Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nybörjarfråga

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-17, 14:31 #1
ofa ofa är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 1
ofa ofa är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 1
Hej,

Jag är total nybörjare på detta och undrar om någon kan hjälpa mig :blink: . Jag har installerat prestashop på mitt hotell och skall börja försöka få lite ordning. Jag kan ingenting om kodning varken i html eller php. Jag vill tex. änra disign på bakgrund osv. Hur gör man då? Går det att använda något program typ Dreamweawer eller måste alla förändringar knackas i koden? Om det är kodning som gäller, finns det någon vänlig själ som kan tipps mig om böcker eller dyligt där man kan lära sig det jag behöver kunna.

Tack på förhand.
ofa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-18, 13:28 #2
Karmans avatar
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Karman Karman är inte uppkopplad
Medlem
Karmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 210
Först och främst ska du se till att lära dig HTML. Ladda hem en gratis webbplatsmall som är byggd med semantisk HTML/CSS och försök förstå hur HTML-dokuement och CSS-dokument är uppbyggda.

När du känner att du börjar förstå den enkla mallen är det dags att försöka förstå Prestashop, en ganska enkel plattform att ändra där utseendet bygger på olika teman. Varje sida genereras av ett antal .PHP-filer som i grund och botten bygger på HTML men med inbakad PHP-kod för att ta hem dynamisk information från databasen (till exempel produktnamn och pris).

Det är alltså inget krav att kunna PHP - jag kan det inte men har arbetat en del med Prestashop. Om du vill kan du självklart använda Dreamweaver men personligen rekommenderar jag att du använder en enklare texteditor - för PC så fungerar Notepad++ bäst i mitt tycke.

Google is your friend.
Karman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017