Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Riktlinjer för APIs?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-24, 16:45 #1
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Skulle vilja lära mig hur man bygger APIs, men vet inte riktigt hur man gör med användarrättigheter och hur man ska presentera datan.
Någon som vet om det finns några riktlinjer att följa eller om det finns några bra guider ute på nätet?
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-24, 18:22 #2
teamwebs avatar
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 100
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem
teamwebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 100
Hej Santos,
ett API för mig är ett gränsnitt mot vilket jag kan programmera. Ganska ofta ett gäng klasser som har bra metoder i sig, alt funktioner om det inte är klasser.
Du kan komma åt dessa metoder och ibland (inte alltid) ska data presenteras.

Jag kanske missförstår dig totalt men om man är ny så ska man nog inte satsa på att bygga API's till andra programmerare. Det brukar vara dom programmerare som är vassast som bygger dessa skal (API) åt andra programmerare.
teamweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-24, 18:46 #3
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Kika på denna presentation som är skriven av Joshua Bloch som är Principal Software Engineer på Google.

edit:
Sökte lite och hittade detta tråd om Java API Design Guidelines, men du kan säkert ha nytta av mycket där med.
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-24, 21:00 #4
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Citat:
Originally posted by teamweb@Mar 24 2007, 19:22
Hej Santos,
ett API för mig är ett gränsnitt mot vilket jag kan programmera. Ganska ofta ett gäng klasser som har bra metoder i sig, alt funktioner om det inte är klasser.
Du kan komma åt dessa metoder och ibland (inte alltid) ska data presenteras.

Jag kanske missförstår dig totalt men om man är ny så ska man nog inte satsa på att bygga API's till andra programmerare. Det brukar vara dom programmerare som är vassast som bygger dessa skal (API) åt andra programmerare.
Det är nog så att jag borde läsa på lite mer innan jag försöker mig på att göra några APIs.
Men vad är egentligen ett API? Det jag har fått för mig att ett API är, är att det är någon dynamisk xml-fil med data från en databas som kan hämtas från någon annan webbplats, som t.ex anpassningsbara startsidor som Netvibes. Är det så enkelt, eller APIs mycket mer än en xml-fil?
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 00:10 #5
wedges avatar
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
wedge wedge är inte uppkopplad
Medlem
wedges avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 180
API = Application Programming Interface.
Visst kan man skyffla data i XML-filer och kalla det för API, men termen "API" innebär mycket mer än så.
wedge är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-25, 20:58 #6
teamwebs avatar
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 100
teamweb teamweb är inte uppkopplad
Medlem
teamwebs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 100
Ett API innebär att det blir lite lättare att programmera en viss sak. Någon har tänkt till innan och skapat saker du kan behöva.

Exempel: Du ska göra ett spel, antingen skriver du alla 3d rutiner själv eller så använder du någon färdig modell (API).

Har du aldrig programmerat innan så ska du nog inte börja med att göra verktygssatser (API) åt andra programmerare.

Jag förknippar API mer med programvaruutveckling än med webbutveckling. Däremot finns det massor av API:er tillgängliga för webben också. Ta en kik på några guider i C, försök programmera lite och skapa en exe. Det kan nog vara en bra start. Vill du börja programmera webb kan du starta med Php tycker jag.
teamweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 17:07 #7
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Citat:
Originally posted by teamweb@Mar 25 2007, 20:58
Ett API innebär att det blir lite lättare att programmera en viss sak. Någon har tänkt till innan och skapat saker du kan behöva.

Exempel: Du ska göra ett spel, antingen skriver du alla 3d rutiner själv eller så använder du någon färdig modell (API).

Har du aldrig programmerat innan så ska du nog inte börja med att göra verktygssatser (API) åt andra programmerare.

Jag förknippar API mer med programvaruutveckling än med webbutveckling. Däremot finns det massor av API:er tillgängliga för webben också. Ta en kik på några guider i C, försök programmera lite och skapa en exe. Det kan nog vara en bra start. Vill du börja programmera webb kan du starta med Php tycker jag.
Känns som jag är helt ute och cyklar. APIs är alltså inte bara ett sätt att koppla ihop olika webbtjänster och dela med sig av data?
Kan PHP och massa annat som har med webbutveckling att göra, och jag ser ingen anledning att börja med C då jag bara kommer hålla på med hemsidor.

Det jag vill är att låta andra hemsidor ta del av den data som finns lagrad på min webbplats. Har sett att Google, och andra sidor med olika webbtjänster, gör det genom något som de kallar APIs. Finns det några allmänna regler för hur sånna APIs ska göras?
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 19:41 #8
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 484
Jag tycker att man blandar ihop begreppen API och Web Service allt för ofta. API är som ni säger - Application Programming Interface. Och förklaring på detta har vi redan fått. Web Service är det du syftar på, Santos. En applikation som delar med sig av presentabel data.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 20:10 #9
Santoss avatar
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Santos Santos är inte uppkopplad
Medlem
Santoss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 183
Citat:
Originally posted by HenSod@Mar 26 2007, 19:41
Jag tycker att man blandar ihop begreppen API och Web Service allt för ofta. API är som ni säger - Application Programming Interface. Och förklaring på detta har vi redan fått. Web Service är det du syftar på, Santos. En applikation som delar med sig av presentabel data.
Sökte lite och Web Service var det jag menade. Hittade en massa info, till och med en tutorial på W3Schools.
Tack för hjälpen!
Santos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017