Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Feedback på en sida

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-08-15, 14:20 #21
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Christos Christos är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 159
Jag är ingen SEO-expert heller men rätta mig gärna om jag har fel. Vad skulle vara bättre ur SEO synpunkt om google m.fl snappade upp något så oetablerat och universelt som Century29? Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer de personer som vill hitta en grafisk formgivare/portfolio söka på just grafisk formgivare och portfolio... eller? Då är det väl snarare viktigare att innehållet på sidan är optimerat för indexering precis som KR säger?
Christos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 17:23 #22
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
Citat:
Originally posted by KarlRoos+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (KarlRoos)Varför blir det underrubrik till senaste inlägget?
H* används om jag inte har fel till olika sorters rubriker; personligen brukar jag använda H1 till huvudrubrik och H2 till underrubrik. Sedan H3 till andra rubriker som inte hör till innehållet.[/b]

Du har helt rätt till att säga att H* är till olika sorts rubriker. Men om du har en H2 så är den ju rubrik till närmsta h1 ovanför, samma sak med h3, då är den underubrik till närmsta h2 ovanför.

Logiskt eller hur.

Därför när du har denna kod:
<h1>hej</h1>
<h2>apa</h2>
<h2>apa3</h2>
Så blir rubrikstrukturen
-hej
--apa
--apa3

Rekommenderar webdeveloper tools->information->show document outline

Citat:
Originally posted by KarlRoos+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (KarlRoos)Varför skulle någon ha CSS avslaget? :lol: Terminal webbläsare? :P
Om någon har det så skiter jag faktiskt i dessa personer, ledsen.[/b]

<!--QuoteBegin--Wokioo
@
Varför skulle man ha css avslaget för? Det lär inte vara många som kör så [/quote]
Det handlar om att koda tillgängliga sidor, det har inte bara att göra med att folk som frivilligt stänger av sidstilen ska se var dina bilder betyder. Utan för att folk med exempelvis skärmläsare också ska kunna använda sidan.
<!--QuoteBegin--KarlRoos

Varför ska man ha sidan namn som H1 när den ändå är en bild (logotypen)?
Förresten så får man bättre SEO på H1 än H2, har jag för mig.
"This is a headline" var bara för att skriva något, ville bara fylla ut precis som med "Lorem ipsum...".
[/quote]
Jag är ärligt talat inte så insatt i pagerank, indexering av sidan o.s.v. Men det är ju viktigt att du har en tydlig rubrikstruktur.
terbon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 19:07 #23
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Ursprungligen postat av Follow the rabbit
Jag är ingen SEO-expert heller men rätta mig gärna om jag har fel. Vad skulle vara bättre ur SEO synpunkt om google m.fl snappade upp något så oetablerat och universelt som Century29? Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer de personer som vill hitta en grafisk formgivare/portfolio söka på just grafisk formgivare och portfolio... eller? Då är det väl snarare viktigare att innehållet på sidan är optimerat för indexering precis som KR säger?
Precis, inte riktigt så att jag har ett namn som direkt associeras med webdesign, portfölj m.m...

Citat:
Originally posted by -terbon@Aug 16 2008, 17:23
Du har helt rätt till att säga att H* är till olika sorts rubriker. Men om du har en H2 så är den ju rubrik till närmsta h1 ovanför, samma sak med h3, då är den underubrik till närmsta h2 ovanför.
Logiskt eller hur.
Därför när du har denna kod:
h1hej/h1
h2apa/h2
h2apa3/h2
Så blir rubrikstrukturen
-hej
--apa
--apa3
Bifogad bild, ser inte problemet?

Citat:
Ursprungligen postat av terbon
Det handlar om att koda tillgängliga sidor, det har inte bara att göra med att folk som frivilligt stänger av sidstilen ska se var dina bilder betyder. Utan för att folk med exempelvis skärmläsare också ska kunna använda sidan.
Självklart, ska fixa detta!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-20-1218906473.jpg (22.5 KB, 1 visningar)
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 20:17 #24
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
Ja, och där ser du ju precis att "Contact" tillhör "en underrubrik" och att "en underrubrik" till "this is a headline". Det känns ju inte så logiskt att din kontaktinformation ska ligga där (om det inte är så att <h2> (en underrubrik) ska innehålla kontaktinformation)
terbon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-16, 21:12 #25
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Originally posted by terbon@Aug 16 2008, 20:17
Ja, och där ser du ju precis att Contact tillhör en underrubrik och att en underrubrik till this is a headline. Det känns ju inte så logiskt att din kontaktinformation ska ligga där (om det inte är så att h2 (en underrubrik) ska innehålla kontaktinformation)
Men om jag inte använder en h* på andra rubriker än innehållet utan istället exempelvis <span> eller <div> så är det ju inte alls korrekt?
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 13:12 #26
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
Grafiskt sett så _SER_ det kanske rätt ut, men inte semantiskt rätt. Du ska använda h* för dina rubrik då h* står för header. Anledningen till att det finns flera h och inte bara en <h> är för att du ska kunna skriva upp din rubrikstruktur på ett logiskt sätt.

http://exscale.se/archives/2007/11/1...ument-outline/
terbon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-17, 14:31 #27
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
KarlRoos KarlRoos är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 1 416
Citat:
Originally posted by terbon@Aug 17 2008, 13:12
Grafiskt sett så _SER_ det kanske rätt ut, men inte semantiskt rätt. Du ska använda h* för dina rubrik då h* står för header. Anledningen till att det finns flera h och inte bara en h är för att du ska kunna skriva upp din rubrikstruktur på ett logiskt sätt.
http://exscale.se/archives/2007/11/13/usin...cument-outline/
Jag förstår nu, bra blogginlägg!
Din blogg?

Fixat det nu, ser det bra ut?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-20-1218976283.jpg (14.4 KB, 1 visningar)
KarlRoos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-18, 16:18 #28
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
terbon terbon är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 69
Nej, det är inte min blogg. Men vi snackar ganska mycket. Det ser mycket bättre ut! Bra jobbat!
terbon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-27, 18:31 #29
jochens avatar
jochen jochen är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 75
jochen jochen är inte uppkopplad
Medlem
jochens avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 75
Med risk för att upprepa tips (orkar inte läsa andras feedback) så tycker jag att headern ska minskas ngt i höjd. Tar alldeles för mkt plats nu. Sen undrar jag varför loggan ändrar färg på mouseover. En logotyp är ju ett varumärke som ska vårdas vad gäller färg och form . Det ska inte vara ngn länk som ändrar färg på mouseover tycker jag. Ha dock kvar funktionen att den länkar till HEM.

Loggan är förövrigt mkt snygg.

Tycker inte att länkarna

* Latest blog entry: This is an example
* Latest work: Example.com

ska få blå bakgrund på mouseover, utan bara en underline. Det är snyggare på såna textlänkar.

I övrigt bra design tycker jag!

CJ
jochen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017