Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Satellitsidor, tips och no, no´s efterfrågas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-17, 23:01 #1
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Jag har en webbshop och säljer stort av en viss produkt. Men kärt barn har många namn och är man i köpartagen på något liknande kan hända att man söker på tre, fyra olika ord som egentligen alla betyder "samma" sak.

Jag har reggat en hel del domäner i syftet att lägga upp helt klart informativa och matnyttiga sidor i ämnet. Alltså inte bara en länk och hänvisning till min webbshop. Men syftet är naturligtvis att driva trafik dit ändå samt skapa lite goodwill genom att erbjuda intressant information i ämnet.

Är det idé att lägga upp samma information på ex. domän1.se domän1.com domän1.nu domän1.biz och så vidare? Eller bör jag endast göra det på en av dem och på övriga peka direkt till denna informationssida?

I så fall ska jag även peka domän2.se domän2.com domän2.nu domän2.biz till denna enda satellitsida med information på också? Eller ska varje satellitsida innehålla samma information, med endast fåtal nyckelord som skiljer sig åt mellan domän1, domän2, domän 3 osv?

Har läst och sökt lite om satellitsidor men tycker inte jag har det helt klart för mig ändå med hur man bör göra och framförallt hur man INTE bör göra för att inte stöta sig med sökmotorerna.

Tacksam för lite input!
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 01:05 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Google kommer att ignorera alla sidor som är identiska med en sida som redan finns indexerad i googles system, så alla sådana sidor kommer inte att hittas alls när någon söker på dem.

Samma sak händer med domäner som enbart är pekare till en annan sida, de kommer helt att ignoreras.

Enda anledningen (som jag ser det) att ha aliasdomäner som enbart pekar till en annan sida är om besökarna gör en direktslagning på domännamnet och att de då omdirigeras till din webbsida med unikt innehåll.

Att massregistrera domäner för att peka dem till en annan sida kostar ofta mer än det smakar. Dock kommer jag givetvis att få starkt mothugg här på WN av alla som säljer domännamn givetvis, men de pratar ju i egen sak.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-18, 11:54 #3
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 243
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 243
Satsa på kvalitet och relevans. Relevansbiten är ju klar för din del. Vad gäller kvalitet gör varje sida unik, i detta fall alltså unika artiklar som självklart kan handla om samma sak.

Länka sedan vidare till din butik på ett snyggt och för besökaren givande sätt. För extra effekt kanske också sprida dina satellitsajter på olika webbhotell för att få en spridning på c-blocken.
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 06:43 #4
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 336
Om du lägger upp unikt och bra innehåll på alla dina domäner så kommer du inte att stöta dig med någon sökmotor. Men ditt problem kommer förmodligen vara att få ingående länkar till alla domäner. Får du inga länkar så kommer sökmotorerna att ignorera dina sidor.
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 16:33 #5
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tomas J Tomas J är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 44
Tack för svar!
Då kanske det är rätt att satsa på bra och unikt innehåll på ex: domän1.com och domän2.com och vara nöjd med det. Övriga domäner kan jag kanske behålla men utan innehåll, mest för att hindra att någon annan får för sig att göra "samma sak".

Inlänkar är alltså något att sikta på också, får se hur det kommer att gå - ska nog inte vara omöjligt, särskilt som sidan inte blir allt för kommersiell utan snarare ganska objektiv dock med en eller ett par relevanta länkar till min riktiga sajt/webshopp.
Tomas J är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017