Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


"Bredband" via 3G

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-19, 23:36 #1
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 774
Någon som anväder 3G för att koppla upp den bärbara datorn och kan ge lite synpunkter på hur bra det fungerar?
Nu börjar det ju vara ganska överkomliga priser, med fri trafik.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 01:35 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Citat:
Originally posted by vco-systems@Nov 20 2005, 00:36
Någon som anväder 3G för att koppla upp den bärbara datorn och kan ge lite synpunkter på hur bra det fungerar?
Nu börjar det ju vara ganska överkomliga priser, med fri trafik.
Japp... Lite för sakta för att kallas bredband, men snabbare än modem iaf
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 04:44 #3
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Vårt ena kontor kör Tre:s data card med fri trafik.

Vi har bara varit live i någon vecka än men det verkar lovande. Ibland toppar man 40kb/s men normalt ligger man på 10-20kb/s. Det som är lite dåligt är att kortet är lite "slöstartat" så att när man inte gjort något på ett tag tar det en liten stund att kicka igång igen.

Jag kan tyvärr inte ge någon feedback på hur det fungerar om man vill ha mobilt Internet dock eftersom vi kör det helt stationärt som ett alternativ till Telia.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 06:59 #4
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Jag använder Telias 3G kort då och då i Sverige och är nöjd med hastigheten. Brukar ligga på ca 200-250 kb/s och toppar vid max-hastigheten 378 kb/s ibland. Det märks att hastigheten är klart bättre än modem. Står man stilla på ett ställe med bra täckning så är stabiliteten bra, kör man bil/tåg däremot får man räkna med diverse avbrott då och då.

Jag har under min semester i sommras använt EDGE under 2 veckor i utlandet och blev mycket överraskad av de höga hastigheterna. EDGE är en utveckling av GSM-nätet som lyckas klämma ut drygt 200 kb/s och mina överföringar brukade ligga där nånstans när jag testade. I Sverige är det bara Telia som byggt ut sitt nät med EDGE och än så länge är täckningen ganska bristfällig men Telia har som mål att bygga ut GSM/EDGE KRAFTIGT i sverige de närmaste åren. Därför är valet av operatör ganska självklart för mig även om det kostar lite mer.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 12:34 #5
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 501
Det är lite förvirrande att vissa pratar om KiloByte och andra verkar pratar om Kilobit. Ser ju ut som om Telia är flera gånger snabbare än de övriga operatörerna.

Edit: 3G (WCDMA) har möjligheten att toppa på 384 kbps (ca 48KB/s) och detta gäller oavsett vilken operatör man kör. EDGE klarar av en maximal överföring på 236.8 kbps (ca 29KB/s) och precis som robertsson säger så är Telia den enda operatören som har stöd för EDGE idag.

En sak att se upp med som jag märkt med Tre är att de verkar blockera möjligheten för dataöverföring via deras 3G-nät om det skulle vara för belastat och därför tvingas man gå över till GSM.

Eftersom Tre Fri Data endast gäller över deras 3G-nät och inte genom Vodafones GSM så kan det bli en dyr faktura som dyker upp ifrån Tre. 3G-masterna "andas" också om de blir överbelastad, vilket innebär att man blir överflytad till GSM automatiskt. Detta är ett stort problem och jag vet inte om fler än Tre kör med detta.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-20, 16:24 #6
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Håller med FredrikMH. Det är helt orelevant hur många bitar per sekund som överförs. T.ex. har ethernet nästan ingen overhead medans WLAN har en overhead på ca. 50%.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017