Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur optimera SEO-arbete

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-26, 15:54 #1
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Standard Hur optimera SEO-arbete

Hej!

Tid är tyvärr en begränsad resurs.
Antag en sajt är hyfsat sökoptimerad. Hur ska man sedan disponera en mycket begränsad tid (c:a 4 timmar/vecka) för att förbättra SEO-effekten, d v s hur många procent av tiden bör man lägga på sökordsanalys, inlänkar, sociala medier, onpage (kod), onpage (text) och kanske något annat. Tacksam för råd!
Rond är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-26, 16:15 #2
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 99
Tid är väldigt begränsat, är ekonomin det också? Annars handlar det mycket om att prioritera. Det mest kritiska anser jag är att lära känna din målgrupp, hur är tanken att de bör hitta dig? Är det via modebloggar och länkar där, eller söker de via google på något speciellt ord?

Är det en webshop? Analysera dina populäraste produkter, hitta din nisch och trots att det är svårt, försök att sticka ut.

EDIT: Har du möjlighet så arbeta med interna länkar mellan dina mötesplatser! "hyfsat sökoptimerad", jag antar att vettiga URL'er är en självklarhet?
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-26, 21:53 #3
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Det gäller några mindre sajter med onlinebokning av aktiviteter typ events. URL:erna är nog Ok, vi använder rewriting för att anpassa dem för sökord. De flesta besök kommer via Googlesökningar (tror vi), sökordsanalys är en aktivitet som konkurrerar om tiden. Men vi borde känna målgrupperna bättre, tack för tipset.
Vi har interna länkar men kan det bli för mycket? Är det OK att lägga ett antal i slutet på varje sida?
Vi ha nosat på sociala medier (blogg och Facebook) men är tveksamma med tanke på all tid vi lagt där. Twitter tar kanske mindre tid och verkar rätt när det gäller events?
Rond är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-30, 19:33 #4
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Hej Rond.

Här kommer lite input, om det är nytt för dig vet jag inte, men jag ger det iaf ett försök:

Citat:
Ursprungligen postat av Rond Visa inlägg
De flesta besök kommer via Googlesökningar (tror vi)
Tror ni? Hört talas om Google Analytics?

Interna länkar: Nja, tror inte att det "kan" bli för mycket där men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Klart man inte ska länka så mycket att det ser löjligt ut för det mänskliga ögat, jag tror att lagom är bäst med vad jag har hört ska Google inte ha några restriktioner när det gäller antalet interna länkar. Det är absolut ok att lägga ett gäng länkar till viktiga sidor i slutet på varje sida. Eller högst upp, beroende på hur det ser ut och vad som blir snyggast.

Sociala medier är toppen för att marknadsföra sin sajt och ska absolut inte underskattas - men de bör inte kopplas ihop med sökmotoroptimering eftersom länkar från såväl Facebook som Twitter är "nofollow"-märkta. Länkar från bloggar har dock effekt i form av länkkraft som hjälper dina placeringar så ska du satsa på sociala medier, välj en blogg tycker jag. Se till att alla länkar har bra ankartexter - det viktigaste ordet först i ankartexten. Använd också "title" i länkarna till sajten och de interna länkarna så får du in lite extra nyckelord.

Och så reggar du förstås dina sajter i några bra länkkataloger.

Du kanske redan visste det mesta av det jag skrev nu, det vet ju inte jag. Men det är ju alltid trevligt med svar när man skriver i forum oavsett om de tillför nån värdefull info eller ej. Ha det gott!
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-30, 21:07 #5
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Kolla upp hur stor andel av besökarna som kommer via Google-sökningar. Precis som Dafe påpekar är Google Analytics ett utmärkt statistikverktyg. Där kan ni även kolla upp vilka sökord eller sökfraser som flest besökare använder för att komma till er webbplats.

Kom ihåg att det inte nödvändigtvis behöver vara de populäraste ni bör satsa på. Det kan ju vara så att ni rankar bra på sökord med liten konkurrens och förhållandevis få sökningar. Ni vill nog hellre ranka bra på sökord/fraser som många söker på, men självklart också är relevanta för er sajt.

Googles verktyg Insights for Search och Adwords Keyword Tool kan ge en fingervisning om vilka sökord och fraser som är att föredra framför andra. När ni sedan kommit fram till vilka sökord och fraser ni vill satsa på bör ni arbeta med att fixa inlänkar till sajten. Sökordet eller fraserna ska då vara länktext till dessa inlänkar.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-30, 21:27 #6
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi Visa inlägg
Kom ihåg att det inte nödvändigtvis behöver vara de populäraste ni bör satsa på. Det kan ju vara så att ni rankar bra på sökord med liten konkurrens och förhållandevis få sökningar. Ni vill nog hellre ranka bra på sökord/fraser som många söker på, men självklart också är relevanta för er sajt.
Agree. Och tänk på att även om ett sökord har stor sökvolym så är det inte säkert att det är samma sökord som till slut ger konvertering (dvs får folk att agera, i ert fall att genomföra en bokning) som är de bästa sökorden.
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-30, 21:27 #7
Dafes avatar
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Dafe Dafe är inte uppkopplad
Nykomling
Dafes avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 49
Gah, hur lät det där då? Aja, ni hajjar säkert.
Dafe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-30, 22:47 #8
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Citat:
Ursprungligen postat av Dafe Visa inlägg
Gah, hur lät det där då? Aja, ni hajjar säkert.
Det lät bra, jag hajade i alla fall
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 16:28 #9
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Rond Rond är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 14
Hej igen och tack för synpunkter!
Jag använder Google Analytics men också Webtrends. Siffrorna diffar mycket dem emellan men beträffande trafikkällor så vet vi ganska bra att ungefär 50% kommer från organisk sökning i Google.
Det är väl sant att man får försöka väga utbud och efterfrågan på sökord och dessutom ta hänsyn till vad som kan leda till resultat.
Som novis har jag dock just nu funderingar på hur stoppord hanteras vid indexering och sökning. Hanteras svenska ord, typ i, och, på, vid, med flera, som motsvarande engelska småord (a, and, as, are, …). Dessa lär ju inte indexeras och i så fall bör de väl undvikas i till exempel ankartexter?
Rond är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-01, 16:43 #10
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Du kan inte jämföra olika analysverktyg med varandra. Däremot kan du med samma analysverktyg jämföra olika sajter. Olika verktyg hanterar olika frågor olika och den gemensamma nämnaren med det är att de inte kommer berätta för dig hur de tänker.

Kanske Analytics inkluderar tredjepart företag i sökningar från google? här menas till exmeple eniro med flera.

Samma med unika besökare. när är en besökare unik eller återkommande??

***
du får ju tänka på att analytics, google webmaster tool med mera, knappast gör anspråk på att vara objektiva! om jag inte missminner mig, redovisas sökresultat från google, i analytic även med trafik från tredjepart, medan i det andra verktyget kanske som separata söktjänster, vilket det i teorin är...

Då kan samma webbplats få 80% söktrafik från Google i Analytics, medan annat verktyg säger andra, betydligt lägre siffror från Google, men som samtidigt presenterar Eniro med flera separat.

***
Godtycklig rättvisa!? Ja!! :-)
Därför kan du inte jämföra verktyg med varandra. men olika sajter kan du jämföra i samma verktyg.

du ska ta resultatet från alla goggle -relaterade tjänster med en STOR skopa salt!! Dom gör inte anspråk på att vara objektiva. Tvärt om. Google är ett affärsdrivande företag som presenterar resultat för dig som ligger i deras intresse. Absolut inte i ditt intresse. Dom skiter i dig!

gäller även webmaster tool, med inlänkar med mera. goggle väljer visa det dom vill du ska se. Inte det du vill se...

***
Effektiv SEO fungerar utan verktyg från Google.
Kan vara bra att känna till...
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
google, seo


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017