Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Allt svenskt hos PayPal

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-13, 10:43 #1
Infostar Infostar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 46
Infostar Infostar är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 46
Kan det fungera: svenska ebutik säljer till svenska kunder på svenska krona. Merchant account kan vara i USD. Alla korrespondens från PayPal (om det finns några) helst i svenska? Tack för svar.
Infostar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-12, 00:56 #2
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Mig veterligen har inte Paypal SEK som valuta.

Okej att Paypal är billigt, men det finns flera nackdelar:

* Du blir känslig över valutaförändringar.

* Du åker på växlingsavgifter när du får pengar från Paypal i USD och vill ha in det på ett svenskt konto.

* Skatteverket vill ha in momsen i svenska pengar, oavsett vilken valuta du har sålt i. Det innebär att om du har sålt en vara för SEK100 så vill Skatteverket att du redovisar det som moms SEK20, sen skall du uppge i kvittot hur mycket du debiterade i USD och vilken valutakurs det var den dagen. T.ex säger vi att officiella valutakursen var 7.27, med andra ord $11. När du väl har pengarna så har du råkat ut för valutaförluster, och det är en sämre valutakurs (t.ex 6.85). Då har vi i princip tappat fem kronor. Nu har jag inte räknat med inlösenavgiften hos Paypal samt bankens eventuella avgifter för valutabyte när du tar "hem" pengarna.

Paypal är en plats som delar folk i två läger, antingen har man aldrig haft problem, eller så har man haft problem.
Personligen har vi ej haft problem, har gjort ca 4 köp på vardera ca SEK500 utan några som helst problem. Däremot vet jag många andra som har haft problem, och det har framförallt varit i samband med de "subscription"-varianter som de erbjuder, där de drar en viss avgift varje månad för en tjänst. Men även vid vanliga köp.
Paypal är, enligt vad jag har läst mig till, inte under kontroll av finansmyndigheter i USA som t.ex banker och finansföretag är. Därför har man ingen direkt insyn i deras verksamhet. Kundsupporten är omtalat dålig, och de flesta har ej behövt kontakta kundsupporten förrän den dagen något går fel... Och det är då alla historier brukar dyka upp på nätet om hur dåligt det är

Men som sagt, Paypal delar folk i två läger...
Vissa är allergiska...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 16:06 #3
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
icehole icehole är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 411
www. paypalsucks .com (läskiga historier i forumet) (OBS inte min sida)

Jag hade en fråga en gång och ringde deras support. Visst fan hade de outsourcat skiten till Indien. Fattade fan knappt vad de sa, och då har jag ändå bott i USA och är hyffsat flytande i språket.
icehole är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-02-13, 17:02 #4
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Använd inte paypal.
Jag har förlorat mycket pengar (20k+) som jag aldrig kommer att få se röken av, tvärtom blir man betalningsskyldig när man tar imot pengar av nån skurk.

När de sedan felaktigen skickar krav på att man skall "komplettera" sin identitet via fax för att man fört in <massa pengar> in i europa som de skall ha till skatteverket rann bägaren över för min del :-).

Även jag har ringt deras support, och det var rätt hopplöst. Telefonkö, idiot som inte förstår vad man säger, telefonkö, bortkopplad, ring upp igen osv osv. Alla email man får tillbaka från paypal är standardsvar, ibland kan man få "känslan" av att ett email är skrivit av en riktig person, men det är det troligen inte.

Akta er för paypal. Använd något svenskt alternativ eller kör på kreditkort istället, det känns seriösare.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017