Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP eller ASP.NET

Visa resultat för omröstning: PHP eller ASP.NET
PHP 92 73.02%
ASP.NET 36 28.57%
Annat, nämligen... 15 11.90%
Flervalsomröstning. Antal röster: 126. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-31, 02:32 #61
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Dagens kommentar

Conny, jag har kikat lite på din "CV" på http://www.verimentor.se/medarbetare...006-02-12).htm och jag ser tyvärr inga spår av öppna teknologier, UNIX system eller ens ett standardiserad versionshanteringsystem. Bara en salig blandning av Visual Basic, Visual Source Safe, MS Office och FrontPage.

Jag fösöker såklart inte trycka ner någon utan håller mig enbart till fakta, själv kommer jag från Windows och .NET världen och jobbar nu exklusivt med *NIX system samt öppna standarder med säkerhetsinriktning. Jag har under mina många år som systemutvecklare hört många (inkl. mig själv länge sedan) tala varmt om .NET och om hur bra det var och inget annat var bättre - tills jag faktiskt tog steget och lärde mig *NIX, PHP, Python etc.. Det är lätt att stirra sig blind på en viss sak såsom att .NET är snabbare än PHP och inte se helheten och utifrån det påstå att det ena är bättre än det andra. Jag tycker att alla system är bra så länge de är professionellt utvecklade och möter kravspecifikationen och säkerhetskraven.

Jag har många kompetenser som jag utelämnat, av flera skäl. Dels är min CV full av förkortningar och jag måste begränsa vad jag redovisar för potentiella kunder/arbetsgivare, det går inte att redovisa allt. Jag har exempelvis helt utelämnat mina många år som utvecklare i PC/MS-DOS-miljö.

Bygge ett rapporteringssytem för skogsavverkning åt Stora. Samt i samband med det så minns jag att vi byggde någon typ av UNIX-lösning i Santa Cruz Unix för att skcika filerna någonstans som jag inte minns.

Jag jobbade med ANSI C för att bygga ett transportlager till en MOBITEX-lösning. Syftet var att ett Sälj- och servicesystem skulle användas i Bell Soths mobilnät i Amerikanska södern. med replikering av transaktionspaket som skulle distribueras över MOBITEX. Bell South installerade MOBITEX i sitt nät så sent som i början på 90-talet.

Inte har jag heller tagit med att jag skrivit en terminalemulator för DNIX-operativsystem för många år sedan.

Likväl har jag inget intresse att skriva så mycket om att jag skrivit program i ADA i en Digital Equipment VAX.

Jag har även byggt ett styrprogram för en raketmotor i Pascal, C och en specialvariant av BASIC, i ett realtidsoperativ som jag inte minns namnet på. Jag minns inte namnet på tillverkaren av utvecklingsverktygen men det var INTE Microsoft.

Attans vad mycket man kommer på när man tänker tilbaks, jag har ju även programmerat i Mac-miljö med en ANSI C-kopilator för många år sedan.

IBM Cobol var väl över 20 år sedan jag testade och sen körde jag några rader COBOL i Mocrofokus utvecklingsmiljl i DOS.

Har även satt upp en komplett utvecklingsmiljö av GNU Compiler Collection både på min Windows Vista-burk och på burken med Ubuntu 9.3.

Kör även databasen MySQL, Paralellt med Microsofts SQL-Server och tidigare körde jag mycket med Sybase SQL-Anywhere. Men jag har även kört databsen från Oracle under ett antal år. Visst ja, höll på att glömma att jag även körde SQL-Base när jag använde Gubtas SQL-Windows/Centura som utvecklingsmiljö.

Som jag tidigare redovisat här i tåden så har jag skrivit nåhgra enklare program i PHP4 respektive PHP5 men det var för ett par webblösningar och inget jag fastnade för, tyckte språket kändes gammalmodigt och var att gå tillbaks till gammal otypat/svagt typad, okompilerad kodning (i likhet med Microsofts traditionella ASP), vilket är något jag lämnat bakom mig.

På Universitetet körde jag Debian och vi hade Subversionsom versionshanteringsverktyg både i Debian-miljön och i Microsoft Windows-miljön. Vi körde många olika verktyg och testade verktyg med både proprietära och andra licensmodeller.

I jobb så använder jag ofta blandade licensmodeller eftersom det inte går att låsa in sig med att bara använda en sorts licensmodell, vilken många mindre erfarna utvecklare tror. Jag kan absolut inte välja system utifrån kriterier vilken licensmodell som används, det är ju helt befängt.

Samma sak med protokoll, jag använder de protokoll som passar den specifika tillämpning elelr det uppdrag jag jobbar med och det kan vara både standardiserade eller skräddarsydda protokoll.

Jag vill även avliva en myt om att alla standarder är "gratis" eller att de är bättre än att använda skräddarsydda varianter. Standarder är ofta grova kompromisser som inte funkar att använda när man bygger skräddarsydda system eftersom kundernas behov ofta ligger långt före standardernas utveckling.

Standarder kommer ofta många år efter att den tekniska utvecklingen kommit fram till en defactostandard på matrknaden.

Jag måste välja inriktning för att kunna fokusera och bli tydlig mot marknaden. Jag tycker min CV är alldeles för spretig ändå, jag har ju hunnit pyssla med en himla massa olika saker under årens lopp. Kunder vill ha tydlighet och smal kompetens. Annars blir de förvirrade.

Jag har även använt fler utvecklingsverktyg och databser som xBASE (Clipper, dBase, FoxPro, Visual Objects)...

Så skygglappar vet jag inte om jag kan hålla med om att jag har, men du verkar inte riktigt kunna lyfta blicken från att allt måste vara av en speciell licensmodell, jag är öppen för det mesta om det fyller sin funktion och ger bra kvalitet i utvecklingsarbetet, och då måste man välja bort det som innebär lägre kvalitet elelr onödiga risker.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-31 klockan 03:20
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 03:50 #62
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Vem har pratat om Microsoft? Inte är det jag i alla fall, jag resonerar kring sakliga argument för "Hård typning" och "kompilering" v.s. "Lös typning" och "interpreterande" utvecklingsmiljöer.

Det finns många levreantörer som tillhandahåller "hård typning" och "Kompilatorer". Microsoft tillhandahåller både hård och lös typning samt kompilatorer och interpretatorer. jag har i denna diskussion intealls snackat om Microsoft annat än i förbigående såsom jag även gjort om Sun Microsystems Java-miljö.
Jag tror de flesta här förstår vad du säger, de som inte gör det kan du nog helt enkelt strunta i Däremot så är du precis lika hemmablind som de som vägrar inse att PHP inte är Guds gåva till mänskligheten.

Vad du måste inse är att det finns MÄNGDER professionella, kunniga och välmående webbaserade företag som använder PHP som huvudsaklig utvecklingsteknik. Samma sak gäller givetvis .NET. Detta är FAKTA oavsett vad du eller någon annan råkar tycka. Känns lite som en del programmerare har samma tendenser som religiösa fanatiker

Sedan finns det vissa typer av system där något programmeringsspråk inte fungerar lika bra som ett annat men det har inte med saken att göra.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 11:55 #63
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
tartareandesire > Du skrev med finare ord än vad jag skrev. Håller med dig.

Skall man käfta mellan olika saker så får vi nog skaffa ett forum med endast för detta.

Explorer vs Firefox vs Safari vs G. Chrome
PHP vs .NET vs (Fast)CGI (C, Python mfl)
Mac vs Windows vs *nix
osv osv
Kan skriva längre...

Kan inte världens länder komma överens, så lär vi nog inte göra det här heller.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 17:38 #64
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Conny: Du brukar ha vettiga kommentarer i andra forum. Men när det gäller sådant här så har du skygglappar stora som lakan.
Vari består skygglapparna, är det du menar med att jag ser till alla lämpliga utvecklingsprodukter, både ideella OCH kommerciella, som gör att jag har skygglappar?

Rent sakligt har jag inte alls argumenterat för Microsofts utvecklingsverktyg, utan för verktyg i största allmänhet som har hård typning och är kompilerande kontra verktyg som är svagt typade respektive interpreterande. Anledningen är enligt min erfarenhet att dessa "hårdare" verktyg ger ett bättre stöd för utvecklare i utvecklingsarbetet i form av maskinell kontroll att kontrollera typning respektive ren syntaxkontroll, detta stöd är, "by definition", mindre i de "mjukare" verktygen. Följden blir att fler buggar slinker igenom till produktionsmiljön.

Jag skulle gärna se att du utvecklar ditt resonemang lite då jag inte riktigt hänger med i dit logiska argumentation.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Alla vill inte konvertera till Microsoft underbara land där inlåsning är standard och utvecklingsverktyg som kostar multum.
Om du tycker gratis är "kostar multum" så är det upp till dig, Microsoft har 5 utvecklingsverktyg man stöder öppet som s.k. Freeware, dvs som är helt gratis att ladda ned och använda, Dessa ingår i produktserien Visual Studio Express: http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Studio_Express

Jag använder verktyg från flera olika tillverkare, både kommerciella och ideella. Eclipse är en Java-miljö jag använder bland annat. Eclipse finns i både ideella och kommerciella varianter. En kommerciell variant är OptimalJ men det är likafullt Eclipse som utvceklingsmiljö den bygger på.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Visa inlägg
Att du bara orkar lägga ned tid på att käfta emot beundrar jag, men att du har den tiden fattar jag inte.
Jag säger detsamma, hur orkar folk hålla på att argumentera mot sakliga argument. Varför är ni så låsta vid att inget får komma från kommerciella företag som Sun Micrososystems eller Microsoft, eller Borland eller Symantec? Förklara gärna.

Min anledning till att jag lägger energi på detta argumenterande är att jag blir så trött på människor som inte begriper vad de argumenterar om, och att man använder felaktiga grundfakta och ren okunnighet i sitt resonemang.

Därför använder jag sakliga argument som är faktaunderbyggda i mitt resonemang. Hittils har jag mer eller mindre enbart fått mothugg med känslomässiga argument, knappast några faktaargument över huvud taget, med några få undantag.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-31 klockan 18:12
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 20:22 #65
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Conny: Lägg ner istället. Du muckar uppenbarligen. Ut på krogen eller något med dig istället.

tartareandesire har redan sagt det mesta (post #62) och jag mitt inlägg under också.


Jag föreslår att tråden låses, innan fler personer ger Conny mer anledningar att spinna loss.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 20:49 #66
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
NeoTech NeoTech är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 90
ConnyWesth: Du glömmer nu helt bort då att .NET 3.5 har introducerat typen "variabel" på för att förenkla för utvecklarna att bygga flexiblare applikationer och för att lösa upp den strikta deklareringen.

Kan hålla med om att .NET lämpar sig bättre i stora applikationer som kräver skalbarhet. Medans det är helt värdelöst och jobba med ur ett webdesign perspektiv och dess förmåga att implementera vedertagna standarder är en styggelse. Och är man inte stöpt i Microsoft formen från början så skapar det långsiktiga drift problem från början.

Att sedan att .NET skulle prestera bättre än PHP/Python/Ruby är bara ren o skär lögn rakt av, vilket vem som helst kan prova genom o sätta upp en Linux server på en PII-266 o en Windows 2008 server och belasta den med en 300 anrop i minuten o se vilken av serverna som stukar först o behöver rebootas.

Att microsoft utvecklingsverktyg på något sätt skulle vara bättre än vilken text editor som helst är också bara ett tecken på språkkunskap. Jag programmerar i både .NET/PHP/Ruby/C++/mASM och har aldrig haft behov av en IDE miljö...

Att säga mjuk typning är sämre än hård typning är felaktigt med i den bemärkelse av hur van man är vid att göra ordentliga tester och stressbelasta sina applikationer på ett korrekt sätt. .NET utvecklare i min erfarenhet är oftast slarvigare på att följa upp optimering och testa sina applikationer fullt ut innan roll-out. Bland annat för att dom litar för mycket på sina verktyg.

Medans OpenSource utvecklare oftast förlitar sig för mycket på att alla _andra_ ska hitta deras fel innan roll-out.

I slutändan vill jag väl bara säga att du är ett litet troll helt enkelt, och din sakliga "framläggning" består av förlegad kunskap som inte är riktigt 100% förankrad i en modern utvecklingsmiljö. Där gamla konventioner fortf. får ligga till grund utan en skälig anledning. Jag föreslår att du plockar upp en bok då och då och inte bara säger "Jag har jobbat som systemutvecklare sedan 1988".. Det enda det säger i mångas ögon är "Han borde ha slutat jobba med datorer för 10år sedan."
NeoTech är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 23:15 #67
gooses avatar
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
goose goose är inte uppkopplad
Flitig postare
gooses avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 451
Citat:
Ursprungligen postat av NeoTech Visa inlägg
ConnyWesth: Du glömmer nu helt bort då att .NET 3.5 har introducerat typen "variabel" på för att förenkla för utvecklarna att bygga flexiblare applikationer och för att lösa upp den strikta deklareringen."
var är fortfarande hårt typat och kompilatorn skriker direkt när du försöker fula med den. Tex följande kod kan du inte kompilera:
Kod:
            var apa = "hej"; //här fattar kompilatorn att du vill att apa är en string
            apa = 0; //här får du direkt kompileringsfel
Ni som förespråkar löst typat språk, kan ni lista några fördelar med att koda så? Själv har jag programmerat både och, men tycker jag producerar mycket snabbare med hårt typat, då jag kan "banka" intellisense istället för att kontrollera att jag stavat propertyn rätt osv.
goose är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-31, 23:49 #68
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av NeoTech Visa inlägg
ConnyWesth: Du glömmer nu helt bort då att .NET 3.5 har introducerat typen "variabel" på för att förenkla för utvecklarna att bygga flexiblare applikationer och för att lösa upp den strikta deklareringen.

Kan hålla med om att .NET lämpar sig bättre i stora applikationer som kräver skalbarhet. Medans det är helt värdelöst och jobba med ur ett webdesign perspektiv och dess förmåga att implementera vedertagna standarder är en styggelse. Och är man inte stöpt i Microsoft formen från början så skapar det långsiktiga drift problem från början.

Att sedan att .NET skulle prestera bättre än PHP/Python/Ruby är bara ren o skär lögn rakt av, vilket vem som helst kan prova genom o sätta upp en Linux server på en PII-266 o en Windows 2008 server och belasta den med en 300 anrop i minuten o se vilken av serverna som stukar först o behöver rebootas.

Att microsoft utvecklingsverktyg på något sätt skulle vara bättre än vilken text editor som helst är också bara ett tecken på språkkunskap. Jag programmerar i både .NET/PHP/Ruby/C++/mASM och har aldrig haft behov av en IDE miljö...

Att säga mjuk typning är sämre än hård typning är felaktigt med i den bemärkelse av hur van man är vid att göra ordentliga tester och stressbelasta sina applikationer på ett korrekt sätt. .NET utvecklare i min erfarenhet är oftast slarvigare på att följa upp optimering och testa sina applikationer fullt ut innan roll-out. Bland annat för att dom litar för mycket på sina verktyg.

Medans OpenSource utvecklare oftast förlitar sig för mycket på att alla _andra_ ska hitta deras fel innan roll-out.

I slutändan vill jag väl bara säga att du är ett litet troll helt enkelt, och din sakliga "framläggning" består av förlegad kunskap som inte är riktigt 100% förankrad i en modern utvecklingsmiljö. Där gamla konventioner fortf. får ligga till grund utan en skälig anledning. Jag föreslår att du plockar upp en bok då och då och inte bara säger "Jag har jobbat som systemutvecklare sedan 1988".. Det enda det säger i mångas ögon är "Han borde ha slutat jobba med datorer för 10år sedan."
Oj, Oj, vad imponerad jag blir av din sakliga argumentationsteknik! (starkt ironiskt)...

Jag förstår fortfarande inte i vilket inlägg jag pushat på för utvecklingsverktyg från Microsoft?

Jag har fortfarande bara resonerat kring stark kontra svag typning och kompilerande kontra interpreterande programspråk/miljö.

Hur står det till med läsförståelsen?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 11:58 #69
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jake.Nu Jake.Nu är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 224
Jag önskar ibland att PHP var lite mer typat, men oftast har det ingen betydelse eftersom strängar är det man för det mesta arbetar med.

Precis som .NET har ex. typeof() och parseInt() så har PHP is_int(), is_numeric() och intval(). Tre funktioner som gör tre olika saker och är ovärdeliga i PHPutveckling.

Vill man vara säker på att en variabel är av en viss typ och hur den hanteras, så skall man använda avsedda funktioner för ändamålet. Att ta saker för givet och/eller inte inse skillnaden på datatyper och hur dom beter sig är bara ett tecken på oerfarenhet eller okunskap om hur språket är uppbyggt. Förmodligen har man dålig kunskap om datatyper i allmänhet.

Det var livliga diskussioner på php-internals för inte så länge sedan (dom kommer i.o.f.s. med jämna mellanrum) om att införa någon form av type-hinting (by argument) men åsikterna var som vanligt många och olika och vad jag vet så slutade det i en patch som finns för den som vill ha det. Samma sak har det varit med returvärden från funktioner/metoder.. Där finns det också livliga diskussioner + patch(ar) som ordnar detta.

Vill man att en variabel skall ha en specifik typ/storlek/byteorder så finns funktionen pack().
Arbetar man på bitnivå så har man nog redan insett att variabeln måste vara av rätt typ (och löser det därefter).

Kod:
<?php
$int = 1;

$str = 'hej';

$int = $str;
?>
är en av PHP styrkor, inte svagheter.

edit: en av flera idéer finns på http://wiki.php.net/rfc/typehint

Senast redigerad av Jake.Nu den 2009-11-02 klockan 21:46
Jake.Nu är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-02, 17:05 #70
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det var väl dagens dummaste kommentar; "Skalbarhet har inget med teknikvalet att göra!", MY GOD, vet du vad du pratar om över huvud taget???
Du måste förstå vad jag lägger i begreppet. Du kan bygga en web i vilket språk/teknik som helst, och det kan vara relativt "enkelt", eller så svårt till den grad att man måste skriva om hela webben, för att kunna hantera mer trafik eller data. Det är skalbarhet för mig.
Frågaställningar är tex (av ett flertal andra som inte nämns här)
- Hur hanterar man statiska filer, i ett CDN eller dedikerade filservar för att hantera dessa
- Hur hanterar man replikering av data i databasen, för att kunna köra flera DB servrar..
- Hur ska man hantera lastbalansering mellan olika webbservrar
- Stategier för cachning
- Hur hantera sessioner över flera webbservrar
m.m, m.m

Dessa frågor innefattar såklart teknikval eller produktval ..men..
du kan köra MySQL, Postgres eller SQl server, eller php .asp.net eller Java, det är skit i samma egentligen ur skalbarhetsperspektiv, frågan är i sig en arkitekturfråga.
Det är ju solklart.
Och såklart man kan kanske kommer fram till att .net eller php eller nåt..är bäst i den specifika situationen.
Självklart, du kan inte köra tex en MS Access databas, men jag förutsätter att frågan "teknikval" inte handlar om det..
Man kan argumentera för att LAMP lösningar är enklare att göra skalbara..men lets not go there
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017