Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att välja tjänst är svårt.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-21, 11:20 #1
Robslob Robslob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 19
Robslob Robslob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 19
hallå

jag har funderat på att beställa Sprays VDS i några veckor.
tror ni det skulle passa mig?

på servern ska jag ha 3 - 5 domäner med helt olika sidor.
2 st webaffärer några små info sidor och ett litet phpBB forum.
Det som oroar mig lite är att jag hostar filmer som är mellan 10 - 50mb (det är mina egna filmer)
just nu har jag ingen större trafik mellan 5-20gb (beroende på om jag släppt en ny film eller inte ) i månaden men att de begränsar hasstigheten
kommer folk orka lada ner filmerna då?
just nu ligger de bakom en 100mbit lina

är det någon som skulle kunna tipsa mig om någon annan tjänst som skulle kunna passa mig?
det får kosta mellan 200 - 400kr mån

fins det någon bra tjänst där jag kan hyra in mina filmer? och ha hemsidan på spray
den skulle kunna vara en lösning

jag är öppen för förslag.

/Robin
Robslob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 11:42 #2
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Ja, jag tror det passar dig - om du är intresserad av att underhålla och sköta en egen server. En VDS kräver visst underhåll, och det är rätt mycket "pyssel" innan man får att att fungera som man vill (Apache, PHP, MySQL, Statistik-script, etc). I princip är den lika jobbig att underhålla som en egen server, undantaget att du inte själv kan göra kernel-uppdateringar, som Spray måste göra åt dig (om det blir aktuellt). Spray erbjuder (väl?) kontrollpanel för deras DNS- och mail-tjänst, så du slipper köra egen DNS och mail, men allt annat verkar det som om du måste administrera själv vid kommando-prompten.

Nackdelen med just Sprays VDS:er är att supporten verkar lite "skakig". Jag misstänker att det kan bli problem att t.ex. få servern omstartad vid problem under en helg, osv. Å andra sidan tror jag inte det behöver inträffa så ofta. Mjukvaran som Spray kör "Linux-vServer" är rätt bra på att fördela server resurser på de olika VDS:erna, så det bör inte bli problem med din VDS pga andra användare på samma server. (Andra mjukvaror, som User-Mode-Linux har dessa problem, ibland.)

Med din budget tror jag att en http://webcenter.spray.se/business/vdsxxl/ borde passa. Att bandbredden är begränsad till 1Mbit/s (dvs en person som laddar 100kB/s) tror jag inte är ett stor problem om du inte har "massvis" med besökare som laddar (dina) filmer samtidigt. (Det går ju att beställa mer om du tycker att 1Mbit/s är för lite.) Använder du "bara" 10GB per månad idag, så bör det inte vara något problem.

Om du provar, berätta gärna vad du beställer, vad som är svårt vid installationen, och hur upplever hasigheten. Kan du till och med berätta vilken sajt du kör hos Spray när den är igång där vore det intressant att veta.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 12:33 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Jag kan inte se var behovet för en VDS finns. Som nicclas skriver är det rätt mycket pill för att allt ska fungera optimalt. Beställer du ett vanligt delat konto ligger ansvaret för det hos webbhotellet, istället för hos dig. Vad jag förstår behöver du endast stöd för MySQL och PHP på servern, och kan därmed inte se anledningen till det extra arbetet som krävs av en VDS.

Att sedan vara begränsad till 1mbit är en stor nackdel då fler och fler av de som besöker din sida har uppkopplingar som klarar både 2 och 8 mbit. På en icke så välbesökt webbsida märks möjligtvis inte den lägre hastigheten, men om jag skulle få för mig att ladda ner en 50mb stor film och detta tar mig 10 minuter istället för dryga 1 minut är det högst märkbart och irriterande.

För mig verkar det som om det naturliga valet för dig är ett vanligt webbhotell-konto, och inte en VDS.

Tog mig en liten titt på premium-paketet under Sprays webbhotell och undrade vad de menar med 'MySQL 4.0.18 Från 10'. Självklart klickar jag då på info-knappen. Där får jag en promotion-text om deras utmärkta support. Däremot en förklaring om vad de menar med 'Från 10' verkar vara svårare att hitta. Då samma sak finns att se vid FTP-konton får man väl anta att de pratar om antal MySQL-konton? Eller kanske de ändå menar antalet databaser? I vilket fall inte väldigt diffust.

Jag skulle rekommendera ett pålitligt webbhotell där åtminstonde en någorlunda erfaren inte behöver göra tolkningar på specifikationerna ...
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 13:02 #4
Robslob Robslob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 19
Robslob Robslob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 19
hallå

just nu använder jag wwwhotell och har gjort det i några år. jag är väldigt nöjd med dem. Men de tar extra för så många tjänster. Så jag tycker inte de är värt de pengarna för vad man får.
Just nu använder jag 150mb utrymme
15 popmail

jag känner mig väldigt begränsad på mitt webhotell
jag kan inte lägga upp alla filmer jag gjort och jag får komprimera dem mer än jag egentligen vill.
jag skulle även vilja erbjuda webmejl på en av mina domäner ca 50 konton och underdomäner.

jag har under några veckors tid startat upp en server hemma där jag testat olika versioner av linux och BDS just för att förbereda mig för en egen server. Efter många problem med kontrollpaneler och val av os har jag bestämt mig för Debian med Webmin. Om jag själv måste välja.

Jag har även kollat in några dedikerade server erbjudanden och co-location


Processor Egen server Celeron (2 Ghz) Cel 2,0 Mhz (el motsv) P4 Celeron 2 GHz
Minne Egen server 256 MB 256 RAM 256MB
Hårddisk Egen server 80 GB IDE 40 GB IDE Hdd 80GB, IDE
Trafikkapacitet 128 Kbit/s 128 Kbit/s 100Mbps, full duplex
Trafikmängd ~80 GB/mån ~80 GB/mån 30 GB trafik 80GB/månad ingår
UPS Nej Nej Nej
DNS-tjänst Ja (10 inlägg) Ja (10 inlägg) DNS-tjänst för 5st domäner ingår
Operativsystem Egen server Linux Linux Linux (Redhat)
Storlek 1U

Månadskostnad 295 kr 395 kr 398 kr/mån 368.75 kr/mån

det är gansla lika erbjudanden
DNS-tjänst innebär det max antaldomäner? är det med eller utan underdomäner?
jag har bara kollat in svenska erbjudanden med servrar plaserade i någon av stockholms serverhallar
jag är inte säker på att jag måste ha servern i sverige men att börja leta utomlands innan man vet vad man ska ha känns för jobbigt.
tycker personligen en VDS känns väldigt bra synd bara att det inte finns flera som levererar det.
Robslob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 13:11 #5
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Bahnhof är ju billiga. Postade det i en annan tråd. Denna fråga diskuteras på flera ställen här...

http://isp.bahnhof.se/lighterver/lightserver.html
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 13:23 #6
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 340
Ok, jag uppfattar det som om du är van att driva egen server och i princip väljer mellan egen server och en VDS.

Med dina "krav", cirka 20GB trafik per månad och 200MB diskutrymme så tror jag att en VDS räcker mer än väl. Det är alltså lite "overkill" med en egen server för detta.

Jag gissar att ditt exempel på egen server är från FS-Data. De har i princip samma begränsning på bandbredd som Spray erbjuder på sin större VDS. Eftersom egna servrar bl.a. där är relativt "billigt" spelar det inte så stor roll om du väljer den, eller en VDS. Den stora nackdelen med FS-data:s billiga servrar är att hårdvaran rimligen är "billig". Även om de lagar den när den går sönder kan det ta upp till fem dagar enligt avtalet. Dessutom är FS-data:s avtal bindanade på 24 månder, minst. Jag tror att Spray hådvara är tillförlitligare och att de har kort uppsägningstid om du märker att det inte passar dig.

Jag håller med dig om att det är synd att det bara är Spray som erbjuder VDS i Sverige just nu. Tittar man utomlands (Tyskland, England som trots allt har relativt liten pingtid etc.) finns det dock fler att välja på.

Tio stycken DNS-inlägg innebär att du kan använda deras DNS-server för 10 domännamn. Underdomäner administreras själv av dig, direkt i t.ex. Apache konfigureringsfil (vilken jag antar att du känner utan och innan ;-) )
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-21, 15:08 #7
Robslob Robslob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 19
Robslob Robslob är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 19
tack för alla bra svar.

Bahnhof har jag kollat in
men där är det 24 månaders bindningstid med

ska se om jag hittar någon bra vds utanför sverige
annars får det bli spray.
Robslob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017