Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


SPAM

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-09-14, 15:37 #21
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Niklas, är det tillåtet att bifoga avsändare ip i brevet? har för mig att det inte var så ok.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-14, 15:45 #22
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Vet inte om det är tillåtet men det minimerar spamet till annonsörerna.
Är det så att det inte är tillåtet så är det ju bara att plocka bort.

Någon som vet vad lagen säger om att bifoga avsändarens ip?
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-14, 15:48 #23
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 2 103
Citat:
Originally posted by grr@Sep 14 2004, 15:34
Jag har kollat din sida nu. det du skulle göra först är att låsa ämnes fältet till READONLY så att ämnet alltid är kvar plus att du skickar med avsändarens ip. Jag har gjort så på loppis.
..och inte ha en massa hidden-fält med mottagar id i (väldigt lätt att göra en snurra för att skicka mail till alla dina användare)

Finns 2 sätt att snickra till detta som jag själv använder mig av:

* Kör inga "interna" user id's synliga utåt på webben. Jag har dubbla ID's för alla userid (eller annat data som jag inte vill göra så lätt att screen-scrape'a), där det ena ID är publikt och är en hashkod (MD5) och det andra är internt som används i mina SQL satser. Fördelen med att ha ett hash'at userid är att det inte finns någon logisk nummerföljd, således kan man inte lista ut vilka ID's dina användare har.

* Lägg med ytterligare ett hidden-fält med en hashkod (MD5 odyl) där du har hashat fram tex userid +annonsid + ett "salt" dvs ett ord som bara du vet om. Om inte hashkoden i hiddenfältet stämmer med dina uträkningar så är det någon som försöker "fejka" fram en submit utan att först ha läst den på din sida (dvs fått MD5'an genererad)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-16, 15:40 #24
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Om den här personen eller företaget vill göra reklam, så förutsätter jag att det lämnas en adress eller något likande i reklamen, så att mottagarna kan ta kontakt.

Skulle det då inte gå att blockera meddelanden som innehåller denna kontaktinformation?
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-17, 21:38 #25
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
Citat:
Originally posted by Kristofer@Sep 14 2004, 12:57
Varför inte förbjuda att folk reggar sig med gratisadresser som hotmail, mail.com, yahoo etc etc...

På så sätt blir allting mer seriöst och det är inte lika lätt att gömma sig.

E-mail verification är också bra i samband med registrering givetvis...
Exakt, bra idé, som exempelvis Tradera har gjort med stor framgång.
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-25, 11:22 #26
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 061
Citat:
Originally posted by Davve@Sep 14 2004, 15:37
Niklas, är det tillåtet att bifoga avsändare ip i brevet? har för mig att det inte var så ok.
Om du upplyser att ip-numret kommer att exponeras för mottagaren, så är det inga problem. Då kan den som vill svara på en annons välja att svara eller inte.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-26, 04:52 #27
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Som jag förstår så behöver man inte var inloggad överhuvudtaget för att kunna svara på en annons. Man skriver in sin e-post och ett meddelande till försäljaren av en bok, och sedan är det klart? Detta gör det möjligt att göra ett script som går igenom varje annons och svarar med ett mail till varje. En extra säkerhet som hindrar detta är att visa en bild med slumpade bokstäver, och kräva att man skriver in dessa. För att även slippa människor som manuellt skriver reklamutskick (som du verkar ha problem med), kan du göra följande, men det kommer nog att göra att många av besökarna upplever det som krångligt att svara på en annons:

När man har skrivit sin e-post och sitt meddelande och klickat på "Skicka mitt mail", så sparar du allt i en databas, tillsammans med en slumpad "aktiveringskod". Skicka sen ett mail till uppgiven e-postadress med information om att detta meddelande kommer att skickas som svar på annonsen, så fort man bekräftat sin e-postadress genom att följa en viss länk. Länken som man ska följa bör gå till en sida där aktiveringskoden jämförs med den som sparats i databasen. Matchar dessa så skickas ett meddelande till försäljaren. I annat fall kommer försäljaren aldrig att nås av meddelandet.

På detta sätt kommer ingen att kunna ange felaktig e-postadress. Då har du större möjligheter att spärra e-postadresser som skickar ut reklam, samt att kontakta personen i fråga.

Edit: Felaktigt inskrivna e-postadresser samt falska sådana kommer naturligtvis inte att nås av detta bekräftningsmail, och därför kan man efter någon dag radera samtliga meddelanden som inte blivit aktiverade.
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-09-26, 23:40 #28
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Fundera också på att sätta en gräns så att man inte kan svara på mer än kanske 5 annonser per timme från
samma ip. Det borde iaf få ner antalet väsentligt.

Polisanmäl avsändaren - d v s företaget som gör reklam. Jag är lite osäker på om detta verkligen är olagligt, men det bör ju polisen kunna svara på.

/Jonny
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017