Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilket webshopsystem föredrar du?

Visa resultat för omröstning: Vilket webshopsystem föredrar du om du får välja fritt?
osCommerce 1 4.00%
NopCommerce 0 0%
Prestashop 6 24.00%
Magento 6 24.00%
OpenCart 2 8.00%
Woo Commerce (Addin till Wordpress) 1 4.00%
Joomla 1 4.00%
DotNetNuke 0 0%
Egenutvecklat system (Specificera gärna) 7 28.00%
Annat system (Specificera gärna) 1 4.00%
Antal röster: 25. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-12-13, 21:46 #11
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av johannesl Visa inlägg
Tictail verkar växa med stormsteg.
Någon som vet hur de jämför sig med ovanstående shoppar som man hostar själv?
https://tictail.com/
De flesta av shopparna i listan är FOSS, free open source software. Alla andra (tror jag?) är OSS, open source software. Det innebär att du kan modifiera koden precis som du vill. Främst i fallet med förstnämnda innebär det också att det finns mängder av tillgängliga, och ofta gratis, plugins färdiga för att modifiera funktionerna. Använder du en hostad, och i de flesta fall även för stängd, mjukvara så är du låst till exakt vad leverantören erbjuder. Du kan inte förändra någonting alls förutom det de tillåter från start. I vissa tider och i vissa fall är det inte så farligt alls. Men när leverantören har höga ledtider, inte lyssnar på sina kunder, du har väldigt specifika önskemål etc etc så är du fast i en lösning du inte kan göra ditt bästa resultat i.

Notera att detta också är lika sant för mjukvara med sluten källkod som du hostar själv. Bara tillgängligheten av konsulter och färdigutvecklad påbyggnad är skillnaden om du använder OSS som ej är gratis.

Rent affärsmässigt skulle jag säga att allt annat än FOSS är destruktivt när det finns bra alternativ. Det är många med en konservativ syn på affärsmodellerna bakom mjukvaru-utveckling som fortfarande envisas med stängd mjukvara, och på vissa marknader finns inte så många kvalitativa konkurrenter.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-13, 22:56 #12
Nandor78 Nandor78 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 38
Nandor78 Nandor78 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 38
Standard Textalk

Tveklöst Textalk.
Har jobbat med mängder av e-handlare och efter många år så startade jag för en ebutik själv för ett halvår sedan. Valet blev enkelt och föll på Textalk.
Anledningar:
Enkelt system som går att göra mycket i utan kodkunskaper.
Många färdiga kopplingar och smarta lösningar.
Seriöst och trevligt företag med bra support.
Mycket prisvärt.

Sedan om man ställer till något eller det blir något fel så behöver man inte lägga timme efter timme på att felsöka och åtgärda, man skickar ett mail till support som fixar det på nolltid. Det är värt varenda krona.
Nandor78 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-12-14, 11:25 #13
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Fast jag tror du har samma problem med textalk som med tictail som Clarance säger. När det gäller support så har du fler och fler webbhotell och leverantörer som börjar erbjuda kompletta lösningar inkl. support med FOSS eller OSS på shared hosting eller vps så man slipper ångra sig den dag man inte kan göra vad man vill längre. Vad händer med din webbshopp om tex. Textalk går i konkurs, kan du exportera butiken till OSS då?
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-10, 18:50 #14
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 576
Ingen som kan dela med sig om sina erfarenheter med woocommerce? Vi skall byta till woo inom någon månad och hittills kan jag inte hitta ett enda minus. Har kört webbshop på oscommerce, starweb och egenutvecklad och som sagt verkar woocommerce ruskigt bra.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-02-11, 11:14 #15
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaky Visa inlägg
Ingen som kan dela med sig om sina erfarenheter med woocommerce? Vi skall byta till woo inom någon månad och hittills kan jag inte hitta ett enda minus. Har kört webbshop på oscommerce, starweb och egenutvecklad och som sagt verkar woocommerce ruskigt bra.
Jag tycker WooCommerce fungerar väldigt bra. Gillar man hur Wordpress är uppbyggt samt att jobba mycket med templates och actions/hooks så är WooCommerce definitivt något att kolla på.
WooCommerce är trevligt att jobba i som utvecklare och administrationsgränssnittet tycker jag är väldigt bra. Följer ungefär samma enkelhet som Wordpress i övrigt även om det är väldigt mycket mycket inställningar så är det varken speciellt rörigt eller svårt att hitta.
Men eftersom det är Wordpress i grunden dras man ju såklart också med de begränsningar som finns i Wordpress. För en mindre webbshop tycker jag WooCommerce fungerar ypperligt, men för stora webbshoppar med många produkter och många besökare kan det bli problem med prestandan.
För att skala upp WP med bra prestanda brukar man normalt sett använda page cache som cachar den färdiggenererade HTML:en, men när det gäller just webbshopar blir det problem eftersom man måste hålla reda på inloggningar för besökare samt produkter i varukorgen. Jag har labbat lite med lösningar för detta, men inget som jag har testat skarpt ännu.

För en mindre webbshop tycker jag att WooCommerce är ett mycket bra val i de flesta fall, men om man ska ha en webbshopp med flera tusen produkter eller väldigt mycket besökare bör man nog kolla på Magento i dagsläget.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
shop, system, web, webshopsystem


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017