Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Forumregler

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-02, 13:22 #1
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Standard Forumregler

Måste vara fler än jag som tycker reglerna i "Köp & Sälj" är så diffusa som något bara kan bli. Det behövs en revidering omgående.

Varit en hel del trådar på sistone där det uppstår OT-spam och annat irrelevant som fokuserar på just detta istället för information rörande historik, trafik m.m.

Kan vi försöka klargöra vad som definieras av "6 månader". Avser det DOMÄNENS HISTORIK eller SNAPDATUM?

Dvs, vore en snappad sex.se först säljbar om 6 månader?

Senast redigerad av kippex den 2011-02-02 klockan 14:06
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:30 #2
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Måste vara fler än jag som tycker reglerna i "Köp & Sälj" är så diffusa som något bara kan bli. Det behövs en revidering omgående.

Varit en hel del trådar på sistone där det uppstår OT-spam och annat irrelevant som fokuserar på just detta istället för information rörande historik, trafik m.m.

Kan vi försöka klargöra vad som definieras av "6 månader" då administratörer och moderatorer här inte verkar veta hur man kollar upp whois-history.

Avser 6 månader DOMÄNENS HISTORIK eller SNAPDATUM?

Dvs, vore en snappad sex.se först säljbar om 6 månader?

Hej Kippex, du hade rätt i det du skrev i din egen tråd, som sedan också moderator påförde, i reglerna står det:

* Domännamnet ska ha en minst 6 månader historik bakom sig. (medger även försäljning av "snappade" domäner.)

Så det ska vara helt OK med snappade domäner, medans en nyreggad (1:a gångs registrerad) domän utan historik är det 6mån limit på.
FredrikNas är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:40 #3
V-Mes avatar
V-Me V-Me är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 135
V-Me V-Me är inte uppkopplad
Medlem
V-Mes avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Hej Kippex, du hade rätt i det du skrev i din egen tråd, som sedan också moderator påförde, i reglerna står det:

* Domännamnet ska ha en minst 6 månader historik bakom sig. (medger även försäljning av "snappade" domäner.)

Så det ska vara helt OK med snappade domäner, medans en nyreggad (1:a gångs registrerad) domän utan historik är det 6mån limit på.
Det är ett fåtal av Kippex domänen som blivit snappade.

Är en domän snappad så ska man kunna redovisa det när man skapar tråden. Det är bara vad jag tycker.
V-Me är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:40 #4
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Oavsett, krävs det revidering och ett klargörande just gällande 6 månaders regeln. T.ex. att man citerar exakt den meningen du precis skrev.

En annan regel som andra forum har är att poster som inte är direkta bud resulterar i kortare tids suspension från forumet. Jag tror just denna regel är ett måste för WN och att hålla köp/sälj trådarna städade. Frågor tas via PM. Vore intressant att höra från admin/mods varför WN inte anammat denna regel.

Senast redigerad av kippex den 2011-02-02 klockan 14:06
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:43 #5
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
ninza ninza är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 471
Har själv varit med om samma sak och när jag sedan försökte få tag på admin / få svar på vad som hände så fick jag ju självklart inte de. Total tystnad. Tråkigt.
ninza är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:44 #6
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Varför ska man behöva visa att den är snappad? Man är väl oskyldig till motsatsen är bevisad? Jag tror man har fel inställning om man tror att folk avsiktligt lägger upp nyreggade domäner i hopp om att bli miljonär på en dag. Det är just detta som TYDLIGA REGLER motverkar.

Dessutom behöver man inte ha snappat den, en domän kan ha legat oregistrerad någon dag men ändå haft whois-history sedan 1995.


Citat:
Ursprungligen postat av V-Me Visa inlägg
Det är ett fåtal av Kippex domänen som blivit snappade.

Är en domän snappad så ska man kunna redovisa det när man skapar tråden. Det är bara vad jag tycker.
kippex är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:46 #7
V-Mes avatar
V-Me V-Me är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 135
V-Me V-Me är inte uppkopplad
Medlem
V-Mes avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 135
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Varför ska man behöva visa att den är snappad? Man är väl oskyldig till motsatsen är bevisad? Jag tror man har fel inställning om man tror att folk avsiktligt lägger upp nyreggade domäner i hopp om att bli miljonär på en dag. Det är just detta som TYDLIGA REGLER motverkar.

Dessutom behöver man inte ha snappat den, en domän kan ha legat oregistrerad någon dag men ändå haft whois-history sedan 1995.
Så du menar att "Mikrofoner.se" är snappad? Hittar inget om domänen.
V-Me är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 13:46 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Det var jag som gjorde fel, gå vidare i livet eller bli bannad från WN. Stön!

Om domänen är snappad, skriv för fan det då i tråden.
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 15:08 #9
FredrikNass avatar
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
FredrikNas FredrikNas är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
FredrikNass avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 1 995
Slutpunkten är att det måste finnas någon form a begränsning Thomas har satt det av en anledning, annars får vi precis som tidigare nämnt folk som reggar 100st "hejvillduhaminsupermegadelyxdoman.se" och spammar sönder den här forumdelen.
FredrikNas är inte uppkopplad  
Oläst 2011-02-02, 15:19 #10
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
kippex kippex är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 749
Jag har samma åsikt som dig och av samma anledning.
Tycker bara det borde vara lite tydligare vad domänhistorik egentligen är, vidare skulle man kunna ha ännu fler regler för att missförstånd inte skall uppstå, men nu är det som det är.

Men visst jag kan köpa att om man lägger upp domäner som är snappade(då vanlig whois-historik på iis.se inte är längre än 6månader) bör man nämna det på något vis.



Citat:
Ursprungligen postat av FredrikNas Visa inlägg
Slutpunkten är att det måste finnas någon form a begränsning Thomas har satt det av en anledning, annars får vi precis som tidigare nämnt folk som reggar 100st "hejvillduhaminsupermegadelyxdoman.se" och spammar sönder den här forumdelen.
kippex är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017