulle jag inte banga för att skriva.
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-19, 14:42 #10
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
CarroA CarroA är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 26
jo, jag kan förstå alla argument mot telefonnummer, jättebra feedback för övrigt!!

Men hur löser ni felaktiga e-postadresser, som var huvudfrågan i tråden?
(dessutom något som jag ser oftare än fejkade tel. nr)
Chansar att det är telia, hotmail osv. som avses?
De adresserna är ju betydligt viktigare än telefonnumret då bekräftelser skickas med e-post, även för att få tag i kunder om leverenser skulle vara försenade, postadressen felaktig eller liknade..
CarroA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017