Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CSS som gäller idag?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-06, 18:07 #31
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Originally posted by ChristianKarlsson.se@Aug 6 2008, 17:51
...Tabeller funkar mycket bättre än CSS för att få upp den första strukturen på en design, sedan funkar div fint...
Jag tycker CSS-baserade layouter fungerar finfint, oavsett om det är första strukturen eller inte. Det blir ju bara dubbeljobb att först göra layouten med tabeller och sen gå över till CSS. Dessutom lär semantiken inte bli så .. eh .. semantisk.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 20:21 #32
ChristianKarlsson.ses avatar
ChristianKarlsson.se ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 85
ChristianKarlsson.se ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad
Medlem
ChristianKarlsson.ses avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 85
Citat:
Ursprungligen postat av Syke
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianKarlsson.se
...Tabeller funkar mycket bättre än CSS för att få upp den första strukturen på en design, sedan funkar div fint...
Jag tycker CSS-baserade layouter fungerar finfint, oavsett om det är första strukturen eller inte. Det blir ju bara dubbeljobb att först göra layouten med tabeller och sen gå över till CSS. Dessutom lär semantiken inte bli så .. eh .. semantisk.
Givetvis använder du CSS med tabellerna, men float är ett helsike och andra problem gör att jag tycker det funkar bäst att göra den första, grundlägande strukturen med tabeller. Ser inget större problem med det hela. Det sägs att man inte skall använda tabeller pga att det blir segare, men strukturen rör sig ju bara om några få rader så jag tror inte att det påverkar något nämnvärt.
ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 21:31 #33
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Originally posted by ChristianKarlsson.se@Aug 6 2008, 20:21
Givetvis använder du CSS med tabellerna, men float är ett helsike och andra problem gör att jag tycker det funkar bäst att göra den första, grundlägande strukturen med tabeller. Ser inget större problem med det hela. Det sägs att man inte skall använda tabeller pga att det blir segare, men strukturen rör sig ju bara om några få rader så jag tror inte att det påverkar något nämnvärt.
Att inte använda tabeller för att det blir segare ser jag inte som något problem. Dagens renderingsmotorer i kombination med snabba datorer gör att klienterna knappast kan ha några märkbara prestandaproblem såvida det inte gäller gigantiska tabeller.

Det det handlar om i dagens läge är snarare att skriva semantiskt korrekt kod för att förenkla och förbättra för sökmotorer och andra verktyg, samt separera de olika lagrena som gör en hemsida. Tabeller bör användas till tabulerande data och andra element till vad dom nu är tänkta att användas till.

Visst kan man tycka att det är bekvämare att göra en struktur med tabeller från första början, men om man ändå kommer att göra om den till "divvar" (huga) kan man ju ändå göra det från början?

Float är inte ett helsike om man lär sig boxmodellen och visual formatting model ordentligt, då är det snarare ett nöje att arbeta med så kraftfulla verktyg
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 21:39 #34
ChristianKarlsson.ses avatar
ChristianKarlsson.se ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 85
ChristianKarlsson.se ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad
Medlem
ChristianKarlsson.ses avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 85
Citat:
Originally posted by Syke@Aug 6 2008, 21:31
Visst kan man tycka att det är bekvämare att göra en struktur med tabeller från första början, men om man ändå kommer att göra om den till divvar (huga) kan man ju ändå göra det från början?
Varför skulle man vilja göra om till divar?

Nej, vad jag menar är att man använder tabeller i strukturen. Typ header, tre spalter och en footer. Med div blir det en massa problem, med table funkar det fint.
ChristianKarlsson.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 22:07 #35
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Originally posted by ChristianKarlsson.se@Aug 6 2008, 21:39
Varför skulle man vilja göra om till divar?

Nej, vad jag menar är att man använder tabeller i strukturen. Typ header, tre spalter och en footer. Med div blir det en massa problem, med table funkar det fint.
Då är det ännu mer uppåt väggarna tokigt .. header, tre spalter och en footer går alldeles utmärkt att göra semantiskt korrekt utan tabeller.

Sen måste jag dock påpeka att det finns tillfällen (dock väldigt få) där tabeller klarar saker som inte semantiskt korrekt kod klarar av.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-06, 22:20 #36
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 477
mcfluff mcfluff är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 477
Jag har nolltollerans mot tabeller, om man inte använder det för till tabullär data.
mcfluff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 07:35 #37
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Originally posted by mcfluff@Aug 6 2008, 22:20
Jag har nolltollerans mot tabeller, om man inte använder det för till tabullär data.
Åh då kanske du kan hjälpa mig att lösa ett problem jag hade när jag kodade en sida. Om du tar en titt på följande galleri:
http://www.minnebergs.se/index.php?p...06&timegroup=1

Sidan med bilder består då bevisligen av en lista med bilder, uppdelad på flera rader. Därför skulle jag velat ha det hela i en lista, men jag blev tvungen att använda tabeller. Jag hittade inget sätt att:

På en rad med enbart liggande bilder, ha en viss höjd på raden med bilderna centrerade i mitten (vertikalt).
På en rad med enbart stående bilder, ha en viss höjd på raden med bilderna centrerade i mitten (vertikalt).
På en rad med både stående och liggande bilder, ha en konstant höjd på raden (samma höjd som de stående bilderna + lite mellan rum). Samtidigt ha de liggande bilderna centrerade i mitten (vertikalt).

Det går ju heller inte att känna av på serversidan huruvida bilderna är stående eller liggande och sedan skicka med rätt information, eftersom all CSS ligger i en separat fil (som inte genereras dynamiskt). Och javascript bör ej heller användas för att styra layouten.

Jag tror det definierar hela problemet. Kan du lösa det skulle jag bli mycket glad, annars får detta räknas till undantaget som bekräftar regeln
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 09:28 #38
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Syke
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianKarlsson.se
Givetvis använder du CSS med tabellerna, men float är ett helsike och andra problem gör att jag tycker det funkar bäst att göra den första, grundlägande strukturen med tabeller. Ser inget större problem med det hela. Det sägs att man inte skall använda tabeller pga att det blir segare, men strukturen rör sig ju bara om några få rader så jag tror inte att det påverkar något nämnvärt.

Float är inte ett helsike om man lär sig boxmodellen och visual formatting model ordentligt, då är det snarare ett nöje att arbeta med så kraftfulla verktyg
Det är det här det handlar om.... frustrationen som uppstår av folk som inte förstår hur box-modellen fungerar fullt ut, och inte "orkar" lära sig. De kör på gamla vanor för det har alltid "fungerat", jag har ärligt talat slutat bry mig om de som fortfarande så hopplöst håller sig till att göra layout med tabeller, det är till deras egen nackdel.

Ja... jag är bitter...

:P

edit: Jag satt också en gång i tiden och gjorde layout med tabeller, och tyckte det fungerade hur bra som helst, tills jag upptäckte att CSS för mig var ett mycket effektivare och bättre sätt att utveckla, men det tog ett tag innan jag insåg detta, dvs tills jag lärde mig CSS på riktigt.
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 09:31 #39
stakess avatar
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
stakes stakes är inte uppkopplad
Medlem
stakess avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 219
Citat:
Originally posted by Syke@Aug 7 2008, 07:35
Det går ju heller inte att känna av på serversidan huruvida bilderna är stående eller liggande och sedan skicka med rätt information, eftersom all CSS ligger i en separat fil (som inte genereras dynamiskt). Och javascript bör ej heller användas för att styra layouten.
Använder du PHP så kan du med hjälp av GD biblioteket räkna ut hur hög, samt bred en bild är, och därefter avgöra om den är i porträtt eller landskap.

Läs:

http://se.php.net/manual/en/function.getimagesize.php
stakes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-07, 10:20 #40
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Syke Syke är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 297
Citat:
Originally posted by stakes@Aug 7 2008, 09:31
Använder du PHP så kan du med hjälp av GD biblioteket räkna ut hur hög, samt bred en bild är, och därefter avgöra om den är i porträtt eller landskap.

Läs:

http://se.php.net/manual/en/function.getimagesize.php
Jo, att man kan kolla det med GD är jag medveten om (siten kör php). Tyvärr hjälper det inte om man på serversidan vet att bilden är ståendes eller liggandes, eftersom det enda man kan göra då är att skicka med inline-css i HTML-koden, och det vill jag inte.

Ett annat alternativ är att ha en css-fil som genereras dynamiskt beroende på vad HTML-sidan innehåller, men det har jag inte gjort på denna site (har aldrig funderat på hur det skulle gå till överhuvudtaget).

På denna site är CSS:en en separat, statisk fil och där i behöver man lösa problemet.

Men för att sluta OT:a i den här tråden mottas förslag på lösningar tacksamt i PM..

Det jag ville påvisa med problemet var att man ibland blir tvungen att använda tabeller för saker som inte är tabulär data.
Syke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017